Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hostande kor  (läst 4954 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Hostande kor
« skrivet: 26 aug-08 kl 12:21 »
Har aldrig funderat på om kor kan bli förkylda.. Passerade ett bete en dag där det gick ett gäng kvigor och jag hörde dom hosta efter att dom sprungit en bit.. Är det förkylning eller något annat?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

peter

• Gäst
SV: Hostande kor
« Svar #1 skrivet: 26 aug-08 kl 16:20 »
andfådda inget annat kanske dålig kondis  ;D ;D ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-08 kl 16:58 »
NEJ jag menar hostar.. Jag hör väl skillnad >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 17:01 »
Det skulle kunna vara Lungmask:
http://www.svdhv.org/Artiklar/060913lungmasksymtomnot.asp
                Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-08 kl 18:43 »

Andfådda kossor med dålig kondis hostar vid ansträngning.................
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 18:56 »
Jamen ansträngning.. det var en flock med kvigor som hoppade längs med vägen en bit när jag passerade... o jag har passerat där många gånger o dom har hoppat o jag har inte hört dom hosta förr...

Nåja, dom kanske bara har dålig kondis då  :)

Jag bara funderade eftersom vi har våra kor precis i närheten ifall det kunde vara smittsamt..elller nåt..

peter

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 aug-08 kl 11:56 »
jamen ursäkta då  :-[

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 aug-08 kl 10:33 »
Det skulle kunna vara Lungmask:
http://www.svdhv.org/Artiklar/060913lungmasksymtomnot.asp
                Mvh
              Charlotte

Håller med Lungmask är mycket troligt !

Graden av symtom kan variera mellan besättningar,
i vissa fall ses endast svag hosta, särskilt när djuren rör sig eller drivs.

Låt inte dina kor nosa på de här djuren..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #8 skrivet: 29 aug-08 kl 10:59 »
Låt inte dina kor nosa på de här djuren..

Om det är lungmask så smittar det väl inte via nosen? Det har jag aldrig läst någonstans! Sen är det ju en annan sak att man inte vill att ens djur ska ha närkontakt med djur som inte verkar vara 100% friska!

Ännu en länk i ämnet: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/utan_serietitel_slu/UST01-16/UST01-16AB.PDF
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 29 aug-08 kl 11:42 »
Om det är lungmask så smittar det väl inte via nosen? Det har jag aldrig läst någonstans!

Larverna hostas sedan upp till munhålan,
sväljes och efter passage genom magtarmkanalen kommer de ut på betet med
träcken.
Dessa larver utvecklas vidare på betet och blir så småningom infektionsdugliga och sprider smittan till andra djur.

Kossa nosar/slickar på infekterad kossa som precis hostar/hostat upp larver.
Mycket mycket otur ska till, men inte omöjligt  ;)

Men givetvis är det ju odiskuterbart farligast om man får in sina djur i en hage, där det går infekterade djur.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

peter

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 aug-08 kl 18:06 »
huvaligen men att idka växel bete funkar de tror ni??, med olika djurslag exmpelvis kvigor år ett, får år två, hästar år tre,  åså börjar man om igen år fyra med kvigor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 29 aug-08 kl 18:29 »
En SLU undersökning visade att lungmask kan övervintra inuti djuren som vilande larver.

Som tur är visade samma försök att man inte fann övervintrade lungmaskar på bete under mellansvenska förhållanden.
(vilket då också borde gälla de ännu kallare, norra sverige)

peter

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 aug-08 kl 18:44 »
ok nu har då ja blivit en erfarenhet rikare kul att man lär sig nått på denna sida  ;D

soleskog

« Svar #13 skrivet: 29 aug-08 kl 22:41 »
Att få kvigor att springa en bit och se om de hostar har jag lärt mig som ett knep att diagnosticera lungmask på kvigor. Brukar hänga ihop med att de ser halvdana eller helfula ut på hösten. Är ju inte alls så vanligt på dikor som på mjölkrasdjur (som gått utan sin mamma första tiden på bete). Avmaskning, är mitt råd.   
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #14 skrivet: 29 aug-08 kl 23:23 »
Avmaska om du misstänker att dom har lungmask, det är inget roligt :'( har själv haft oturen att ha haft det i besättningen.
Men som tur är så är det mycket enkelt att bli av med med avmaskningsmedel av pour-on typ.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

koingrid

« Svar #15 skrivet: 30 aug-08 kl 12:16 »
Dom hostande kvigorna kan säkert ha lungmask, men dom kan också ha haft lunginflammation tidigare.Dessutom finns det smittsamma virus. Men dom brukar inte vara vanliga på sommaren. ser dom blanka och fina ut för övrigt är det nog inget att oroa sig för...Hälsningar koingrid

« Svar #16 skrivet: 30 aug-08 kl 12:33 »
Har aldrig funderat på om kor kan bli förkylda.. Passerade ett bete en dag där det gick ett gäng kvigor och jag hörde dom hosta efter att dom sprungit en bit.. Är det förkylning eller något annat?
:D
hej testa att ge colloidalt silver. fungerar både på människor och djur. det är ganska dyrt men otroligt effektivt.
elisabeth

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 30 aug-08 kl 15:20 »
Nejdå, det är inte mina djur så jag tänker inte göra nånting åt det. Bara undrade  :)

Jag fattar inte varför dom skulle få silver för??? Förklaring?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 30 aug-08 kl 18:51 »
ser dom blanka och fina ut för övrigt är det nog inget att oroa sig för...Hälsningar koingrid

Lungmask kan dom ha utan att det syns  >:(

Hostar dom efter ansträngning så är det motiverat att misstänka Lungmask och avmaska djuren .

Vurre

« Svar #19 skrivet: 31 aug-08 kl 22:09 »
Nejdå, det är inte mina djur så jag tänker inte göra nånting åt det. Bara undrade  :)

Jag fattar inte varför dom skulle få silver för??? Förklaring?

Det finns ingen förklaring. Silver är ett geschäft som sorgliga typer går på och som andra tjänar grova pengar på. Även om det är små mängder ställer det till med giftproblem i naturen, eftersom reningsverken - om man nu har reningsverk alls i sin närhet - inte klarar att separera molekylerna. Silver har varit på tapeten i andra sammanhang, nåt slags modern tvättmaskin för några år sen bl a. Som sagt, geschäft för charlataner.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser