Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svamp som blir blå när man steker den?  (läst 24786 gånger)

Ulricaa

• -
Svamp som blir blå när man steker den?
« skrivet: 24 aug-08 kl 19:55 »
Hej!
Har varit ute och plockat soppar i skogen idag men dom blir blå när jag steker dom? Det är hålsopp jag har plockat...varför blir svampen blå??? NÅn som vet????

TAcksam för svar!
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Vurre

SV: Svamp som blir blå när man steker den?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-08 kl 20:40 »
Vilken art är det du har plockat?
snus? vad är priset på en pris?

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-08 kl 20:49 »
Örsopp eller hålsopp. SEr ut som en smörsopp utan ring 8)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 24 aug-08 kl 21:14 »
Är det inte brunsopp då? På den är det det där "svampiga" på undersidan av hatten (vad det nu heter...) som blir blått vid beröring och plockar man inte bort det så färgar det av sig på resten med tror jag.

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 24 aug-08 kl 21:29 »
Nej är nog en örsopp... 8) står på den i beskrivningen att den är ätlig men inte aptitlig men jag har ätit den förut och tycker den är god...plockade bara dom små. Men det är nog en örsopp...tittade på svampguiden och jo det måste vara en örsopp.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 aug-08 kl 21:57 »
Vissa sopp blir blåa när de skärs i bitar, antagligen luften.  Detta oroar inte mej, det finns bara farliga sopp på Östersjöns större öar.
Det gäller att se upp med de där som smakar ettereld, det går att testa med tungan om man inte är säker på vad man har i handen.
En Djävulssopp kan förstöra hela stuvningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

äppelmos på min nos

« Svar #6 skrivet: 24 aug-08 kl 22:51 »
Detta oroar inte mej, det finns bara farliga sopp på Östersjöns större öar.

Vad bra att få veta!! Har just vågat mig på att börja plocka soppar iår och är lite ängslig ännu. Skönt att veta att jag bara riskerar att få äcklig stuvning istället för giftig för jag bor på fastlandet. Tack för upplysningen!!
Världen behöver fler rumpnissar!

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 24 aug-08 kl 22:52 »
VAr det jag tänkte oxå därför jag blev så skeptisk när jag plötsligt hade blå svamp i grytan 8) Tack så jättemycket för era svar!!!!!! Svampen ligger nu i frysen iaf, frusen och klar!

Vurre

« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 13:29 »
Jag måste säga att jag tycker att det är lite vågat att äta en svamp som man inte är säker på vilken art det är. Jag skulle heller inte lägga nån som helst energi på örsopp, men smaken är ju olika.

Örsoppens porer är stora, kantiga och ojämt långa.
Grynsoppen ser ut som smörsopp utan ring och växer på kalkhaltig mark. Har slemmig hatthud som man bör dra av vid plockningen, liksom smörsoppens.

Såvitt jag vet blånar inte örsopp, heller inte grynsopp, även om den mörknar i pannan. Blodsopp, brunsopp och sandsopp blånar, liksom björksopp och en del andra strävsoppar. Med flera.

Jag har träffat människor som förväntasfulla satt sig ner till en god svampmåltid men upptäckt att det inte var stensopp de plockat utan gallsopp. Även om gallsoppen inte lär ska vara giftig tycker jag att om man är SÅ dum förtjänar man att bli förgiftad.

Det är väl en sak att själv äta svamp som man inte vet vilken art det är, men ska man bjuda folk på den ska man nog veta vad man gör.

Trots att jag bor på Gotland har jag aldrig någonsin träffat på en djävulssopp, de är ytterst ovanliga. Eldsopp är däremot inte ovanlig.

Soshila

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 20:03 »
Håller med Vurre, äter inget jag inte är 100% säker på.

Gallsoppen är lurig tycker jag, den ser ju så fin ut liksom. Jag har plockat med mig den hem ett par gånger för att kolla i boken, dock inte kommit så långt att jag stoppat den i grytan.

Däremot har jag på mitt gamla jobb (akutmottagning) träffat de som ätit jättegod svamp, men efter en stund börjat må riktigt dåligt...  :P

Vurre

« Svar #10 skrivet: 25 aug-08 kl 21:11 »
Håller med Vurre, äter inget jag inte är 100% säker på.

Gallsoppen är lurig tycker jag, den ser ju så fin ut liksom. Jag har plockat med mig den hem ett par gånger för att kolla i boken, dock inte kommit så långt att jag stoppat den i grytan.

Däremot har jag på mitt gamla jobb (akutmottagning) träffat de som ätit jättegod svamp, men efter en stund börjat må riktigt dåligt...  :P

Som tur är ger de flesta giftiga svampar bara magbesvär, och blir man dålig fort är ju problemet mindre än med de där som förstör njurar och lever.

Det sägs att vit flugsvamp är god... Själv plockar jag inte ens eldsopp, fast det bara är giftig i rått tillstånd.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 25 aug-08 kl 21:23 »
På Sveriges fastland har aldrig en farlig sopp påträffats. Kan man inte fastställa arten så går det att smaka, är den inte bitter går den att ta (OBS gäller endast sopp).

Det händer då och då att någon blir sjuk av en svamp som är ätlig pga allergi.

Jag har i mer än 40 år plockat sopp, och jag kan inte alla sorter, men det har alltid gått bra, jag smakar på svampen redan i skogen, så jag inte får med någon bitter, och de är inte vanliga, stöter på nån varje år, och vissa ser jag direkt.

Vad som är ätligt varierar mellan olika länder, kolla deras svampböcker, vi är stränga här då vi inte har någon svampkultur av anor.  En otjänlig  här kan mycket väl räknas som god i t.ex. Estland och Finland.

Vissa svampar som ÄR giftiga äter vi, vi tar risken och kokar ut giftet, ett exempel är murklor.

Röd flugsvamp är till skillnad från lömsk inte dödlig, utan bör hänföras till gruppen russvampar, där även vissa "koläddesvampar" som innehåller LSD-liknande substanser.

Grå bläcksvamp är t.ex. ätlig (och god), men du får inte dricka alkohol den dagen, den har antabuseffekt, och vissa sådana händelser räknas som svampförgiftning på sjukhus.

Sammanfattningsvis håller jag med om att man bör veta vad man gör när man bjuder på svamp.
Lätt att glömma att gästen kanske tagit en öl, trots att gästen kommit i bil.

Vurre

« Svar #12 skrivet: 25 aug-08 kl 21:52 »
På Sveriges fastland har aldrig en farlig sopp påträffats. Kan man inte fastställa arten så går det att smaka, är den inte bitter går den att ta (OBS gäller endast sopp).

Är det verkligen sant? Det där med att smaka för att avgöra om den är god=användbar trodde jag BARA gällde kremlor?

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 25 aug-08 kl 23:29 »
Är det verkligen sant? Det där med att smaka för att avgöra om den är god=användbar trodde jag BARA gällde kremlor?
Japp det har jag också läst och detta är första gången jag läser att man kan göra ett smak-prov på soppar. Undra om det inte var kremlor Skytten menade.

Det finns ju dåliga soppar men i princip inga giftiga förutom den utrotningshotade djävulssoppen. Just med hjälp av vilken färg de blir när man skär i dem kan man bestämma en och annan sopp.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 26 aug-08 kl 06:11 »
Nej jag mena sopp, smakar den inte illa, är den ätlig.
Ingen sopp på fastlandet är giftig, men det finns oätliga, dessa märks på att de smakar illa.

februaribarn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 aug-08 kl 08:23 »
Det är ganska många soppar som blir blåa /svarta vid beröring, tillagning, bla. ask och björksopp. Mig veterligen så finns det ingen giftig sopp, däremot mindre aptitliga ;) rekommenderar http://www.svampguiden.com för den som vill veta mer om svampar (där finns också recept)

Vurre

« Svar #16 skrivet: 26 aug-08 kl 21:12 »
Ja, men är det inte samma grej med kremlor? Skarpa kremlor är oätliga/giftiga, milda kremlor ätliga?

Och jag skulle ändå inte äta en svamp om jag inte visste vilken art det var.

Soshila

• Småland
Finluden stensopp?
« Svar #17 skrivet: 28 aug-08 kl 12:54 »
Jag slänger in en ny soppfråga. Hittade denna idag, men jag kan inte riktigt komma fram till vilken det är. Den är ganska ljus på hatten, så som bilden på finluden stensopp är i min svampbok. På bilden på svampguiden.com var den dock mörkare. Tycker inte precis att den är "finluden", men jag kan inte komma på någon annan sort. Vad tror ni?

Spikklubba

• -
« Svar #18 skrivet: 28 aug-08 kl 18:01 »
jag plockade en sopp som blev blå/ lila vid stekning efter mycket letande kom jag fram till att det var sand sopp
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

februaribarn

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 aug-08 kl 19:27 »
Soshila, jag röstar på karl johan av någon form (stensopp alltså). Någon med en annan åsikt? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser