Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med äpplen?  (läst 15613 gånger)

tinaw

  • Gäst
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #20 skrivet: 20 sep-08 kl 20:25 »
Jag torkar äppelklyftor pga tidsvinsten mot ringar och för att jag har glasäpplen (inte transparante blanche men ett liknande äpple) som gärna går sönder som ringar innan de torkat till. Klyftare finns billigt på de flesta ställen, 21 kr på ICA maxi häromsistens och något mer på clas ohlson för ett par år sedan. I alla fall, jag sparar skalen på, och bara klyftar och torkar. Jättegott!

Någon som har recept på den där fantastiska äppeldrickan? Har en 40-50 liter äpplen som bara står och som måste göras nåt emd just nu. Köksmaskin har jag, en restaurangmaskin som är guld värd denna årstid, jag kan skära hinkvis med äpplen på några minuter *lycka*

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #21 skrivet: 20 sep-08 kl 22:37 »
Citera
Köksmaskin har jag, en restaurangmaskin som är guld värd denna årstid, jag kan skära hinkvis med äpplen på några minuter

Tinaw, vad är det för maskin du har??? Märke, ev. namn?

tinaw

  • Gäst
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #22 skrivet: 21 sep-08 kl 08:14 »
Den är urgammal, men den heter i alla fall "HÄLLDE SWEDEN" modell RG-2

Jag stavade 40 liter äpplen igår på en halvtimme, och improviserade en äppeldricka från ett recept på nätet. Håll tummarna att det blir bra :D för då vet jag vad jag ska göra med frukten från de andra fyra träden  ;D

tinaw

  • Gäst
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #23 skrivet: 21 sep-08 kl 09:17 »
Här är hemsidan, där deras moderna maskiner finns. http://www.hallde.com/

Det är ovärderligt med en maskin som klarar lite kapacitet när man har mycket frukt att ta hand om!

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #24 skrivet: 21 sep-08 kl 18:08 »
Orsaken till de svarta äpplena är parasitsvampen gul monilia. När skadad frukt ligger i mörker blir de svarta. Annars blir de bruna och mjuka med ringformade sporbildningar. Den drabbar också päron och plommon. Det behövs bara en minimal skada på skalet för att svampen ska få fäste. Det är viktigt att gallra karten och att slänga all fallfrukt så det inte kan sprida några sporer.

Antagligen är trädgården vanskött sen förut, har köpt stället i år.
Och först nu har jag börjat gallra i träden efter ditt tips.
Hittade minsann helt svarta och även helt skrumpnade äpplen druppe
trots att det har fallits ner alldeles för små äpplen för länge sen.
Verkar vara en kraftig obalans.
Lokal eller global...........

Antar att parasitsvampen inte är farlig att äta?
har iofs märkt att den till stor del går att skrubba bort med en annan svamp
-skrubbsvamp, men ibland är angreppet för djupt.

Om man ska klyfta äpplen och torka eller frysa så känner man ju för att skära
bort alla angripna fläckar trots att de är så små.
kanske onödigt?

Signatur: Min mormor hette Signe.

pow

  • Inlägg: 33
    • Västerbotten
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #25 skrivet: 22 sep-08 kl 21:43 »
Hallå, är det ingen som gör äppelrasp? Skär bort skadade delar, riv grovt och packa tätt i glasburkar upp till 4/5 av burken, sätt på locket (funkar med både konserveringsburkar och vanliga glasburkar med oskadade gummilister) och koka in i ca 20 minuter. Dra åt locket på de vanliga burkarna. Håller i evighet, gott och lätt att göra. Inget socker!

Annars kan man ju göra tex äppelchuney eller ha äpplen i lingonsylten. Inga mänger går åt, jag vet, men det är ju roligt med omväxling till moset och de torkade äpplena.

Det finns en jättebra bok som heter Ta tillvara på äpplen av (tror jag) Annelis Schönek med massor av inspiration och tips. Vi brukar göra Himmel och Jord minst en gång i veckan, en gryta med potatis och äpplen. Koka potatis mjuk tillsammans med ett par lökar, en kryddnejlika i varje lök. Mosa lite och tillsätt lika mycket åpple i små bitar som det var potatis, låt koka upp igen. Vi brukar ersätta lite av potatisens kokvatten med mjölk. Mums! Eller ta kålrot eller morot istället för potatis. Dubbelmums.
Det är roligare att göra det själv.

tulipan

  • Inlägg: 124
  • Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #26 skrivet: 01 okt-08 kl 09:11 »
Här gör vi torkade äppelklyftor.. skär äpplen i klyftor och sätter på en plåt... strör över kanel och sen sätter vi in plåtarna i den vedeldade spisens nedre ugn med luckan öppen.
Tar ca två dygn så e dom perfekt torra, sen ner med dom i en pappers påse och sen ställer vi påsen på kylskåpet.
Ungarna är som tokiga i dom.. kanon gott med kanel på..

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #27 skrivet: 03 okt-08 kl 11:36 »
Ja nog är det gott, men det var svårt att veta första gången hur lång tid det skulle ta i en vanlig ugn,
det tog 5 - 6 timmar i ca 130 grader...
Har man varmare blir dom lätt brända mot plåten (eller gallret)
Ingen extra el-kostnad att tala om, man ska ha termostat på elementen så..
men man hinner ju inte ta hand om alla äpplen i ugnen, jag undrar hur det går med de
klyftor man fryst in, kanske går lika bra i ugnen sen?
Signatur: Min mormor hette Signe.

tinaw

  • Gäst
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #28 skrivet: 03 okt-08 kl 19:57 »
Nä det som är fryst får samma konsistens som kokt eller bakat, det går inte att torka sen. Men väl att göra mos av utan kokning.

Min äppeldricka blev kanon! Och idag kom jag på att i stället för att sila av den med silduk kunde jag lägga en stor tygblöja (rutvävd) i saftmajan och pressa ur saften, och sedan vrida mer och mer. Funkade kanon och mycket mindre sull!

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #29 skrivet: 31 okt-08 kl 08:26 »
Och nu då när äpplara kanske fryser på kvist?
Det var första sommarn för mig med sån trädgård med äppelträd.
Det var sötare tidiga saker som korparna och gulmöglet gillar men lite
hann jag ta hand om i frys och ugn och direkt i munnar.
Och det är ett träd med senare och härligare något beska äpplen som
körparna inte tar i med tång. Int6e många ramlar ner och jag klättrar inte
och jag har ingen chans att torka eller frysa dom alles.
Trädet är utan löv men smockfullt med kanonfina äpplen nu.
Och det har varit nätter med neråt -7 grader.
Hur klarar sig dessa äpplen då?
Signatur: Min mormor hette Signe.

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #30 skrivet: 27 jan-09 kl 16:11 »
Tänkte bara berätta hur det gick med de frysta äppelbitarna, jag tinade upp en hel påse och som väntat så blev de väldigt vattniga.
Men efter tork i ugnen, drygt 100 grader i någon timme blev de väldigt fina att äta.
Lika bra som de jag torkade direkt utan frysning.
Signatur: Min mormor hette Signe.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #31 skrivet: 10 mar-09 kl 08:21 »
Jag har just ätit de sista äpplebitarna som jag gjorde i höstas och packade i plastpåsar i frysen. De var väldigt goda att ha i morgongröten. De blev mjukare än färska bitar, men fortfarande med en del tuggmotstånd. De smakade mycket sötare och var saftigare efter frysningen, när cellerna hade sprängts.

Jag gjorde också äpplerasp och konserverade, men det fick inte samma goda smak. I höst blir det äpplebitar igen!

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #32 skrivet: 21 apr-09 kl 22:16 »
Den som är lycklig nog att ha en råsaftcentrifug eller ciderpress kan göra underbart god äppelmust. Man borde också kunna riva äpplen och sedan pressa/sila av dem, men det blir mycket jobb. Jag har inte testat att frysa musten, men det borde gå finfint. Om man kokar in flaskorna blir det ju inte samma smak av helt färska äpplen.

Åh, nu längtar jag redan efter äppelsäsongen bara för att jag läste den här tråden!

Vilse

  • Gäst
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #33 skrivet: 02 maj-09 kl 03:17 »
transparent blanche är tidiga äpplen och om jag mins rätt redan till skolstarten.
dom kraschar o går sönder när dom faller och måste plockas upp omgående annars kommer det getingar i miljoner.
för at få dom at hålla i en fruktskål i ens en vecka så måste dom plockas med silkesvanatr direkt i trädet.
jag snabb förvällde och körde i hushållsassistenten,lätt sockrade och tetade upp i stor kastrull. djupfrös i urdiskade mjölktetror.
plstpåse i mjälktetran o bara fyllde upp o knöt ihop.

användes til sylt på pannkisar och på rostat bröd och med flingor o mjölk/fil.
rykande åtgång fast jag gjorde en massa typ 40-50 liter.

hade så många transparent blanche så i slutändan så körde jag gräsklipparen rakt över dom.
försökte ge bort men folk var för lata för at ens hämta dom och när jag plockade o ställde i korgar längs vägen så tömdes äpplena ut och korgarana stals.


speedwell

  • Inlägg: 124
    • Uppland
    • Min hemsida =D
SV: Vad göra med äpplen?
« Svar #34 skrivet: 02 maj-09 kl 10:52 »
försökte ge bort men folk var för lata för at ens hämta dom och när jag plockade o ställde i korgar längs vägen så tömdes äpplena ut och korgarana stals.

Haha, det låter ju inte som du har så värst äppel-älskande grannar och vänner. Jag tycker det låter väldigt otacksamt av dem...
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vem-Hunden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser