Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering av äldre hingst.  (läst 9648 gånger)

Christel

• Gäst
Kastrering av äldre hingst.
« skrivet: 24 aug-08 kl 07:08 »
Jag har en fråga gällande kastrering av äldre hingstar. För egen del gäller det en 10-åring minishetlandshingst.

Finns det ngn med erfarenhet eller är det ngt man helt enkelt bör låta bli?

Hingsten går med två valackar och fungerar bra med dom, men är den tuffaste lilla ponny man kan tänka sig, lite ilsken och tvärsur när han inte får sin vilja igenom. Lyckligtvis är han så pass liten och ingen barnponny, så han är ju hanterbar ::), men min tanke var att han skulle bli inkörd och det går inte med en så besvärlig kille (säger instruktören...). Synd på en talangfull ponny, tycker jag! Ska tillägga att han inte är godkänd hingst utan bara okastrerad eftersom tidigare ägaren tyckte det "var synd att kastrera eftersom det gör ont".

Tacskam för svar!

/C.

Nina W

• Värmland
SV: Kastrering av äldre hingst.
« Svar #1 skrivet: 24 aug-08 kl 20:38 »
Inte säkert han blir lugnare...

Då man kastrerar en vuxen, mogen hingst så är det inte säkert att han fattar vad som hänt.
Han kan mycket väl förbli intresserad av ston, betäcka dem, och för övrigt vara lika bråkig...
Men många lugnar ned sig, i alla fall något, efter ett tag.
Troligen motionerar han rätt mycket själv i sin hage och håller sig i form utan körning...
Så vill du gärna köra så kan du väl köpa en till och låta honom vara orörd och stolt?!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-08 kl 21:33 »
Jovars, har sett hingstar kastrerade på äldre dagar som det har tagit lång tid för att fatta det..eller så har dom inte fattat alls :P O andra sidan har jag sett äldre hingstar kastreras o bli "valacker" dagen efter med.. Bla. en 17 åring.. så det kan man verkligen inte veta på förhand hur det blir.. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bellatrix

« Svar #3 skrivet: 25 aug-08 kl 12:18 »
Har hört att det finns en risk att äldre hingstar kan bli deprimerade av kastrering också.
Vet inte om det ligger någon sanning i detta.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #4 skrivet: 25 aug-08 kl 12:30 »
Jag kastrerade min hingst när han var 8 år och herre gud vilken skillnad det blev, innan kastreringen var han som en skållad bäver att rida men bara några veckor efter märktes skillnaden. Nu är han som en filbunke att rida hur lugn som helst.

Du förlorar inget på att kastrera ....iaf om han inte är avelsmaterial.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 12:22 »
Har mest hört om äldre hingstar som blivit sega som tuggummi efter kastrering, dvs tappat all frammåtanda. Men, som sagt, det är säkert väldigt individuellt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-08 kl 12:25 »
Det har jag också hört Fru Jansson..men aldrig sett...... Ändå har jag tränat 10-tals med valacker.. Det är snarare tvärtom..att dom koncentrerar sig på arbetet betydligt bättre istället för att vara "framåt"  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #7 skrivet: 26 aug-08 kl 12:43 »
Håller med Frances ...lättare att hålla dem fokucerade på sin uppgift som valacker.

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 26 aug-08 kl 19:14 »
Kanske även har att göra med hur de var innan.....

Märkte ingen alls skillnad på min pålle (han var dock bara tre år) han var precis samma, han fattade nog aldrig att han var hingst.... Sen hade han en jämnårig beteskompis som var rejält hingstig redan innan han var ett år, och han var också likadan som kastrerad!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 27 aug-08 kl 08:58 »
skållad bäver

;D ;D ;D DET uttycket borde användas lite oftare tycker jag!!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #10 skrivet: 27 aug-08 kl 12:44 »
 ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 aug-08 kl 19:27 »
Sa du att hästen var 10 år? Så att inte veterinären uppfattade det som äldre, alltså gammal..typ 20 år..

Det finns ju ALLTID en risk för tarmframfall.. men vet i sjutton om det känns som ett problem direkt.. ::)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 27 aug-08 kl 21:32 »
Vi hade en hingst i vårt stall som blev kastrerad som 10-åring. Och vilken skillnad det blev!!!!
Istället för en hingst som hade svårt att hålla hullet och ständigt var plågad av sina hormoner så blev han en ytterst harmonisk valack som hade lättare att koncentrera sig på sin uppgift.
Jag skulle definitivt ha provat kastrera.

Angående riskerna så vet jag inte vad åldern skulle spela för roll vid kastreringen? Men jag är absolut ingen expert på detta!

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 aug-08 kl 21:31 »
Till klinik åker man om man vill göra en liggande kastration =( dyrare, men säkrare ur framfallsynpunkt o andra sidan osäkrare pga sövning)
Hemma kastrerar man för man vill göra en stående kastration (= Mycket billigare, o går för det mesta lika bra.) Man bör ej åka transport efter en stående kastration!

Mauira

• Småland
« Svar #14 skrivet: 11 sep-08 kl 13:25 »
Vi kastrerade vår 11-åriga shettishingst i juni, och han är klart mycket lugnare.
Han skriker fortfarande lite och är rätt fjantig kring mitt sto, men det är en klar förbättring, och det har ju inte gått så lång tid heller sen kastreringen.

Han går med mitt sto (dräktig) samt en 1-årig shettishingst och det funkar kanon.
Har även kunnat låta dottern rida på honom tillsammans med grannens valack och det har funkat kanon, tidigare hade det inte gått, för då hade han muckat gräl på en gång  :P
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 sep-08 kl 00:24 »
På ett tidigare jobb jag hade fanns det 27 hingstar, shettisar och lipizzaner. Vid försäljning av samtliga vet jag att minst 15 av dom kastrerades - ingen var under 6 år av dessa och den äldsta 16.
Ingen av dessa fick några men eller förändrades på något negativt sätt. Den äldsta tappade dock inte mycket av sin hingstighet.
//Luff

Naturen

« Svar #16 skrivet: 14 sep-08 kl 09:47 »
Hej vi kastrerade våran travare som 12 åring, hemma och stående, gick bra, nu kan han gå med andra valacker och ha en mysiga sommrar, innan fick han gå själv och ha tråkit. lugn och stabi men inte seg som tuggumi,
Lycka till / Lis
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Rexi

• kanonkaniner
« Svar #17 skrivet: 23 sep-08 kl 14:31 »
Jag kastrerade min hingst när han var 8 år och herre gud vilken skillnad det blev, innan kastreringen var han som en skållad bäver att rida men bara några veckor efter märktes skillnaden. Nu är han som en filbunke att rida hur lugn som helst.

Du förlorar inget på att kastrera ....iaf om han inte är avelsmaterial.

Har själv en 8 årig hingst som är snäll och trevlig på alla sätt, funderar ändå på att kastrera, så att han ska kunna gå med andra hästar. Få ett mer socialtliv helt enkelt. Är rädd att hans vackra hingsthållning och utstrålning kommer att försvinna och att han bara blir en "vanlig brun valack". Hur upplever du att din ex hingst har blivit? Jag är verkligen nyfiken ;)
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

guba

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 sep-08 kl 23:04 »
Har själv en 8 årig hingst som är snäll och trevlig på alla sätt, funderar ändå på att kastrera, så att han ska kunna gå med andra hästar.
Har du provat? Min avelshingst har inte gått ensam en dag sedan jag köpte honom för tio år sedan, han har gått tillsammans med valacker, ston för betäckning, gallston och ston med föl. Idag går han tillsammamns med tre stycken treårshingstar och en tvåårshingst.

Inga som helst problem. Det är alldeles för många hingstar som aldrig får ha något socialt liv med andra hästar, inte undra på att de blir som de blir i en del fall.

Rexi

• kanonkaniner
« Svar #19 skrivet: 24 sep-08 kl 09:10 »
Jo, han har gått med två unghingstar hela sommaren, men problemet är att jag snart bara har ston hemma och då måste han gå själv hela tiden.

Jag tycker att de försvårar vardagen för mig efter som när jag reser bort (händer då och då) är folk skeptiska och tycker det är kymigt att hålla ordning på en hingst. Kan för stå det efter som han kan ge sken av att vara ganska krallig och sprallig.
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 4 användare
Einh, LimJans, ärt, KajsaAnka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser