Håller delvis med, men skillnad mot tex bilar ar att de skrotas och nya ersätter de gamla, men hus blir kvar, även när nya byggs.
Det bygger på att målet var att sänka enegiförbrukning på bostäder till ett visst årtal med runt 50%. Och det går på nya hus, om man jämför mitt 50år gamla som har tex en 25cm mursten i väggen och sen puts. Alltså inge nämnvärd isolering.
Och när priset på gamla hus går upp och ligger i nivå med nybyggen, så jämför en köpare(banken igentligen) vad som är är mest prisvärt för tex 2 miljoner. För du kan få ja på ett nytt hus, men nej på ett gammalt på samma pris, för bankmannen kan i många fall värdering, och med en energideklaration så finns det då mer fakta om det gamla huset, och då har bankmannen lättare att avgöra om huset är prisvärt.
Och jag anser att ett nytt o ett gammalt hus ÄR jämförbara rakt av och ska i så fall gå under samma regler. men det är mest min åsikt.
Detta gälller vid försäljning, men du kanske redan räknat ur hur lång avräkningstid du skulle få vid byte av fönster, tilläggsisolenring mm? För det så behövs en fackman, för när man byter fönster o sånt, så bygger man sånt på gissningar och tro och önskan av husägaren