Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energideklaration  (läst 2241 gånger)

fredrikhemma

Energideklaration
« skrivet: 23 aug-08 kl 12:34 »
Hej!

Vet inte om detta är rätt forumdel, admin får flytta inlägget omdet inte passar här.

Vad är nu detta för trams vår vimsiga regering har hittat på?

Ska vi behöva betala för att få ut en snubbe för att tala om det uppenbara att vi ska byta vår gamla l/v pump från -86, tilläggsisolera samt byta ut våra 2glas fönster till energifönster? Och detta ska visst vara obligatorisk fr om -09 vid en försäljning!!

Vansinne!

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2461&epslanguage=SV

//Fredrik

Digger

SV: Energideklaration
« Svar #1 skrivet: 23 aug-08 kl 15:14 »
Håller delvis med, men skillnad mot tex bilar ar att de skrotas och nya ersätter de gamla, men hus blir kvar, även när nya byggs.

Det bygger på att målet var att sänka enegiförbrukning på bostäder till ett visst årtal med runt 50%. Och det går på nya hus, om man jämför mitt 50år gamla som har tex en 25cm mursten i väggen och sen puts. Alltså inge nämnvärd isolering.

Och när priset på gamla hus går upp och ligger i nivå med nybyggen, så jämför en köpare(banken igentligen) vad som är är mest prisvärt för tex 2 miljoner. För du kan få ja på ett nytt hus, men nej på ett gammalt på samma pris, för bankmannen kan i många fall värdering, och med en energideklaration så finns det då mer fakta om det gamla huset, och då har bankmannen lättare att avgöra om huset är prisvärt.

Och jag anser att ett nytt o ett gammalt hus ÄR jämförbara rakt av och ska i så fall gå under samma regler. men det är mest min åsikt.

Detta gälller vid försäljning, men du kanske redan räknat ur hur lång avräkningstid du skulle få vid byte av fönster, tilläggsisolenring mm? För det så behövs en fackman, för när man byter fönster o sånt, så bygger man sånt på gissningar och tro och önskan av husägaren

« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 22:41 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 aug-08 kl 21:57 »
Man räknar energiförbrukningen, inte enegikostnad eller utsläpp.
Ingen betalar mer för ett gammalt korsvirkeshus på en kringbyggd skånegård om man sätter in nya fönster av aluminium försedda med fula lösspröjsar fast det är treglas ultraisolerade fönster.

Annars är det väl bra om man som köpare får veta vad uppvärmningen ev. kan kosta.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jr9724

« Svar #3 skrivet: 13 mar-09 kl 19:49 »
Hej bor i en bostadsförening och där har vi haft företag A som gjort energideklarationen.Hjälpte till med det och nu har vi fått tillbaka alla papper m.m resultatet är att av de 180 000 kWh vi har i värmeförbrukning rekomenderas vi att byta glas till en uppskattad kostnad av 210 000kr med en årlig BERÄKNAD besparing av 11 000kWh och 4900kr. GRATTIS 42års avskrivning innan det lönar sig om vi kan gjöra denna åtgärd utan att låna pengar. Vilken energiförbrukning är det sedan tal om när man skall tillverka dessa glas eller vad är förbrukningen för 1 kg glas...Mmmm har haft min uppfattning om Eu, Staten, Politiker och nu är den bara starkare. Vad skall vi småmänniskor göra.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 01:16 »
samma sak som vi alltid gjort. Knyta näven i fickan.
En sak är dock säker, den energiexpert som ska besiktiga mitt hus bör ha kött på benen för varje påstående kommer att ifrågasättas in absurdum. Jag kommer innan en besiktning ha tagit in anbud för tillägsisolering, fönsterbyte osv och så kommer jag att räkna ut hur mycket ved/år jag skulle spara in räkna ut när investeringen är avskriven och jämföra det med den beräknade livslängden på panel och fönster. skulle ekvationen inte gåihop och skulle energiexperten föreslå dessa åtgärder kommer jag att go Sverker Olofsson on his ass ;D inte för att det kommer att hjälpa men han kommer nog att ångra sitt yrkesval och det kommer få mig att må bra.
Att man räknar ut energiåtgången tycker jag är bra. Men att en energiexpert ska föreslå byggnadstekniska åtgärder är ju vansinne. Då kan ju jag i egenskap av murare ta hand om utrikespolitiken ::) Man kan misstänka att svenskbyggindustri lobbat för frågan.
Att man sen ska betala för eländet :o
Eftersom dessa åtgärder i stor del utfördes under 70talet och man i de flesta fall fått i sin tur åtgärda dessa åtgärder borde man kunna räkna ut hur mycket energi man sparade då (vilket jag tror är gjort och resultatet visade på att man ökat energi utaget) och påvisa detta.
Men för vem?
Estetiken framför allt

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #5 skrivet: 20 mar-09 kl 15:14 »
Är det någon som har koll på vad som händer om man inte energideklarerar.
Vi har just köpt en gård av en släkting som inte energideklarerat och vi kommer inte att kräva att han gör det heller. Men, vad händer om vi inte ser till att det finns en energideklaraton? Det enda jag har hittat är att vi, som köpare, har rätt att göra det på hans, säljarens, bekostnad inom 6 månader. Men om vi inte gör det? Blir vi/han bestraffad på något sätt? Eller blir det bara så att vi så småningom kommer att krävas på en energideklaration men då får stå för det själva? Någon som vet?
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 20 mar-09 kl 19:08 »
Om man köper av/säljer till en närstående så behöver man inte energideklarera. Kolla vad som räknas som närstående!

Kommunen kan ge ett vite till er(ägaren) om de inte hittar någon "sammanfattning" eller vad de nu kallar detta. (I hyreshus så brukar det sättas upp i trapphuset, vet inte hur det är med villor/gårdar osv)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #7 skrivet: 23 mar-09 kl 11:54 »
Om man köper av/säljer till en närstående så behöver man inte energideklarera. Kolla vad som räknas som närstående!

Kommunen kan ge ett vite till er(ägaren) om de inte hittar någon "sammanfattning" eller vad de nu kallar detta. (I hyreshus så brukar det sättas upp i trapphuset, vet inte hur det är med villor/gårdar osv)

Morbror är tydligen inte tillräckligt närstående, tyvärr.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Strider

« Svar #8 skrivet: 31 mar-09 kl 23:40 »
Tanken är väl att bättre informera köparen om husets tillstånd. Det är i och för sig inte någon märkvärdig sak att räkna ut energiförbrukningen per kvadratmeter (baserat på uppgifter några år tillbaka) men nu finns en modell som gäller alla. Det är all energi för uppvärmning, belysning, matlagning mm. Då går det att jämföra hus på ett bättre sätt. Jag tror även att man får veta hur mycket CO2 som man förbrukar per år.

Jag är på jakt efter nytt hus och ser det bara som en fördel. OK, det blir en liten extra kostnad att betala en besiktningsman men det tycker jag det är värt. Det är skönt att en opartisk person gör denna koll, även om den baseras på uppgifter av säljaren.

Sedan kan det säkert vara så att ivriga besiktningsmän listar en miljon orimliga förslag på förbättringar. Men det är inte huvudsaken med uppdraget. Det skall bara ses som en bonus...
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 mar-09 kl 23:59 »
En frivillig energideklaration skulle vara helt acceptabel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser