Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Röjer och diskar du/ni 100% undan varje kväll?

Alltid
4 (3.9%)
Oftast
36 (35%)
Ibland
16 (15.5%)
Sällan
33 (32%)
Aldrig
14 (13.6%)

Antal personer som röstat: 95

Författare Ämne:  Hushållsdisciplin  (läst 7476 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Hushållsdisciplin
« skrivet: 20 aug-08 kl 00:50 »
Ja...se frågan. Håller ni kaoset stånget eller blir det lätt att allt plockande hemma gärna skjuts på framtiden....till nästa dag...eller nästa...::)
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hushållsdisciplin
« Svar #1 skrivet: 20 aug-08 kl 10:20 »
Här håller jag diciplin i den mån det funkar för ungarna... Oftast är ju nån eller flera trötta o ska stoppas i säng direkt..eller behöver ny blöja ..eller nåt.. då får allt disken komma i andra hand ;D

Eller så har jag Vingklippt på besök så plockar hon i maskinen ;) ;D :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 14:03 »
Till 99% så plockas det allt i ordning på kvällarna. Ytterst sällan står det kvar till morgondagen, det ska vara vid sjukdom eller ngt mkt speciellt då... däremot görs det ofta alldeles innan sängdax, när dottern sover och alla djur är omkötta.

;D ;D ;D Jag är väl så van att det bara går på rutin. Varfölr stå där och se dum ut, jag vet ju att det är så mkt jobbigare att göra det5 "sen" än direkt efter måltiden! Kan ju vara bra att bespara dig det ngn gång ibland!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 19:26 »
Jag kom på ett annat lämpligt svar i efterhand!  ;D
Tja, jag har så mycket tid över eftersom jag bara har ett enda barn så jag kan lika gärna ta mig an din disk också....  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 20 aug-08 kl 19:34 »
Usch, vi är hopplösa på detta! Och så är vi fantastiska på att skylla på varandra. Efter varenda uppröjning lovar jag mig själv bot och bättring, men...  :-[ hopplöst var ordet.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-08 kl 11:53 »
Tjaa, eftersom jag är ensam i hushållet så blir det aldrig några mängder efter en måltid - och det är ingen annan som stör sig på det!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kerstin Linnea

« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 14:10 »
Hm. jag måste erkänna att jag slarvar med disken :-[....
Av någon anledning så bara hatar jag att diska , förstår själv inte riktigt varför...
Om jag får välja mellan att mocka bland kaninerna och diska så fixar jag kaninerna ;D..
Övriga städsysslor lämnar i alla fall resultat men disken bara återommer , det är som om den förökar sig genom delning  :-[.....

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 20:54 »
Övriga städsysslor lämnar i alla fall resultat men disken bara återommer , det är som om den förökar sig genom delning  :-[.....

eh... det tycker jag att allt annat också verkar göra... Damm, bråte... Hur mkt man än städar och fejar, så är det alltid smutsigt igen på nolltid. Börjar man i ena änden på sitt lilla lilla hus, så är det smutsigt där igen när man hunnit till andra änden...  :-\ ;)

LillaMor

« Svar #8 skrivet: 26 aug-08 kl 16:20 »
Känns lite som det där Sisyfus, eller vad han nu hette... Han som rullade en sten uppför en brant backe , och när den väl var uppe rullade den ALLTID ner igen. Jag avskyr att städa, Men jag avskyr att ha det rörigt runt mig också. Dilemma. Men som sann optimist, står jag ut...

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 27 aug-08 kl 15:12 »
Känns lite som det där Sisyfus, eller vad han nu hette... Han som rullade en sten uppför en brant backe , och när den väl var uppe rullade den ALLTID ner igen. Jag avskyr att städa, Men jag avskyr att ha det rörigt runt mig också. Dilemma. Men som sann optimist, står jag ut...
Så känner jag också,
med pytteliten bänkdiskmaskin och 1m lång (kort) diskbänk så känns det som om det aldrig tar slut,
inbillar mig att allt kommer att lösa sig "bara" vi skaffar en stor diskmaskin som allt får plats i. ::)
Och dammsugning är i princip ogjort så fort man är klar med tre hundar i huset,
hade jag vetat att älghundar fäller så mycket så hade hon aldrig flyttat in  :-\
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

LillaMor

« Svar #10 skrivet: 27 aug-08 kl 15:32 »
Nåväl. Önskar jag hade haft någon liten gratisarbetande "askungen" eller så, som kunde feja hemma, och sjunga och vara sååå överlycklig för att vi stökat ner...   :-[
DEN askungen vore allt värd sin Prins! :D

Hade jag bara varit rik som ett troll hade jag definitivt både anlitat städhjälp, snickare, tapetsör, och allsköns andra. Men "fattighjoner" får klara sig själva, ;)
Och tur är väl kanske det. för jag är inte så förtjust i att andra går och "mockar" i min skit heller.

Försöker i alla fall att ibland vara så strukturerad att jag inte städar överallt på en gång, vilket aldrig ger något resultat, men det här med struktur tillsammans med städning verkar inte vara min grej. Tur att jag avskyr oreda också. Älskar när det är rent. Har dock lärt mig att det är skönt att ibland se oredan hemma ihos andra,. Då är man inte "ensam", och kan ha en annan tolerans med sin egen oreda.
Helst inte smuts, men oreda får gå bra.
Till syvens och sist handlar det bara om den individuella städsmärttröskeln.

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 30 aug-08 kl 21:46 »
Nåväl. Önskar jag hade haft någon liten gratisarbetande "askungen" eller så, som kunde feja hemma, och sjunga och vara sååå överlycklig för att vi stökat ner...   :-[
DEN askungen vore allt värd sin Prins! :D

Hade jag bara varit rik som ett troll hade jag definitivt både anlitat städhjälp, snickare, tapetsör, och allsköns andra. Men "fattighjoner" får klara sig själva, ;)
Och tur är väl kanske det. för jag är inte så förtjust i att andra går och "mockar" i min skit heller.

Försöker i alla fall att ibland vara så strukturerad att jag inte städar överallt på en gång, vilket aldrig ger något resultat, men det här med struktur tillsammans med städning verkar inte vara min grej. Tur att jag avskyr oreda också. Älskar när det är rent. Har dock lärt mig att det är skönt att ibland se oredan hemma ihos andra,. Då är man inte "ensam", och kan ha en annan tolerans med sin egen oreda.
Helst inte smuts, men oreda får gå bra.
Till syvens och sist handlar det bara om den individuella städsmärttröskeln.

Du har så rätt. ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

amason

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 30 aug-08 kl 23:27 »
Min pappa bor ensam. Han tyckte att det var så infernaliskt tråkigt att diska så han köpte en STOOOR diskmaskin.

Nu tycker han att det är så tråkigt att plocka ur diskmaskinen o ställa upp i skåpet så han funderar på att skaffa en maskin till o bara flytta emellan.

Vad härnäst? papptallrikar eller restaurangätande?

Tidigare så tyckte jag oxå att diska var pesten men insåg att jag aldrig kommer undan. Funderade länge innan jag kom på något possitivt med diskande. (förutom rent o snyggt)

Jag blir varm om händerna!! Tycker faktiskt att det är ganska rogivande numer. Avskyr fortfarande ungsplåtarna men dom går ändå inte in i maskinen om jag hade nån.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 30 aug-08 kl 23:38 »
Jag röjer oftast undan det mesta på kvällen om jag inte är för trött. Är jag för trött så struntar jag i det och tar det på morgonen istället. Då känns det så mycket lättare och enklare. Maken har däremot svårt att gå och lägga sig innan det är helt färdigröjt. Fast det gäller mest om vi haft gäster eller så och det är berg med disk. Då lägger jag mig gladeligen för att jag inte orkar se eländet. Maken däremot kan inte sova om det värsta inte är undanröjt eftersom han blir helt sänkt om det ser ut om hej kom och hjälp mig på morgonen när han kommer ner.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 31 aug-08 kl 02:38 »
Innan vi hadde diskmaskin brukade ordet hårddisk få ett helt nytt innebörd. Nu händer det väl att vi fyller diskmaskinen. Däremot kan resten fortfarande ser ut som ett mindre raketnedslag. Hemma då, i restaurangen så städar jag innan hemgång.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

gustafson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 aug-08 kl 17:12 »
Jag marknadsför röran som kreativt stök.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #16 skrivet: 02 sep-08 kl 10:26 »
Jag är typ ett steg från att bli medtvingad i det där tvprogrammet med folk som har jävligt stökigt hemma... Jag hatar verkligen att städa, men jag gör det om jag måste. Disken står ett par dar, golvet dammsugs så sällan som möjligt, grejer ligger lite överallt och jorden går inte under av det. Jag brukar skylla på min konstnärssjäl...  ;D  Yeah right!
elliha.blogspot.com

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 06 sep-08 kl 13:53 »
Diska varje dag- nä tack! Nån måtta får det vara, varannan eller var tredje dag räcker, såå mycket disk blir det inte av mej och ongen. Men okey, jag tillämpar en hel del SPD*, använder samma kaffemugg i tre dagar och sköljer den emellanåt, låter smörkniven hänga med smörpaketet in i kylen igen och sånt där.

Fjäskstädning innan besök är jag rätt bra på, men hålla ordning kan jag inte, jag har aldrig lärt mej det hemifrån eftersom mina päron inte fixade den biten.

*=Spar På Disk
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 06 sep-08 kl 14:51 »
Jag hatar också att diska, och jag hatar att tömma diskmaskinen,fylla den är lättare. Men efter några dagar stör jag mig på röran på bänken och att det inte finns nånstans att skära bröd eller baka eller...dilemma...sambon hatar röriga diskbänkar så för det mesta gör han det medans jag gladeligen matar alla gården djur istället, bra deal tycker jag  ;D

Skriver under på SPD, men får inte utöva det så ofta längre sen jag blev sambo. Somliga har svårt att tycka det är hygieniskt att jag kan dricka ur samma mugg i 5-6 dagar  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 06 sep-08 kl 14:54 »
Skriver under på SPD, men får inte utöva det så ofta längre sen jag blev sambo. Somliga har svårt att tycka det är hygieniskt att jag kan dricka ur samma mugg i 5-6 dagar  ???

Kaffet får sitt fantastiska aroma först efter 5-6 dagar i odiskat mugg.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare
ärt, henriklestreus, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser