Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kina vindkraft  (läst 26040 gånger)

Johnny

• Värmland
Kina vindkraft
« skrivet: 19 aug-08 kl 21:53 »
Hej, någon som såg på tv om de vindkraftverk som kinesiska armen har utvecklat?
Var får man tag på info om dessa?

/Johnny

Filip Skräplund

SV: Kina vindkraft
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 22:11 »
Via Google:  http://www.ggrail.se/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 08:17 »
Hittade återförsäljaren tror jag?  :-\. ecokraft tror jag dom hette...

Oxå.. jag vill oxå ha ett.. men lite dumt läge.. nu vet jag ju vad alla säger men tanken är uppe på nock.. blåser alltid där..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

queer

« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 09:33 »
http://www.windside.com/index.html

det här är mera sisu-kraft, och snygga är dom oxå ...

Johnny

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-08 kl 19:48 »
Tack för infon.
/Johnny

JoMan

« Svar #5 skrivet: 02 sep-08 kl 20:37 »
Vad är det för speciellt med dessa Kinesiska vindkraftverk.

Vertikala vindkraftverk finns ju redan. Finns väl någon vertikal typ som kallas för Darrieus.

Är det så att kineserna har kommit på en bättre variant?
// JoMan

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 02 sep-08 kl 20:58 »
Är det så att kineserna har kommit på en bättre variant?

Man behöver inte vara bättre om man är billigare. Men det beror också på vad man menar med bättre.

Om man gör en produkt som är 10% sämre men kostar 20% mindre så har man faktiskt en bättre produkt även om den är "sämre".
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

JoMan

« Svar #7 skrivet: 03 sep-08 kl 22:22 »
Vad jag undrar är om kineserna kommit på någon bättre teknik än vad som redan finns. Eller har de kopierat något befintligt som de bygger till en billigare peng.

I Reportaget som sändes på tv framställdes det vertikala vindkraftverket som en mindre revolution som Kinesiska armen är fader till.

Alltså, vet någon vad som skiljer sig teknikmässigt mot tidigare kända vertikala verk?
// JoMan

M8e

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 03 sep-08 kl 22:59 »
De har "kopierat" en Darrieus, men lagt till fler blad än normalt. Detta gör att den kan självstarta och att den inte får lika pulserande vridmoment. Men iochmed att den har fler blad så har den också större luftmotstånd och mindre verkningsgrad.

Det är vad jag har fått fram av bilder och inslag på tv. Har inte hittat någon riktig information.
« Senast ändrad: 03 sep-08 kl 23:07 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 20:02 »
Den vertikala snurra som erbjuds på blocket av ecokraft är inte speciellt sensationell.

Jag har byggt en liknnde i modellskala för några år sen. (Finns bild i en tråd här).

De uppger att den ger 1000 watt, men märk väl vid 10m/sek.  Priset 14000:- är inte billigt, då det tillkommer bla. mast och elektronik, samt installation.
Räkna med ca  50 000 till 70000:- när den är uppe.

Vid en medelvind på 7 m/s ger den 400 watt.

I den storleken kan man få en horisontell snurra mycket billigare.

Problemet när jag testade min snurra av vertikaltyp, var de starka påfrestningarna från centrifugalkrafterna.  Dessa kan begränsas med  stall eller broms, men  på bekostnad av att man ju får som mest ström när det blåser.

Min gick som tusan under gudrun och höll, men en fullskalemodell skulle inte vara säker.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 07 sep-08 kl 22:09 »
Nackdelen med alla vertikala vindkraftverk är just att de måste dimensioneras mycket grovt för att inte riskera att blåsa sönder. Visserligen blir konstruktionen enkel men det går åt mycket material jämfört med ett vanligt med horisontell axel. Och i dessa tider med höga materialpriser har de svårt att göra sig gällande.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 19:44 »
Men finessen att de inte behöver rikta in sig mot vinden gör att man slipper en del lager och släpkontakter.

Misstänker att det väger upp den tyngre konstruktionen så länge vi pratar om små vindkraftverk. Typ max 1-2 kW. Dessutom blir det tystare. Intressant om man skall ha ett vindkraftverk på gården. Med 12/24 volt från ett litet vindkraftverk vill man ju inte ha för långa ledningar.

A.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 20:49 »
När jag undersökte möjligheten att använda en vertikal snurra hade jag lagstiftningen i åtanke.
Min kommun är inte glad för att ge tillstånd.

Ideen var att en vertikal snurra med  2 meter i diameter, och ganska hög skulle ge mer än en horisontell.

Jag fann att jag inte skulle kunna göra mig oberoende av EON (Den store Satan!), så när jag genomfört sparprogrammet fick jag ner förbrulningen till 3 till 4 hundra Kw/h i månaden, själva elen kostade då ca 80 kr/mån  och räkningen var på ca 450:-.

Det skulle med andra ord inte ge något vettigt ekonomiskt resultat, skulle på sin höjd få en hundring lägre elräkning.

storemanager

« Svar #13 skrivet: 07 nov-08 kl 19:53 »
Undvid denna typ av utvecklingsprojekt. Produkten är inte färdig.
Jag har själv tittat lite mer på "komersiellt färdiga" och fungerade turbiner.  Den som jag tror är bäst är den från liten vindkraft i Hörby. ( www.litenvindkraft.se ) Där de använder en PM generator tillsammans med ABB styr och omriktare för riktig 3-fas inkoppling på nätet.

E det någon annan som har annan åsikt? Om saker som är plus och minus!

daniel.h

« Svar #14 skrivet: 07 nov-08 kl 21:10 »
Undvid denna typ av utvecklingsprojekt. Produkten är inte färdig.
Jag har själv tittat lite mer på "komersiellt färdiga" och fungerade turbiner.  Den som jag tror är bäst är den från liten vindkraft i Hörby. ( www.litenvindkraft.se ) Där de använder en PM generator tillsammans med ABB styr och omriktare för riktig 3-fas inkoppling på nätet.

E det någon annan som har annan åsikt? Om saker som är plus och minus!
Eftersom det är mer eller mindre omöjligt att få bygglov i dagläget så är ett bygglovsfritt
vertikalt vindkraftverk mycket mer intressant eftersom man kan bygga dom 5-6m höga så
blir det mycket effekt ändå.
Jag har precis börjat bygga en som ska ge 10-15kw, ni kan följa projektet på maskinisten.net
om ni är intresserade.

johole

« Svar #15 skrivet: 20 feb-09 kl 12:33 »

Göran Gatenfjord skrotar import av kinesisk H-rotor :

http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=704

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 feb-09 kl 13:06 »
De vertikala snurrorna har fått dåligt rykte, mest därför att de som säljer dem lätt kan överdriva prestandan, och därmed ta för mycket betalt.  Det finns mycket oseriösa projekt, där man försöker locka till sig riskkapital.

Annars är det ibland inte ett dåligt alternativ, mycket små verk kan göras enklare.

För det mestaär den horisontella bättre, ett av skälen till att du vanligen ser ett sådant verk när ett vindkraftsverk finns att se.

Märk att specifikationen KAN vara rätt, men står det 4 KW effekt vid 18 m/s, så bör man ju veta hur ofta det blåser så pass.

Lagförslag finns nu att öka den spännvid som ett hobbyverk får ha från två till tre meter, och det är en stor skillnad.
ca en fördubbling av effekten, eller mer, då det kan bli ide att göra ett bättre och högre torn, och därmed slippa en del turbolens.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #17 skrivet: 07 jun-09 kl 18:49 »
För de som inte gillar vanliga vindsnurror, finns ju olika vertikalverk som exempelvis dessa:  http://www.ecoprofile.se/produkt_395_Energytower.htm
hur gick det sen? Detta var ju i fjol. Har det hörts något om dem senare?

Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #18 skrivet: 07 jun-09 kl 19:10 »
Vet bara om att en av typen av vertikal verk har fått mycket kritik här i stan, nåt bostadsbolag satte det på taket med följd av att folk högst upp mot taket ej kan få ro, ljudet från verket och vibrationer stör enormt om jag förstod det rätt..  :-[ ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #19 skrivet: 07 jun-09 kl 19:19 »
Ja att sätta vindkraftverk på hus är nog ingen "höjdare"!  ;D

Ger ingen god reklam för vindkraft.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 4 användare (1 dolda)
skrotlisa, LimJans, erikgustaferikss

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser