Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kina vindkraft  (läst 26048 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Kina vindkraft
« Svar #20 skrivet: 07 jun-09 kl 22:05 »
Jag testade min vertikalsnurra(hemgjord) som var en modell av en större jag planerade göra om försöket slog väl ut.
Den hade 40 cm diameter, och var  120 cm hög. På taket var det helt omöjligt, då hela hustet skakade.
Men jag märkte att effekten av vinden blev bättre när den var på taket, och det blåste så att luftströmmen koncentrerades snett under snurran. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JohanErlandsson

• Ecoprofile
« Svar #21 skrivet: 07 jun-09 kl 23:50 »
Vindkraftverk på tak kan vara vanskligt ja. Ecoprofile-länken om Energytower handlar dock om en helt ny typ av vindkraftverk. Jag skulle tippa på att ett Energytower ger upphov till mindre vibrationer än traditionella horisontalverk och de vertikalverk som det har varit en del problem med senaste året.

johole

« Svar #22 skrivet: 08 jun-09 kl 12:46 »
Hej!
Jag undrar lite över hur energytower låter när det blåser. Vinden är aldri konstant, den har hela tiden
små eller stora variasjoner. En liten turbin inne i et rör får mig att tänka på höga varvtal som lett kan höras med örat.....

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 08 jun-09 kl 20:36 »
Nä, vindnurror  över leksakstorlek kan inte has på tak.  Vissa månglare saluför dock överreklamerade leksaker, som då varken vibrerar eller ger kraft.

johole

« Svar #24 skrivet: 10 jun-09 kl 12:33 »
Hej, Erlandsson!

Johan Erlandsson skriver i någon blogg följande :

Citera
"En av dem mest intressanta typerna av vindkraftverk tycker jag är "Energytower" från
et svenska företaget med samma namn. Det är också ett vertikalverk med lyftkraftprincip
fast inbyggt i en slags lutande silo som accelererar vinden även i mycket låga vindhastigheter.
Tester pågår fortfarande och har gjorts om flera gånger för att resultaten har varit "orealistiskt bra".
Man har kommit runt den sk. Betz lagen som anger att man max kan utvinna 59 % av energin i vinden.
Jag tror att Energytower har mätningar på ca 80 %. Vad jag vet inväntar man fler tester innan
produktion drar igång på allvar."

Kan du förklara for mig, Erlandsson : Hvad är hastigheten på vinden inn i energytower och hvad är hastigheten på vinden ut av energytower vid 80 % värkningsgrad ?

Är det 80 prosent inklusive förluster i generator ?

Det börjar lukta evighetsmaskin av detta ?

----------------------------------
Några konstiga texter från internett om Energytower :

Citera
"På 1970-talet presenterade den österrikiske forskaren Victor Shauberger en teori enligt vilken ett
vindkraftverk skulle kunna arbeta efter samma principer som en tornado."

Hvilken teori presenterades av Shauberger på 70-talet ? Dog inte han på 50-talet ?

Citera
"Genom centrifugalkraften kastas vinden mot ytterväggarna och en
tornado bildas. Vid accelerationen stiger trycket och trycket omvandlas
till värme. Värmen ger termik inne i tornet och samtidigt får mitten av
tornet ett undertryck. Luft från fundamentet sugs då in för att jämna ut
undertrycket."

Jag kan lyfta mig själv i mitt eget hår och mina egna stövlar samtidigt ????.

Citera
"Vid testerna har det framkommit att konstruktionen, genom sin form, accelererar vinden med 20 – 25 procent vilket innebär att energiinnehållet i vinden ökar till det dubbla. En så kraftig
energiökning resulterar i att Energytower börjar arbeta redan vid 1,5 – 2 m/s."

Hvad legger man i att dubbla vindens energi? När man dubblar vindens energi så reduserar man dens volym och man får mycket förluster i tillegg, men man får snurran att gå rundt ?

Vid 1,5m/s så inneholder inte vinden någon anvendbar energi, bara ca 1 W/kvm). Det är betre att gjöra effektiva snurror i stället för lättstartade snurror..

Citera
"Ett Energy Tower behöver inte placeras på höga
fjälltoppar för att ge energi, det går lika bra med en vanlig dalgång."

Men man måste ha vind. Enklaste sättet at hitta ett ställe der det blåser ofta är högt uppe.......

Citera
"Tidigare har han förklarat att ett ”Energytower”-torn kommer att ge en effekt som med 40-50 procent  överstiger en konventionell vindsnurras.
– De resultat vi sett nu pekar på mycket högre värden, avslöjar han."

I ett presspaket legger Stiig ut en kopia av en "patentbekräftelse" :
När jag leser den så bekräftar den inte någon patent, bara at Stiig är uppförd som uppfinnare i patentsöknaden.
http://energytower.se/multimedia/press/pressmaterial.zip

Är det tilåtet at avslöja at jat tror at Energytower värkar vara ett klassisk bedrägeri för att få penger av stat/komun och aktionärer?

« Senast ändrad: 10 jun-09 kl 12:35 av johole »

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 10 jun-09 kl 13:06 »
Det är inte möjligt att nå över ca drygt 50% av vinden. Man kan dock "fuska" om inte en tratt eller ett lutande hustak eller något annat som koncentrerar vinden medräknas. Och man samtidigt inte uppger vindhastigheten vid rotorn, utan medelvind långt från maskinen.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 10 jun-09 kl 19:07 »
Synd bara att vindkraftverken har så usel verkningsgrad. Maj månad hade de svenska vindkraftverken en total verkningsgrad på 18%!
http://www.vindstat.nu/
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #27 skrivet: 10 jun-09 kl 20:46 »
Varför skulle man vara intresserad av verkningsgrad när den tillförda energin till processen är gratis?

Det viktigaste "nyckeltalet" för ett vindkraftverk är ur ekonomisk synpunkt förhållandet mellan energiproduktion per år och summan av alla inköps- och driftskostnader. Och om vi höjer oss över det rent företagsekonomiska synsättet (vilket ju inte är så svårt när det gäller vindkraftverk) så är det snarare förhållandet mellan årlig energiproduktion och insats av material och energi för tillverkning av verket som är intressant.

En konstruktion med låg verkningsgrad (alltså lågt energiutbyte per m² svept yta) kan ändå vara den bästa möjliga ur andra synpunkter, t ex om den går att producera med liten arbetsinsats och om materialåtgången blir liten tack vare att konstruktionen utnyttjar materialet väl och inte t ex kräver överdrivet kraftig dimensionering för att inte blåsa sönder.

Ptr

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 10 jun-09 kl 20:53 »
Äntligen någon annan som kommer med kommentar som är i samklang med mina tankebanor!

Bli efektiva genom inefektivitet!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 10 jun-09 kl 21:34 »
De vindkraftsverk som år vanliga, dvs horisontella, finns just för att de är ekonomiskt fördelaktiga.  Därtill kommer skäl för buller och andra störningar.  Alla vertikala verk som hitentills marknadsförts har inte vunnit över de som nu är vanliga.

Se mina tidigare inlägg i denna tråd, där just ekonomi och miljö har diskuterats.

Ingen tar 2% högre effektivitet för dubbla priset.

Vertikala snurror har svårt att bli bättre än horisontella, men det är lättare att komma med nya ideer och perspektiv och dribbla med effektivitet om lösningen är annorlunda.

ca 400% mer material går åt för att göra en vertikal snurra, med samma output.

Tapio

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 10 jun-09 kl 22:23 »
Varför skulle man vara intresserad av verkningsgrad när den tillförda energin till processen är gratis?

Halaj!

Det där argumentet brukar användas påfallande ofta bland hempulare.

-vad spelar det för roll att min fula propeller inte är optimerad och har en riktig NACA-profil, utan är bara simpelt böjda plåtbitar?
-mina 50 Watt jag får (istället för 200 Watt med en bra profil) är ju gratis!

-varför skulle jag inte använda en slutkörd bakaxel från en bil som vinkelväxel?
Även om den slukar 2/3 av energin?
Den 1/3 den förmedlar är ju gratis!

Vad gör det att jag har ett enormt luftgap i magneterna i min hembyggda generator? Det den producerar är ju gratis!

Osv.

//T

torbjorn

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 10 jun-09 kl 22:26 »
En sån där MYCKET långt från optimerad hempularlösning blir ju också ineffektiv ur material- och resurssynpunkt. Och så ska man ju naturligtvis inte ha det.

Men när jag skrev mitt inlägg så tänkte jag inte i första hand på sådana klåparbyggen utan snarare på att jämföra olika tekniker för fabriksbyggda verk som man kan anta är någotsånär rimligt dimensionerade och hållfasthetsberäknade oavsett vilken grundkonstruktion man har utgått ifrån.

Tapio

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 10 jun-09 kl 22:32 »
Halaj!

Jodå, jag förstod.
Dina argument för din ståndpunkt är logiska och vettiga.
Men trots att hemmaklåparnas ståndpunkt är samma som din är deras argument grumliga och sträcker sig inte längre än till just att det är gratis.

//T

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #33 skrivet: 10 jun-09 kl 22:57 »
Det kan man ju också koppla ihop med diskusionen om de så kallade arbetsbesparande maskinerna. Att lägga ner en massa tid på att bygga ett ineffektivt och dåligt optimerat hemma verk är nog inte så "tidseffektivt" trots att vinden är gratis!  ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Ptr

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 15 jun-09 kl 19:46 »
Det fins ett värde som ni inte räknar med, och det har ingenting att göra med verkningsgrad, lönsamhet eller något i den vägen!

Det är glädjen att hålla på! Pricis som vi här på forumet, vi skulle troligen få ut mer rent ekonomiskt av att jobba i den mån vi har jobb och köpa den el eller för all del apparater för att skapa detta, i stället för att glo i "burken.

Men ack vad fattigt livet skulle bli då. Dessutom kan det ligga en uppfinning och pyra i alla fånigheter som vi amatörer klantar runt med, det kan vara ett intelektuelt stimulerande värde av att få något att fungera, även om det inte var mer.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

M8e

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 15 jun-09 kl 22:13 »
Det är lite konstigt att allt som har något med energi att göra ska gå plus efter bara ett fåtal år.

Hur lönsamt är det att köpa en skoter, 42tums lcd-tv, Blu-ray-spelare, åka på semester osv? hur lönsamt är det att sitta och titta på tv när man kan jobba övertid eller hålla på med en lönsam "hobby"?

ja just ja. Hur kan en del värdera sin tid så högt att de måste räkna in tiden för att bygga en vindsnurra, men fortfarande sitta och slösa en massa tid på tex tv tittande?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #36 skrivet: 16 jun-09 kl 13:01 »
Jag måste få försvara EnergyTower. Jag har sett vindkraftverket på nära håll och man är mycket seriösa i sitt arbete. Alla är också mycket trevliga och av de företag i Sverige som tillverkar vindkraftverk är EnergyTower det jag haft mest kontakt med. Deras vindkraftverk blir även så snygga att de nästan säljer enbart på utseendet. Jag tror också att EnergyTower blir den främste konkurrenten till Windforce, där jag själv blir stor aktieägare, men självklart garderar jag med aktier i Energytower.  ;)
Jag är ingen placerare, jag bygger vindkraftverk och det är min bransch- och marknadskännedom som gör att jag satsar på dessa två kort.

TV-inslag om EnergyTower
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=767212

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 16 jun-09 kl 20:36 »
Vinden är gratis vilket verk du än använder, kan en hemmapulare göra ett kostnadseffektivt verk, dvs för en spottstyver och få en del ström, som alternativt till att INTE ha något alls. Vindkraftsverk är inte små investeringar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #38 skrivet: 16 jun-09 kl 21:07 »
Men hemmapularen bör ju ändå se till att få ut så mycket ström som möjligt för den arbetstid, det skrot och de spottstyvrar han är beredd att lägga ner på sitt hembyggda verk. Och den tid det tar att läsa in lämpliga delar av elmaskinläran är väl investerad och kan spara in många timmars mekande på hopplösa generatorkonstruktioner som är hoptotade av totalt okunnigt folk som mest bara är bra på att publicera sina klåparverk på nätet.

fishyerik

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 17 jun-09 kl 14:02 »
Naturligtvis skiljer det sig från fall till fall hur mycket jakten på verkningsgrad lönar sig, "hemmapularen" bör naturligtvis inte använda sig av skurna lager och liknande, men det fattar väl alla som klarar att använda en svets?

Och visst är det svårt att uppnå samma verkningsgrader som bra "proffs-snurror", en av fördelarna med hemmapulat är väl att det generellt sett är lättmodifierat.

Ibland kanske inte ens max antal kWh är huvudmålet, det lär väl finnas någon grad av tillfredsställelse i att tillverka något av skrot som ger användbar mängd el?

Det kan ju faktiskt vara kul att bygga ett vindkraftverk som kan underhållsladda traktorns startbatteri i skjulet utan ström, eller elstängslets batteri, eller varför inte en mindre bevattningspump?

Lyckas man "råka" göra ett riktigt bra vindkraftverk huvudsakligen av vanliga skrotsaker är det väl lämpligt att dela med sig av sina erfarenheter så att andra kan kopiera.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, korvenu, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser