Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  finns det regler över hur ett hus skall se ut?  (läst 1523 gånger)

småland

• Gäst
finns det regler över hur ett hus skall se ut?
« skrivet: 29 jul-05 kl 17:21 »
Jag läste om en amerikan som byggt ett mindre hus som var till 2/3 under marken och byggd under en stor gran.

Vore det lagligt att bygga ett sådant hus i sverige? Finns det regler över hur ett hus skall se ut?

Attis

• -
Re:finns det regler över hur ett hus skall se ut?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-05 kl 20:01 »
Äger du marken borde det inte vara något problem för ett sådant hus.
Men vad är visten att bygga under en stor gran?

Jag ser mest problem...
Rötter som ska bort (skadar trädet)
Träd som faller på 1/3 som är över marken
Skuggar kanske huset. Eventuella träkonstruktioner lär inte stå sig så bra då.
osv osv

Men berätta gärna varför denna konstruktion är så intressant :)
/Attis

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jul-05 kl 21:44 »
Den enda regel jag känner till kring nybyggnation gäller handikappanpassning. Och så det där vanliga med avlopp förstås.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jul-05 kl 07:05 »

Hej.
Vad jag har förstått då det gäller hus och deras utseende, har jag förstått genom att prata med de kommunala myndigheter som beviljar byggnadslov.

Alltså, man måste skilja på kommunala myndigheter och på lagar, det är två saker som fungerar helt olika.

Alltså, ditt hus, får du inte alls bygga som du vill, för de områden som har en byggplan, dvs ungefär allt som kan räknas som samhällen. Där finns det klara regler som man måste upfylla.

Om vi först talar om bygglovet, så handlar det om husets utseende, dess användning, var och hur det ligger placerat på tomten, dess storlek.

Där kan vara sådant som hur huset ska användas till boende eller affärsrörelse, hur djupt källaren får gå i förhållande till en referenspunkt, hur högt det får vara, vilken yta det får ha. Hur många våningar man får ha, osv

Det kan även finnas utormningsmässiga krav i känsliga miljöer, dvs man får inte bygga nytt som stör områdets allmänna prägel.

Det kan gälla husets stil, men även sådana saker som vilken färg du har på takbeläggningen

Men exakt hur dessa regler sedan ser ut i detalj, beror alltså på kommunen.

Sedan finns det generella regler som inte är kommunberoende, dit hör tex frågan om handikappanpassningen. Som alltså gäller för nya hus, eller omfattande ombyggnationer som kräver bygglov.

Det betyder att det finns väldigt detaljerade krav på tex hur stor toaletten måste vara, för att få in en rullstol, tex. Hur man ska kunna ta sig in i huset, dvs inte för höga trappor eller så ska man ha ramper, osv, osv.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Sedan finns det ett annat perspektiv också, och det är det byggtekniska. Du får inte bygga HUR du vill i betydelsen välja vilka material som helst, eller välja vilka lösningar som helst.

Du måste med andra ord ha någon som är "byggherre" för bygget, som är vad som kallas kvalitetsansvarig.

Detta betyder att du antingen måste hitta en person som har behörighet för att vara kvalitetsansvarig och byggherre. Eller åtminstonde är att betrakta som fack-kunnig. Alltså någon som är professionell inom byggande, i någon av de olika specialområdena. (el, VVS, snickeri, osv.)

Eller så måste DU vara byggherre. Vilket är ganska vanligt.
Men då ställs kraven på dig, att du måste upprätta en detaljerad kvalitetsplan, och hålla ett kvalitets-samråd med kommunens tekniker på bygglovsenheten.

Och det innebär att du måste kunna presentera ritningar, samt beskrivningar om HUR du ska göra olika saker, vilka material du ska använda, och även beräkningar för kritiska detaljer som tex taket (eller köpa beräknade takstolar). Beräkna reglarnas hållfasthet, osv.

Klarar du inte detta, ja då kommer du att få gång på gång till kommunens bygglovsenhet, och de hittar hela tiden något nytt att klaga på, så du får aldrig ditt bygglov.

Slutligen om du ska ha eldstäder, så har du en dust fär också, med vad du får göra, hur det ska vara utformat, vilken eldstad du får välja, osv.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Blir det lättare utanför planlagt område? Kanske, beror på om området är känsligt elelr inte, och om kommunen har bestämt sig för att det helt enkelt inte SKA få finnas hus där.

Mikael Perman.

Bo

Problemets lösning:
« Svar #4 skrivet: 09 sep-05 kl 13:36 »
Gräv ett jättehål på tomten, fyll med vatten och bygg en båt efter eget huvud.

Bygglagstiftningen omfattar ännu inte båtar.

Handikappanpassningskravet fungerar i stort som ett förbud mot arkitektur: "Här skall förbanne mig inte vara någon skaparglädje".

Dela detta:

* Inloggade just nu

1697 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser