Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammvikt innan slakt  (läst 1993 gånger)

Lia-Ia

Lammvikt innan slakt
« skrivet: 17 aug-08 kl 19:30 »
Hur mycket vill ni att era lamm ska väga innan ni skickar dom till slakt?
Vad är minsta vikt att skicka?

agge

SV: Lammvikt innan slakt
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 20:17 »
Jag vill att mina texel ska väga
tacklamm = minst 40 gärna 45 kg
bagglamm = minst 45 helst 50 kg o kanske lite till
hittills i år har jag lyclkats väldigt bra förra året var rena skiten då ville de inte växa.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 20:17 »
Beror lite på ras och fettansättning m.m.
När jag hade finull brukade jag skicka baggar mellan 45 - 50 kg. Tacklamm runt 42 kg. Tackorna hade lite lättare bestomme, men växte färdigt i kroppen snabbare.

soleskog

« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 21:17 »
Jag håller med om föregående svarare-det är idealet. För att kunna optimera slakttidpunkt när priset är högt/alt man vill tömma en box har vi lärt oss att absolut inte skicka under 36 kg. Då är risken stor att de hamnar i "avräknas ej". Inte kul.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
gotthard, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser