Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken Lantras ? (lugn)  (läst 3476 gånger)

taccotad

• Skåne
Vilken Lantras ? (lugn)
« skrivet: 17 aug-08 kl 13:55 »
Inom en inte allt för lång framtid kommer vi skaffa höns. Har kikat runt på olika raser, lyssnat på folks erfarenheter osv. Men det är ju så svårt!!

Vi vill gärna ha nån sorts lantras, som ska vara tålig, lugn och trevlig!
Spelar ingen större roll om dom lägger en himlans massa ägg.
Dom kommer vintertid bo ute i stallet (i gamla foderkammaren) och ev ha tillgång till att komma ut.
Sommartid ska gamla utedasset + en till byggnad inredas, ska även byggas en STOR hönsgård utanför men även då ska dom få gå lösa.

Är öppen för alla förslag!

Har kikat lite extra på Åsbohönorna men en person säger att dom är lugna, trevliga och hemmakära medans andra säger tvärt om. Vill helst börja med nån "enkel" ras.

taccotad

• Skåne
SV: Vilken Lantras ? (lugn)
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 15:48 »

Nu har jag läst en del om Hedemorahöns, dom verkar härliga! Fina är dom också! Längtar till vårt hönshus är klart så vi kan ta hem ett gäng hönor och en tupp...

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 16:22 »
har ju skånsk blomme oxå dom e helt ok.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 18:50 »
Jag tycker också att skånsk blomme är väldigt trevliga. Jag skulle kanske inte beskriva dem som lugna, inte om man jämför med t ex australorp och sussex, men inte på något negativt sätt. De är nyfikna, alerta och 'med' hela tiden.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

taccotad

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 19:41 »
Jag tycker också att skånsk blomme är väldigt trevliga. Jag skulle kanske inte beskriva dem som lugna, inte om man jämför med t ex australorp och sussex, men inte på något negativt sätt. De är nyfikna, alerta och 'med' hela tiden.

Ja det beror väl helt på hur man ser det. Att de är nyfikna och alerta är ju inget negativt. Känner mest att jag vill inte ha dom flaxandes omkring överallt hela tiden ;)

Det är rätt intressant när man frågar folk om råd, en säger en sak och en annan säger en annan sak även om det är om samma ras. Men det beror väl som sagt på hur man uppfattar det.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 22:26 »
Det är rätt intressant när man frågar folk om råd, en säger en sak och en annan säger en annan sak även om det är om samma ras. Men det beror väl som sagt på hur man uppfattar det.

Vet inte om det har med saken att göra men vi har märkt med kycklingarna här att de kycklingar som går i buren på golvnivå är mycket mer flaxiga, blir mer "hysteriska" när man kommer.
De andra kycklingarna som är i en bur lite högre upp (midjehöjd på mig, jag är 168 cm) de är mycket lugnare.
Vet inte om det kanske är så att kycklingarna där uppe ser vad/vem som kommer, hinner spana in läget liksom. De där nere ser bara ett par fötter som klampar in  ???
Sen kanske deras uppväxtsyn på livet sitter kvar även när de är vuxna.

Detta är inga sanningar, bara funderingar från min sida!
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Ce

« Svar #6 skrivet: 19 aug-08 kl 09:41 »
Hej!

Enligt mig så verkar alla lanthöns relativ "enkla", de håller sig friska, är vaksamma mot rovdjur och föder upp kycklingar på ett bra sätt.
Har själv Åsbo - som gärna äter ur min hand, men inte gillar att bli upplyfta, men tar man dem på pinnen när de satt sig för kvällen så är de inget problem att hantera dem. (De hade säker kunnat bli tamare om jag valt att hantera dem mer, men jag gillar att min flock på denna "nivå".) 
Jag tror dels att "mamma"hönans kynne påverkar hur kycklingarna blir, *men* man kan lugna ner vilda kycklingar.
Jag köpte en hönkyckling som vuxit upp i en flock utan att ha blivit "hanterad" mer än att de fått mat och vatten och rent och fint hos sig.
Efter någon/några månad/er i min flock var hon på "samma tamnivå" som mina övriga... utan att jag jobbat extra med henne.
Alltså tror jag de påverkas mycket av tempot i flocken!

Var bor du - det kan vara roligt att ha höns som urspungligen kommer från trakten - även om det absolut inte är ett krav!

Ett annat urvalskriterie kan vara att man verkligen vill vara med och göra nytta i bevarande arbetet och då kanske man väljer någon av de mest hotade raserna (SLK kan säkert hjälpa till med vilka det är just nu).
Både Gammal Svenskdvärg och Öländska dvärgarna brukar höra dit och Orusthönan sen kommer väl Ölandshönsen (de stora) och Kindahöns och Svarthöns..

Åsbo, Hedemora och Blommehönsen har relativ många djur i genbank!
Öländska dvärgar har jag träffat på en flock som är otroligt tam! Vet inte om det är så med alla av den rasen, men jag har hört om fler exempel på det!
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 aug-08 kl 14:31 »
Hejsan kul att ni ska skaffa höns! Är också ny som hönsägare. Jag har Kindahöns med genbank. Har nu sju kycklingar som kläcktes den 25juni (alla är till salu) självklart tycker jag kinda är den ras som passar. Mitt förslag är att besök andra som har höns i närhetan där ni bor. Det gjorde jag.....det var också så jag bestämde mig för kinda.( Och så bor jag också i Kinda) De är hanterbara kommer springade/flygande när man närmar sig hönsgården, är på fötterna när man är i hönsgården. Hönsen är ruvningsvilliga och tar hand om varandra och kycklingarna, de är lugna i sitt humör. Vill gärna söka föda själv...är tåliga mot sjukdomar , man kan ha växter i hönsgården som gör att ohyra inte trivs...Jag köpte ifrån olika uppfödare, jag har en kopparfärgad tupp en flerfärgad ULLIG tupp, två hönor en svart och en grårandig, två (tonåringar)hönor en svart och en gul/beige. Är det något får du gärna skriva....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

taccotad

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 aug-08 kl 21:10 »
Tack för era svar!

Vi bor i nordöstra Skåne, jag har också funderat på att skaffa en ras som härstammar från trakterna häromkring.

Jag vill hemskt gärna besöka folk i närheten med olika raser men vet tyvärr inte riktigt vem jag ska våldgästa....

Crappy

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 21 aug-08 kl 23:23 »
jag har haft Åsbo tidigare de var flaxiga och nervösa. Fick i våras 4 hönor av en bekant med genbank dessa är lugna och handtama men givetvis snabba. Mina första Åsbo gillade jag inte men dessa höns är riktigt trevliga ångrar inte att jag tog emot dem.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 31 aug-08 kl 00:02 »
Hur lugna dom är beror huvudsakligen på hur de blivit behandlade från kläckningen och till mindre del på ras. Stora och tunga raser kan dock förefalla lugnare än små och rörliga.

Jag hittade en gång i tiden åsbohönsen och har haft en hushållsflock inom genbanken sen dess (1980). Lättare höns att hålla existerar nog inte. Dom sköter sig till stor del själva om de får chansen. Svåra att ta död på om man inte bär sig rysligt illa åt. Och en sak till: Allt är inte guld som glimmar. Vill du vara säker på att det verkligen är åsbohöns så köp från genbank och ta inte emot några utan ett underskrivet genbanksintyg. Själv har jag inga till salu, men jag hjälper dig gärna med kontakter. Genbanksansvarig är Johan Nilsson telefon 0478-31763.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 sep-08 kl 20:45 »
taccotad - jag undrar bara lite varför du tänker ha ett vinterboende och ett sommarboende? Tänkte först att du bodde i extremt kallt klimat, men här i Skåne tycker jag utedasset låter som en bra åretruntbostad med utegård. Höns är inte så köldkänsliga.
Lycka till med rasvalet. Jag tror alla höns är trevliga, faktiskt, och definitivt bättre än inga höns!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #12 skrivet: 11 sep-08 kl 18:33 »
det finns hysteriska människor oxå...

och hysteriska hedemoror oxå  det är nog inte bara åsbo hönsen som är hysteriska...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 sep-08 kl 20:01 »
Tack för era svar!

Vi bor i nordöstra Skåne, jag har också funderat på att skaffa en ras som härstammar från trakterna häromkring.

Jag vill hemskt gärna besöka folk i närheten med olika raser men vet tyvärr inte riktigt vem jag ska våldgästa....

Klart att du ska prova Åsbo! Tänkte själv först Hedemora men det blev Åsbo! Nä, hysteriska vill jag inte säga att de är. Allerta, pigga och tillmötesgående! Varje gång jag går ut i trädgården kommer de springande och tror jag kanske kan ha med något gott! Tycker det är en underbar ras.
Vet inte riktigt var i skåne du bor men Javill här på forumet har köpt Åsbo av mig och du kan kanske titta in hos henne! Om du kanske besöker GeKås/Ullared i höst får du jättegärna komma hem till mig!
Lycka till!
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #14 skrivet: 13 sep-08 kl 21:59 »
Jag har precis hämtat mina skånska blommehöns. Jag har hört av många att de skulle vara väldigt skygga... Jag har då inte märkt av det. ikväll när de satt uppflugna på pinnarna fick jag tom gå fram å klappa på dem. Barna kan klappa på dem.
Så jag tror väldigt mycket att deras sätt mot människor beror på hur människor handskats med dem.
De är VÄLDIGT fina. Vi e så glada över dem.

Vill man komma å titta på underverken e man så välkommen! Vi bor i Önneköp utanför Hörby.  ...i Skåne.
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

taccotad

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 sep-08 kl 11:49 »
Jag har precis hämtat mina skånska blommehöns. Jag har hört av många att de skulle vara väldigt skygga... Jag har då inte märkt av det. ikväll när de satt uppflugna på pinnarna fick jag tom gå fram å klappa på dem. Barna kan klappa på dem.
Så jag tror väldigt mycket att deras sätt mot människor beror på hur människor handskats med dem.
De är VÄLDIGT fina. Vi e så glada över dem.

Vill man komma å titta på underverken e man så välkommen! Vi bor i Önneköp utanför Hörby.  ...i Skåne.

Jag kommer hemskt gärna och kikar på dina! Önneköp, där har vi minsann släktingar! Kan väl höras av nu framöver och se om vi hittar en dag som passar.

carmen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 sep-08 kl 18:09 »
Hej!

Jag tycker att Svarthönsen är så vackra och speciella!... :-[

Men jag skulle skaffa lantras av genbank, då vet du vad det är du får.  ;)

mvh
Carmen

taccotad

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 23 sep-08 kl 12:33 »
Hej!

Jag tycker att Svarthönsen är så vackra och speciella!... :-[

Men jag skulle skaffa lantras av genbank, då vet du vad det är du får.  ;)

mvh
Carmen
'

Ja det är ju min tanke faktiskt! Men vi får väl se när vi väl blir färdiga till att skaffa höns. Måste bygga om foderkammaren först.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 23 sep-08 kl 12:47 »
Jag skulle med värme rekomendera sk.blomme. Jag har haft Orusthöns oxå. Båda raser har jag fött upp själv och nog blir det stor skillnad beroende på ras. Jag håller med de andra om att behandlingen av djuren påverkar mycket för hur de ska bli men en hel del sitter oxå i generna. Oruthönan är betydligt mer flygig och ingen höna jag hade kom någonsin fram så jag kunde klappa henne. Tuppen var mycket stridbar gentemot andra tuppar. Blommorna däremot är betydligt mer sävliga damer. Nackdelen med blommorna är att de mycket sällan vill lägga sig och ruva. Har hittills inte haft en enda som gjort detta. Trots att de varit naturruvade själva. Lycka till.

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser