Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor per ha?  (läst 1477 gånger)

bifårväxt

  • Gäst
Tackor per ha?
« skrivet: 16 aug-08 kl 21:44 »
Hur många får bär en ha bete?
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 21:53 av bifårväxt »

louise

  • Gäst
SV: Tackor per ha?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 21:55 »
beror på kvalitet, mellan 2 och 7.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Tackor per ha?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 22:26 »
Det finns en vacker gård i mitten av Skåne. Just på denna gård bär varje hektar ca 125 tackor!  :-*

Välkommen till Alternativ!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Tackor per ha?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 10:03 »
Beror även på vilken ras man tänkt sig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

bifårväxt

  • Gäst
SV: Tackor per ha?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 11:18 »
Tack för era svar. Vilken ras skulle ni rekommendera? Det jag önskar är en köttras där man även kan få fina pälsar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Tackor per ha?
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 14:32 »
 Finaste skinn och ull bland köttraserna tycker jag Leicester har.
Annars är väl Gotlandsfåren en "kombinationsras" med jättefina skinn.
Här hittade jag lite bilder:
http://hem.passagen.se/lones/nfar.htm
                              Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

  • Inlägg: 11424
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tackor per ha?
« Svar #6 skrivet: 17 aug-08 kl 14:35 »
Ja, leicester är väl den enda köttrasen som blir bra och fina skinn. De andra är nog inte mycket att hurra för.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
SV: Tackor per ha?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 16:02 »
Jag kan ingenting om Leicter men rekommenderar definitivt gotland. Skinnen från dem ger de högsta priserna och slaktvikterna blir som vanlig standard, ca 20 kg kött.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Tackor per ha?
« Svar #8 skrivet: 20 aug-08 kl 12:48 »
Det är precis som ovanstående svarare säger. Vad ett hektar bär. En välgödslad vallåterväxt kan producera foder åt många, många djur medan det kan var knepigt att få gräset att räcka för fem-tio tackor på ett utarmat naturbete på flera hektar.

Har ett bete där gräset delvis är nysått sedan i fjol och gödslat. cirka 35 får har hållit sig på kanske en och en halv hektar länge nu. Det går särskilt bra en sådan här sommar, när det är fuktigt och regnar en del. Är det torrt slutar även det bästa bete att leverera rätt var det är
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

louise

  • Gäst
SV: Tackor per ha?
« Svar #9 skrivet: 20 aug-08 kl 21:31 »
hur stort är ditt bete och hur länge har de 35 tackorna gått där och har de även lamm?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 3 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser