Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen tid för hönshusbygge lite bilder...  (läst 9308 gånger)

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
Äntligen tid för hönshusbygge lite bilder...
« skrivet: 16 aug-08 kl 21:24 »
Möt mina dvärghöns av blandrastyp. Mamma Siv och hennes tre kycklingar Viv, Lisa och Arne! Fick dessa av en vän i början av Juli och är nu än glad "hönsmamma". De fick flytta in i vår gamla hundgård tillsvidare med en isolerad kaninkoja att sova i. Nu i helgen röjer vi ur halva boden som blir ett hönshus på 5,4 m2.

Vimsan
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
SV: Äntligen tid för hönshusbygge lite bilder...
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 21:29 »
Här är boden som ska bli hönshus i. Vilken tur att den redan fanns när man plötsligt fått höns. Vi har inte riktigt bestämt än vilken sida som hönsgården ska vara på (kortsida eller långsidan) förmodligen blir det kortsidan upp mot vår gräsmatta för det är mer praktiskt.
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 21:33 »
Lite prylar som skall bort, sen är det bara att sätta igång. Jag fotar och min man jobbar...
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 21:35 av Vimsan »

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 21:41 »
Är inte så "haj" på det här med att lägga in bilder. Kommer därför med egna svar för att få in bilderna lite snabbt. Det ska bli ett avlopp också så att jag kan städa med högtryckstvätten! Men min man har problem med borren. Målning ett varv hann vi också med i dag.
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 21:45 av Vimsan »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 10:22 »
Det ser ut att bli jättebra, söta höns.  :)
Lycka till!
Gotlandskaniner, genbank.

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 20:11 »
det där ser verkligen jätte fint ut :) Lycka till!1 Dina höns kommer att trivas bra ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-08 kl 14:37 »
Bygget fortsätter ett par bilder på söndagens insats sen är vardagen här med jobb, barnen ska på skola/dagis - hämtas lämnas och skjutsas. Och vart tog sommaren vägen här är det riktigt höstruskigt väder nu. Nästa helg är det svartvinbärsplockning och saftkokning så bygget får stå still en stund, ser verkligen fram emot att inreda. Tittar runt på forumet och försöker bestämma mig för bästa lösningen på "bajsbingen"?

Så har du några tips så...  ;D
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 14:39 av Vimsan »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 18 aug-08 kl 17:53 »
Ett tips på material för bajsbrädan är sådan där byggplywood eller vad den kallas, en mörk, slät, lite tjockare plywoodskiva som de har när de gjuter. Den är lätt att skura av och hålla ren.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #8 skrivet: 18 aug-08 kl 17:55 »
Jag provar just nu plast fönsterlådor under sittpinnen till mina dvärghöns. Kanon smidigt bara att ta ut och tömma. Syran som har större höns sneglar på en 4julig vagn från jula att klä in och sätta under sittpinnen så att det bara är att dra ut.

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #9 skrivet: 18 aug-08 kl 19:01 »
Tack för era svar  :)

Just det att ytan är "glatt" och lätt att skrapa av kan nog uppfyllas med den där "byggplywooden". Man kan ju ev sätta gångjärn i bakkant fär att vicka ned till skottkärran är en variant som jag kikat på.
Jag provar just nu plast fönsterlådor under sittpinnen till mina dvärghöns. Kanon smidigt bara att ta ut och tömma. Syran som har större höns sneglar på en 4julig vagn från jula att klä in och sätta under sittpinnen så att det bara är att dra ut.
Men jag är också nyfiken på det där med fönsterlådorna, blommlådor eller?
Hur stora är dom?
Och hur har du satt fast dem?

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #10 skrivet: 20 aug-08 kl 09:25 »
Tack för era svar  :)

Just det att ytan är "glatt" och lätt att skrapa av kan nog uppfyllas med den där "byggplywooden". Man kan ju ev sätta gångjärn i bakkant fär att vicka ned till skottkärran är en variant som jag kikat på. Men jag är också nyfiken på det där med fönsterlådorna, blommlådor eller?
Hur stora är dom?
Och hur har du satt fast dem?
Det är vanliga avlånga plastblomlådor. Kostar ca 30 kr
Jag har olika längder på blomlådorna beroende på vilken sittpinne de är under. 
Jag har vinklar på den ena och en bräda under den andra.
Det fungerar kanon bra så här långt, bara att lyfta ut och tömma samt lät att göra ren. ;D

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 20 aug-08 kl 21:19 »
Gud så smart med blomlådor, ska genast testa det i mitt nybygge med. Tack för den fiffiga iden./P
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Musseron

« Svar #12 skrivet: 21 aug-08 kl 21:26 »
Vimsan: Vad har ni för golv i boden? Ventilation? Det är mina två största funderingar inför mitt (min sambos) vidare byggande. Tycker att det är lite klurigt med från- och tilluft. Samt att få till ett golv som inte blir iskallt och svårskött.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #13 skrivet: 21 aug-08 kl 22:37 »
Vimsan: Vad har ni för golv i boden? Ventilation? Det är mina två största funderingar inför mitt (min sambos) vidare byggande. Tycker att det är lite klurigt med från- och tilluft. Samt att få till ett golv som inte blir iskallt och svårskött.
Svar: Jag åkte och köpte en stuvbit plastmatta och mattlim. Mattan sitter direkt på spånskivor. Vad som är under vet jag inte riktigt. Boden stod i trädgården när vi köpte huset. Det verkar vara en arbetsbod från början. Vad gäller ventilationen så har vi två ventiler (en uppe och en nere) sen tänkte vi sätta int en fuktstyrd fläkt i taket, typ sådana man har i badrum. Det har varit en fläkt där förut, det är hål i taket  :D kan ta en bild vid senare tillfälle och lägga ut. Vi kommer även att ha ett litet element i utrymmet eftersom vi bor i Jämtland (och här kan det bli kallt). Det räcker nog att man ställer det på 5-10C skulle jag tro?

Musseron

« Svar #14 skrivet: 21 aug-08 kl 23:19 »
Det var som f***n Jämtland jag mé ;D
Ta gärna fler bilder! Jag måste isolera både väggar och golv. Golvet är idag bara golvreglar och spånskivor och det räcker inte långt på vintern. Tänkte nog köpa en sån där fuktstyrd fläkt på Clas O, men blir inte klok på hur allt ska placeras... Kanske ett studiebesök framöver?
Jag ska sätta in ett kamflänselement (om jag får tag i nått begagnat) just för att hålla lite underhållsvärme. 10C blir nog bra, då hjälper det väl till att hålla ströbädden torr också, skulle jag tro.
« Senast ändrad: 21 aug-08 kl 23:31 av Musseron »
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Siri-Piri

• -
« Svar #15 skrivet: 25 aug-08 kl 22:07 »
Jag bor också i Jämtland och har precis gjort om ett gammalt gäststall till hönshus. Eftersom jag inte vill riva i väggarna alltför mycket, så vet jag inte alls hur det är isolerat, utom att det är spån i väggarna. Men blir det för kallt i vinter så får pullorna flytta till det riktiga stallet och bo med getterna, tänkte jag... Alla säger att getter tål höns, så jag får väl lita på det....

Det jag egentligen skulle skriva: Det är synd att man inte kan skapa grupper efter region här på Alternativ, så man kan diskutera sånt här med folk som bor på samma breddgrader. De gör säkert tokbra hönshus i Skåne, men de har inte varganätter som vi....
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 26 aug-08 kl 16:29 »
Rolig idè faktiskt.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Musseron

« Svar #17 skrivet: 26 aug-08 kl 17:29 »
Jag bor också i Jämtland och har precis gjort om ett gammalt gäststall till hönshus. Eftersom jag inte vill riva i väggarna alltför mycket, så vet jag inte alls hur det är isolerat, utom att det är spån i väggarna. Men blir det för kallt i vinter så får pullorna flytta till det riktiga stallet och bo med getterna, tänkte jag... Alla säger att getter tål höns, så jag får väl lita på det....

Det jag egentligen skulle skriva: Det är synd att man inte kan skapa grupper efter region här på Alternativ, så man kan diskutera sånt här med folk som bor på samma breddgrader. De gör säkert tokbra hönshus i Skåne, men de har inte varganätter som vi....

En lysande idé! Skulle vara praktiskt i odlingstrådarna också. Kanske man skulle kunna välja ut om inläggen ska sorteras geografiskt eller ej från gång till gång... Går det kanske att lösa med att sortera upp användarna efter landsända (alla fyller ju inte i var de bor) ??? Vi får ta med oss denna diskussion till en annan lämplig tråd, risk för kapning annars :-[

chili

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 27 aug-08 kl 07:00 »
Som sagt, inte rätt tråd för detta men när nu tråden bytte inriktning:
En sak som underlättar är när man har angivit i vilken stad man bor i sin profil. När jag undrar var folk bor klickar jag ofta på namnet för att se profilen men det är ofta ganska tomt där.

/Chili (i Norrtälje)
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Anna

• -
« Svar #19 skrivet: 27 aug-08 kl 14:48 »
Många undrar över tips på smarta "skitbrädor" under sittpinnarna, så vi kan väl låta ämnet få en egen tråd?! Jag startar en...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser