Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SV: Bidragsberättigade?  (läst 1103 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Bidragsberättigade?
« skrivet: 14 aug-08 kl 21:43 »
Tack och tack! Som sagt, ni är guld värda! Jag hade tänkt ta kontakt m LRF och be dem hjälpa mig oxå, men jag måste iaf lära mig själv VAD jag KAN söka... Jag VILL helst kunna allt själv, men måste inse att Rom inte heller byggdes på en dag... Men jag vill bygga på ett par dagar! Max!  ;D
Mark har jag, ca 20 ha blandad vall/bete. Hade tur för nästan all bete är stängt redan med fårstängsel. "Fast stålstängsel" då, men det är helt ok har jag läst mig till. Skulle vara horn som fastnar, men helst vill jag inte ha sådana heller... Kikar lite på Klövsjöfåren, lite eftersom jag bor i Jämtland nu igen... :-[

Vi har också precis köpt en gård och den är också på 20 hektar.. Jag funderade också på LRF Konsult för hjälp med bidragen, men det var någon som sa att det kostade c:a 5000:- och det tycker jag inte att det är värt. Man har ju hela hösten, vintern och fram tills mars innan ansökningarna ska vara inne så det vore ju sjutton om man inte skulle kunna hinna plöja igenom SJV:s regler ett antal gånger tills dess.. Allt står ju där så jag tänkte sätta mig i vinter och börja läsa för att sedan skriva ned det som man bör kunna söka.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 22:45 »
de kan löna sig att höra sig för om var man kan få hjälp med EU ansökningar..
här i Begrsjö är så så lyckligt lottade att vi har Sundblands lantbrukskonsult.. o han tar MYCKET MINDRE än LRF...

här brukar de rörA SIG OM 500- 1000 KR.. BEROENDE PÅ HUR MYCKET MAN SJÄLV HAR FYLLT I O FÖRBERETT..

Själv använder jag SAM internet... o brukar sen gå till SUndblad o få en uträkning av EU stödet o koll att jag gjort rätt.. brukar kosta runt 500kr..

MEn även om man bara hittar LRF så får du ju igen summan med råge om du har 20 ha...
bara gårdsstödet är på på mer än 22000
sen kan du ju söka vall stöd, betesmarks stöd o ev komp...

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 22:58 »
 Vi använder LRF-Konsult och det beror nog till största delen på "Pappersarbetesallergi" hos min far.
Men jag jobbar på att inte få det ;) för visst vore det bättre att slippa betala.
 Pengarna LRF har kostat har dom tjänat in åt oss många gånger om.
 Länsstyrelsen kan också hjälpa till med EU-ansökningar (i alla fall har en kompis fått gratis hjälp av dom).
                                         Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 23:09 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #3 skrivet: 15 aug-08 kl 07:08 »
Man kan dessutom gå till sin Länsstyrelse och få ansökan genomgången innan man lämnar in den och även ringa till stödavdelningen på SJV och fråga. Det är helt gratis. Borsett från teleavg. eller bensin kostnad för resa till LST ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser