Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frakt till slakteriet  (läst 3093 gånger)

daniel77

frakt till slakteriet
« skrivet: 14 aug-08 kl 11:11 »

Jag undrar hur ni frakta era får till slakteriet?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: frakt till slakteriet
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 22:35 »
I hästtranssport.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 22:36 »
Ja precis, vad annars?  ;) Lastbil möjligtvis..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

puck

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-08 kl 08:35 »
Ja precis, vad annars?  ;)

Lösa ombord på liten färja.
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 08:39 av puck »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 15 aug-08 kl 08:46 »
Jag kan emperiskt berätta att det går in 6 stycken får i en ford fiesta.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 15 aug-08 kl 09:29 »
Jag kan emperiskt berätta att det går in 6 stycken får i en ford fiesta.
;D
Det går även in en dräktig tacka och en get i baksätet på en volvo 244   8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 aug-08 kl 09:35 »
..det går också in en halv ungtjur i baksätet på en Renault 19.. Dock i form av byggsats..  ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 15 aug-08 kl 09:55 »
..det går också in en halv ungtjur i baksätet på en Renault 19.. Dock i form av byggsats..  ;D

spädtjuren gick alldeles utmärkt i backluckan på fiestan när vi hämtade honom som adoptivson till våran ko.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-08 kl 10:27 »
 ;D Tänk att jag vägrat sälja djur till folk som kommit för att hämta dom med personbil  :-[ :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 15 aug-08 kl 10:30 »
;D Tänk att jag vägrat sälja djur till folk som kommit för att hämta dom med personbil  :-[ :-X

Känns som om jag också skulle göra det.  ::) Fast samtidigt har vi själva kört en sjuk tacka i bagaget på vår Land Rover. Men, då var det å andra sidan en nödsituation.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 15 aug-08 kl 10:31 »
Äsch, vad kinkiga ni är!  ;D Jag fraktar också djur i bilen... Min lilla, lilla, pyttelilla mopedbil har transporterat både halvvuxna lamm och minigrisar...  :-[ Helt problemfritt!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 aug-08 kl 10:32 »
Minigris i bil tycker jag känns helt ok.. Och även små lamm.. Men att knöla ner fullvuxna får/getter i bakluckan tycker jag inte om :-\

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 15 aug-08 kl 10:50 »
Jag vill gärna att det är någorlunda trångt när man transportera djur så de inte kan springa runt och skada sig och då kan beroende på storlek och mängd en personbil vara bättre än lastbilen eller hästfinkan. Sedan är ju längden på transporten en sak att ta i beaktande, jag skulle aldrig transportera en kalv i bakluckan på en halvkombi längre än ungefär 30 minuter. Längre transporter sker med lastbil och då får jag i värsta fall bygga en extra vägg om det krävs för att djuren ska stå stadigt. Sedan så ska ju inte bilen har märkliga utstickande detaljer, plant golv och liknande.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 15 aug-08 kl 12:24 »
Jag har haft alla spädkalvar vi köpt hem mellan knäna i framsätet på vår Audi a6 -96, en å en förstås. Ser det lite trevligare än att slungas omkring ensam i en stor å kal hästtransport. Det gäller förstås att täcka säte å golv med typ plastsäck, annars blir det svårt å sälja bilen vid behov.

30-kilos slaktgrisar har även åkt i bur i skuffen, även det lite säkrare än finkan. Detta är dock endast vid kortare transporter och ensamma.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 15 aug-08 kl 14:06 »
Men att knöla ner fullvuxna får/getter i bakluckan tycker jag inte om :-\

Nä det är väl inte att rekomendera, det håller jag med om! Fast i suven vi hade för några år sedan skulle nog två får kunnat åka väldigt bekvämt i bagaget. Den var ryyyymlig och hade lastgaller.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 aug-08 kl 18:37 »
Transporterade en tacka med 2 lamm i en Saab 900:a en gång. Satte dottern (ca 12 år då) också där bak för att hon skulle hålla koll på läget :o... Det tog en del övertalning kan jag säga ;)

I alla fall så satte tackan huvudet mot hundgallret och rumpan mot fönstret och sen tryckte hon på! Hela rutan lossnade.... (Behöver jag säga att dottern och jag hade ett meningsutbyte efter det, gällande vad "koll på läget" var- kontra var gränsen för barnarbete gick?)

Annars så går det rätt bra att köra får i bilen. Jag har en bekant som säger att det absolut bästa at köra en bagge är att ställa honom på tvärs på golvet i baksätet. Då öppnar man en dörr och trycker in han, sen är det bara att öppna den andra dörren för att släppa ut honom igen!
Nä, jag vill inte åka i hans baksäte!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gustafson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 aug-08 kl 20:59 »
Det värsta är transport av getabock i personbil. Fy vad det stinker.

texelmatte

« Svar #17 skrivet: 15 aug-08 kl 22:17 »
Oj, vad påhittiga ni är! ;D Det är inte utan att jag skulle vilja ha sett en del av dessa transportmetoder i  verkligheten. Undrar också vad farbror polisen skulle säga om ni mötte honom....Själv är jag så vardaglig att jag föredrar hästtransporten när jag kör själv till slakteriet. Vid behov sätter jag in ett par grindar för att få ett lagom stort utrymme för djuren. Det stora gänget med slaktlamm brukar bli hämtade med lastbil.

daniel77

« Svar #18 skrivet: 16 aug-08 kl 17:07 »
Låter som man inte behöver skämmas om man fraktar fåren i skåpbilen ;)

Kärleken

« Svar #19 skrivet: 16 aug-08 kl 18:03 »
Maken kom hem med en bortsprungen kalv i passagerarsätet i pickupen. Såg otroligt roligt ut. Han försvarade sig med att kalven hade stuckit om han hade åkt hem för att hämta djurkärran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser