Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getingar  (läst 9108 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Getingar
« Svar #20 skrivet: 25 aug-08 kl 19:27 »
Hoppas verkligen att hon snart piggar på sig! gör I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #21 skrivet: 25 aug-08 kl 21:10 »
Hon flyger litegrann och springer ikapp de andra om hon blir efter. Men hon är inte lika aktiv som hon ska vara. Hon är inte heller lika högljudd som vanligt även om hon skrålar lite då och då.

Men det ser inte helt mumsigt ut det gör det faktiskt inte

ofrivilligt hönslös

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 aug-08 kl 11:37 »
Kan hon ha fått en sekundär infektion i ögat? Ögonsalva med antibiotika i kan kanske hjälpa?

Torry

« Svar #23 skrivet: 26 aug-08 kl 12:18 »
Jag hade en höna som blev getingstucken ifjol och det tog flera veckor, säkert uppemot en månad, innan svullnaden gick tillbaka, kanske är höns extra känsliga för getingstick. Men om allmäntillståndet är dåligt kanske du skulle kontakta en veterinär.  Hoppas det blir bättre snart.
//Torry

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #24 skrivet: 15 sep-08 kl 20:41 »
Hon är fortfarande inte bra. Illa luktar hon också. Nu tvättar vi med septidin eller koksalt varje dag och ser hur det går. Redan på en dag såg man märkbar förbättring.
Bilden är tagen igår, före vi tvättade.
Så skönt att höra att era höns också reagerar länge på getingstick, då kanske det inte är någon större fara med Tuttan heller.
Jag tror att allmäntillståndet är bättre än förut, hon är gladare och fortfarande högsta hönset. Hon är mitt uppe i ruggningen nu och har inte värpt sen hon blev stucken (en månad sen i morgon)

ofrivilligt hönslös

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 16 sep-08 kl 20:59 »
Jag hoppas verkligen att hon snart är frisk efter sitt plågsamma getingstick och ger dig dessutom en eloge för all omsorg och ett otroligt bra dokumenterande med kameran. Vilket märke?

MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #26 skrivet: 16 sep-08 kl 21:42 »
Tack så mycket! jag har en Canon, alltid Canon  ;D

Idag glädjer vid oss med att hon ser mycket bättre ut! Hon var på hugget också, lillhönan Ingeborg vågade knappt stå i närheten så bra humör var hon på, trumpetade vilt och ville gärna bestämma vilka frön hon skulle ha (allihopa).
Idag var svulladen mindre, ögat klarare och det sjukaktiga febergulröda runt ögat var borta. Det är fortfarande svullet men snarare rosa än gult. Hon luktar fortfarande lite illa men bättre än för några dagar sen. Och jag tror hon har lite feber än för hon är så varm. Men klart bättre än de senaste dagarna.
Man blir så glaad!  :D :D
ofrivilligt hönslös

Stensjö

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 17 sep-08 kl 08:44 »
Lite lagom feber är ju bara bra - det är ju kroppens sätt att bränna bort fientliga styrkor. Men det är ju alltid svårt att veta när det börjar barka åt fel håll....

Till människor så kan man ju blöta en sockerbit och badda sticket med den, ska funka väldigt bra säger bekanta som alltid gör så. Har själv inte haft anledning att testa, iofs. Men det verkar skonsammare än att försöka med värktabletter, särskilt om det sitter så illa till som på lilla Tuttan...

Vi har också haft getinginvasion, men här har faktiskt saftfällan gjort enorm nytta! Den är så full så att nya getingar verkligen måste kämpa för att komma ned och dränka sig...
Men man får ha stark saftblandning i, så att det verkligen luktar, och så någon droppe diskmedel så de inte tar sig upp igen. Jag har gjort en fälla av en PET-flaska, ni vet: Klipp av överdelen och vänd ned i underdelen, tejpa ihop. Inte snygg, men rackarns effektiv.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #28 skrivet: 17 sep-08 kl 22:29 »
Jaa det där med att febern kanske är bra ändå är något som vi tappert intalar oss. Jag hoppas bara hon blir helt återställd snart. Idag var ögat jättefint tyckte jag, fortfarande svullet runt men det var rundare nu än det varit på länge, förut var det inbäddat i svullen hud och alldeles bubbligt av tårar eller vad det nu kan ha varit.

Det där med sockret har jag också hört! Det är något med att getinggift är surt och då neutraliserar sockret det. Men tyvärr tänkte jag inte på det när hon blev stucken och nu känns det som det är lite sent typiskt nog.

Så bra att ni lyckades mörda dem! Det började vi också med - dumt nog efter damen blivit stucken. Nåja förhoppningsvis har man lärt sig något tills nästa år.
ofrivilligt hönslös

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 18 sep-08 kl 14:31 »
Hon är fortfarande inte bra. Illa luktar hon också.

Ni har inte hört henne nysa ??
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #30 skrivet: 18 sep-08 kl 22:38 »
Ni har inte hört henne nysa ??
Jag kan inte svära på att jag inte hört henne nysa... Hm.. det är möjligt. Jag har nog inte tänkt på det i så fall.
ofrivilligt hönslös

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #31 skrivet: 18 sep-08 kl 22:56 »
Före putsning:

Och så efter, fast då ville hon tyvärr bara somna så det blev inga pigga glada bilder med stirriga ögon som jag hade tänkt mig.

ofrivilligt hönslös

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "bubbliga ögon"
« Svar #32 skrivet: 19 sep-08 kl 00:46 »
Kanske tråkigt att berätta eftersom ingen annan gjort det ? men kolla efter andra symptom på henne t.ex nysningar..

Hon kan ha en luftvägsinfektionssjukdom och inget getingstick.

Hönan på bilden här nedanför har Mycoplasmos/CRD men även ILT har  bubbliga ögon som symptom.

« Senast ändrad: 28 sep-08 kl 22:43 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #33 skrivet: 19 sep-08 kl 09:57 »
Kanske tråkigt att berätta eftersom ingen annan gjort det ? men kolla efter andra symptom på henne t.ex nysningar..

Hon kan ha en luftvägsinfektionssjukdom och inget getingstick.

Hönan på bilden har CRD men det finns flera sjukdommar med bubbliga ögon som symptom.

Nämen så obehagligt! Det hade jag inte en aning om, (och ville helst inte veta, haha)
Hur behandlar man det i så fall? Och hur vet man att det är det?
Dock är jag 99% säker på att det faktiskt är ett getingstick, men det kanske är något annat också. Huu.
ofrivilligt hönslös

fjäderfän

« Svar #34 skrivet: 19 sep-08 kl 10:05 »
kan mycket väl va ILT för då kan dom få typ ögoninfektion med bubbel.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #35 skrivet: 19 sep-08 kl 10:55 »
Nej usch det är nog bara ett getingstick fortsätter jag att tro. Här ska de vara friska och glada minsann.
ofrivilligt hönslös

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 20 sep-08 kl 11:05 »
Nämen så obehagligt! Det hade jag inte en aning om, (och ville helst inte veta, haha)
Hur behandlar man det i så fall? Och hur vet man att det är det?

Man skickar in hönan till SVA om den dör el. avlivas. Eller ägg från hönan om/när hon värper.
(CRD och ILT har ganska lika symptom)
men båda är obotliga och djur som tillsynes blir "friska" blir smittspridare resten av livet.

Så det är värdefullt att veta om man har det i sin hönsflock eller inte,
speciellt om man tänkt sig att sälja avelsägg eller livdjur.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #37 skrivet: 20 sep-08 kl 11:49 »
Tack för CRD/ILT-tips! Något att tänka på...

Vill också ge tips för bi- och getingstick som jag änvänt sedan barndom i Afrika:

Lökskiva direkt på sting-ställe ta bort smärtan väldigt fort och effektivt och lär suga ut giftet på något sätt (rent praktiskt är det lättast att lägga en halv lök på stället så slipper man gråta också av löksafterna!)

Yoghurt (eller fil?) mildrar också smärtan och är kanske bättre att använda intill ögat där det verkar olämpligt med aspirin-lösning eller lök? Verkar som om dessa skulle svida minst lika mycket som sticket...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #38 skrivet: 20 sep-08 kl 12:30 »
Ah, nåja nu oroar jag mig inte för ILT längre eftersom det är ett getingstick. Men det skadar inte att veta. :)

Vill också ge tips för bi- och getingstick som jag änvänt sedan barndom i Afrika:

Lökskiva direkt på sting-ställe ta bort smärtan väldigt fort och effektivt och lär suga ut giftet på något sätt (rent praktiskt är det lättast att lägga en halv lök på stället så slipper man gråta också av löksafterna!)

Yoghurt (eller fil?) mildrar också smärtan och är kanske bättre att använda intill ögat där det verkar olämpligt med aspirin-lösning eller lök? Verkar som om dessa skulle svida minst lika mycket som sticket...
Yoghurt hade nog funkat! Lök i ögat hade kanske inte varit helt kul däremot ;)
ofrivilligt hönslös

carmen

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 sep-08 kl 20:42 »
Hej!

Är du helt säker på att det är ett getingstick eller vill du inget veta?  ;)

Nej, men allvarligt talat, du borde faktiskt ta reda på det, annars har du getingstickinvasion i hönshuset snart.

Bara välmening!  :-*

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser