Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjöldagg  (läst 3564 gånger)

tomas-kero

• Norrbotten
mjöldagg
« skrivet: 12 aug-08 kl 21:02 »
Hur der mjöldagg ut igentligen? några av mina vinbärsbuskar har fått någonsorts vitt beläggning på en del blad, främst i topparna. Är det smittsamt? kommer det att sprida sig till de övriga vin- och krusbärsbuskarna? vad ska jag göra åt det?

Verona Grönjord

• Ångermanland
SV: mjöldagg
« Svar #1 skrivet: 29 jul-09 kl 23:41 »
Om jag inte har helt fel syns mjöldagg på själva bären. Det blir som ett slags skorv.
Krusbärsbuskar ska vara lite luftiga. Jag klipper mina så att grenarna inte trängs så väldigt - jag har läst att det är bra. Och jag har inga sjukdomsangrepp på dessa heller.

Lycka till / A
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

förvirrad mamma

« Svar #2 skrivet: 17 aug-09 kl 22:37 »
Mig veterligt är det vissa sorter vissa år som får "mjöldagg".Har för mig att svarta vinbärsbuskar kan bli drabbade mer än röda och eller vita vinbär.Men min "kunskap" är ett "antal" år gammal.( Öjebyns svarta vinbär ganska resistenta mot mjöldagg på den tiden)
Men, men... ett bra tag sedan jag lärde mig detta, så jag vet inte om detta håller idag;)
//förvirrad mamma

förvirrad mamma

« Svar #3 skrivet: 17 aug-09 kl 22:41 »
Skulle ju givetvis berätta vad som är "mjöldagg" för mig först ::)
Bladen ser ut som om någon pudrat mjöl över dem eller att de doppats i mjöl.
Kom ihåg att jag lever på gamla meriter. Så jag kan komma ihåg fel!

//förvirrad mamma

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 17 aug-09 kl 23:01 »
Hej!
Du har nog mjöldagg. De flesta mottagliga sorter är borta ur sortimentet men det finns en del sorter på marknaden som exempelvis får mjöldagg om de odlas i södra Sverige medan de går bra i norr.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser