Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allåkerbär  (läst 2438 gånger)

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
Allåkerbär
« skrivet: 12 aug-08 kl 20:58 »
Jag har en pallkrage full med allåkerbärsplantor som har blommat och som nu har bär som snart är mogna, nu till min fråga : är det inte så att foderbladen eller vad det nu kallas som sitter runt bärets undersida (hoppaas att ni fattar vad jag menar) ska följa med när man plockar bäret? Är ju lite trist att ha med "skräp" som sitter fast. Eller ska bäret lossna av sig själv när det är riktigt moget? är det bara jag som har varit för otålig?

Bonze

  • Inlägg: 70
  • Norra Halland
    • Halland
SV: Allåkerbär
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 21:15 »
Hej!
På åkerbär lossar foderbladen ifrån bäret, med på de varianter som har tagits fram för trädgårdsodling, sk Allåkerbär, så lossar oftast inte foderbladen ifrån bäret, även om det är fullt moget.
/Magnus

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
SV: Allåkerbär
« Svar #2 skrivet: 12 aug-08 kl 21:25 »
Tack Bonze! då vet jag ialla fall det men detnär ju lite pilligt att rensa bort,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 2 användare
von tratt, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser