Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns på vintern  (läst 13016 gånger)

Ruter

Höns på vintern
« skrivet: 11 aug-08 kl 22:28 »
Klarar sig hönor på vintern i ett isolerat hönshus utan värme, eller blir det för kallt?

anette i bugared

• -
SV: Höns på vintern
« Svar #1 skrivet: 11 aug-08 kl 23:22 »
Mina bor i ett O-isolerat hus. Viktigast är att där är dragfritt och torrt.
Däremot erbjuder jag dem gärna att gå in under en värmelampa och torka sig när höstregnen övergår i vinterregn och inte slutar förrän vårregnen :P tar över......som förra "vintern" alltså.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 23:30 »
Jag har förstått att hönsen klarar kyla riktigt bra men det bör vara frostfritt så inte vattnet fryser, tycker jag.
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 aug-08 kl 10:05 »
Det är också av betydelse hur stort utrymmet är som de själva skall "värma upp" och hur många hönor som skall bo där tillsammans.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-08 kl 19:31 »
Och var i sverige du bor...
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lena A

« Svar #5 skrivet: 12 aug-08 kl 19:47 »
Mitt hönshus är oisolerat men jag har värmeplatta till vattnet, så det inte fryser, om det skulle bli flera minusgrader. Hönorna verkar klara av även ganska låga temperaturer (alltså kallare än förra vintern  ;) ).

Ruter

« Svar #6 skrivet: 15 aug-08 kl 11:15 »
Jag bor strax utanför Uppsala och vi hade tänkt att skaffa 3-4 hönor.

Osis

« Svar #7 skrivet: 30 aug-08 kl 22:32 »
Jag såg att det finns något som kallas för frostvakt som håller temperaturen vid 5 +grader. Funderar på att skaffa en. Räcker det eller vill dom ha varmare?

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #8 skrivet: 30 aug-08 kl 22:42 »
Jag är på gång att skaffa ett gäng dvärgkochins, och enligt uppfödaren jag köper dem från är det inga problem med kylan alls. Jag kommer dock ha en värmelampa igång över vintern, så de kan välja att kliva i i lite värme.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 31 aug-08 kl 19:39 »
Jag såg att det finns något som kallas för frostvakt som håller temperaturen vid 5 +grader. Funderar på att skaffa en. Räcker det eller vill dom ha varmare?

Jag tror fem plusgrader räcker, frågan är om frostvakten har rätt ip-nummer? (minns inte numret det 'ska' vara, tror det var IP65). Jag funderade själv annars på en frostvakt till våra om man får ha en sådan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 01 sep-08 kl 14:22 »
Jag hade en frostvakt i hönshuset innan det var issolerat. det funkade inte alls. På golvet var det minusgrader men under taket var det säkert 20 grader varmt. Hönorna ville ju bara sitta där och svättas. Så fort de hoppade ner måste de ju ha frusit som fn.

Nu har jag issolerat och har när det är frysrisk en värmelampa över vattnet så man slipper byta vatten tre gånger om dagen. Frostvakten slog aldrig på efter att jag issolerade vad jag kommer ihåg. Det blev aldrig så kallt tack vare värmelampan tror jag.

I Stockholmsområdet.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 02 sep-08 kl 08:21 »
Jag tror fem plusgrader räcker, frågan är om frostvakten har rätt ip-nummer? (minns inte numret det 'ska' vara, tror det var IP65). Jag funderade själv annars på en frostvakt till våra om man får ha en sådan.

Om du ska ha elinstallationer i hönshuset så ska det vara IP54 eller högre men framför allt så ska det vara avsett för dammiga miljöer. Så här säger Lantbrukets Brandskyddskommité:

"Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta. Armaturer med symbolen "D" (yttertemperatur maximalt 90°C vid normal drift) anses uppfylla kravet (ersätter tidigare T- märkning). Armaturer som monteras på brännbart underlag måste vara godkända för det, vilket anges med symbolen "F"."

De enda enda element jag vet att man får ha i hönshus (räknas som dammig/brandfarlig miljö) är kamrörselement. Tyvärr är dessa svinaktigt dyra.

Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta. För tillfällig uppvärmning i brandfarliga lokaler finns det elvärmefläktar som är godkända. Det bör poängteras att dessa endast får användas tillfälligt. Vid permanent användning ska elvärmefläktarna vara fast monterade. I dammiga utrymmen ska luften till värmaren tas utifrån eller från ett dammfritt utrymme.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #12 skrivet: 02 sep-08 kl 13:47 »
Jag håller med Prosit: det beror på VAR man bor i landet. Själv bor jag mitt-i-midjan och behöver både värme o ljus (både till mig själv och mina höns) :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 02 sep-08 kl 14:26 »
De enda enda element jag vet att man får ha i hönshus (räknas som dammig/brandfarlig miljö) är kamrörselement. Tyvärr är dessa svinaktigt dyra.
.

Vart hittar man sådana?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Musseron

« Svar #14 skrivet: 02 sep-08 kl 14:37 »
elbjörn har ett... kostar några tusen :-\ Finns säkert fler oxå, men de verkar lite luriga att hitta.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 02 sep-08 kl 14:46 »
men de verkar lite luriga att hitta.

Jo... just därför jag frågar!  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Musseron

« Svar #16 skrivet: 02 sep-08 kl 22:17 »
Jag har bett min lokala loppis hålla utkik och kontakta mig om de springer på nått, har inte hört nått på över ett år ::) Nu har jag fått napp här på forumet tack vare ett väldigt gammalt inlägg ;D
Vi hade sådana i vårt stall och i källaren när jag var liten, så fråga nån bonde i närheten om de inte kan avvara ett. Finns ju i massa olika längder och brukar vara ganska rostiga och sjabbiga, men funkar oftast utmärkt ändå.
all lycka (det kan behövas) ;)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

yrhönan

• Lökshus
« Svar #17 skrivet: 03 sep-08 kl 09:11 »
Vart hittar man sådana?

Nordpost.se har. Sök på radiator.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #18 skrivet: 03 sep-08 kl 12:37 »
En kort fråga: Jag har ett isolerat gammalt litet stall där mina dvärgkochins ska få bo. Kan på vintern få nerimot -20 vissa dagar, men det är under kortare perioder - oftast ligger det kring 5-10 minusgrader. Tänker ha värmelampa igång vintertid... men behöver jag ett element dessutom?

Strajder

• Aspegården
« Svar #19 skrivet: 03 sep-08 kl 17:48 »
En kort fråga: Jag har ett isolerat gammalt litet stall där mina dvärgkochins ska få bo. Kan på vintern få nerimot -20 vissa dagar, men det är under kortare perioder - oftast ligger det kring 5-10 minusgrader. Tänker ha värmelampa igång vintertid... men behöver jag ett element dessutom?
Använder du värmelampa så bör du köpa en keramiklampa som alltså inte avger synligt ljus om du ska ha den tänd hela tiden. Fördelen med element är att man nästan alltid har termostat så det blir ofta billigare att ha ett 500W element med termostat än en 250W värmelampa eftersom termostaten gör att värmen bara slås på när det behövs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser