Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbärsrecept  (läst 9113 gånger)

Moraggarn

• -
Rönnbärsrecept
« skrivet: 11 aug-08 kl 16:57 »
Någon som har intressanta recept till rönnbär. Marmelad gelé saft...ja precis vad som helst.

gnyrfta

SV: Rönnbärsrecept
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 17:40 »
Jag har empiriskt listat ut att man måste betrakta marmeladen medans den kokar tillsammans med sockret. Det blir nämligen annars lätt snabbt svart, otroligt hett och kletigt och bränner vid vidare empiriska studier bort delar av tandköttet hos försökspersonen. Det har dock stora potentialer som klister.

Hör av mig med vidare studier i ämnet rönnbärsmarmelad. MvH David

pow

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 15 aug-08 kl 22:34 »
Intressant vet jag inte om det är, men här är ett recept på rönnbärsgelé the easy way:

Plocka röda fina rönnbär och lägg dem i frysen över natten. Koka sedan upp dem med lite vatten och låt koka i tio minuter. Sila av saften, gärna genom silduk, och mäta mängden saft. Koka upp saften och blanda i lika stor mängd mycket syltsocker med pektin. Alltså, 3 dl saft lika med 3 dl syltsocker. Häll genast upp på varma burkar och sätt på lock. tada.
jag gör förövrigt all gelé på samma sätt, lingon, vinbär, rönnbär... Funkar utmärkt.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 aug-08 kl 22:59 »
Man kan smaksätta med allt möjligt också, det är bara att prova sej fram. Whiskey, cognac, kanel, you name it... ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-08 kl 10:57 »
Jag har empiriskt listat ut att man måste betrakta marmeladen medans den kokar tillsammans med sockret. Det blir nämligen annars lätt snabbt svart, otroligt hett och kletigt och bränner vid vidare empiriska studier bort delar av tandköttet hos försökspersonen. Det har dock stora potentialer som klister.

Haha! Glad att inte dela kök (laboratorum?) med dig!  ;)
bättre en tia i näven än en tjuga i foten

Ann-Louise

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-08 kl 12:07 »
Intressant vet jag inte om det är, men här är ett recept på rönnbärsgelé the easy way:

Plocka röda fina rönnbär och lägg dem i frysen över natten. Koka sedan upp dem med lite vatten och låt koka i tio minuter. Sila av saften, gärna genom silduk, och mäta mängden saft. Koka upp saften och blanda i lika stor mängd mycket syltsocker med pektin. Alltså, 3 dl saft lika med 3 dl syltsocker. Häll genast upp på varma burkar och sätt på lock. tada.
jag gör förövrigt all gelé på samma sätt, lingon, vinbär, rönnbär... Funkar utmärkt.
Verkar enkelt det där.......har ju hört att man först ska frysa rönnbären innan man kokar gélen men ska man frysa vinbären innan oxå?
Ann-Louise

pow

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 22:28 »
Nej, glömde skriva det. Det är bara rönnbär och tranbär som jag brukar frysa innan jag gör nått av dem. De blir godare då.

heid84

• novemberbarn
« Svar #7 skrivet: 06 sep-08 kl 17:03 »
bortsett från gelé, är det någon som har experimenterat fram något annat bra att göra med alla dessa vackra rönnbär? det kliar i fingrarna efter att få plocka ihop en hög och förvandla!
I am on a lonely road and I am traveling, looking for the key to set me free

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 sep-08 kl 21:10 »
Vänta gärna med skörden tills efter att det varit några frostnätter, det minskar bäska och strävhet, dessutom fortsätter bären att mogna så sakteliga ända fram till frosten.

Under avdelningen "Drycker" här på forumet finns recept och diskussion om rönnbärsvin.

Och som vanligt, Googla, and You will find !!  :)

Kabo

« Svar #9 skrivet: 10 sep-08 kl 12:21 »
Jag har testat att låta rönnbär (frysta först) slinka ner i äppelmoskoket. Ca 1/4 av den totala mängden. Blir en otroligt frisk smak som gör sig bra när man använder ms som tillbehör till stek ex.

Moraggarn

• -
« Svar #10 skrivet: 11 sep-08 kl 08:09 »
Jag har testat att låta rönnbär (frysta först) slinka ner i äppelmoskoket. Ca 1/4 av den totala mängden. Blir en otroligt frisk smak som gör sig bra när man använder ms som tillbehör till stek ex.

Det där lät spännande,måste testas.

annsofi1001

« Svar #11 skrivet: 14 sep-08 kl 09:13 »
Hej! jag skulle gärna vilja ha en massa rönnbärsrecept..... hur gör jag för att se dem? ???

randiga renen

« Svar #12 skrivet: 02 nov-08 kl 18:54 »
Hej! Jag brukar göra rönnbärs/äppelmarmelad. Ta lika mycket repade rönnbär som äpplen i vikt. Klyfta äpplena i kastrull och lägg i rönnbären. Slå på några dl vatten . Koka under lock ca 20 minuter. Passera moset och väg det. Ta 80 gram(ca 1dl) socker / hg massa. Blanda i rendiskad kastrull och koka till du har en klick som inte rinner ut på en tallrik. Häll upp i heta burkar och förslut med lock. Ibland blir marmeladen hård, ibland tunn beroende på hur mycket pektin som finns i frukt och bär. Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser