Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita föräldrar, men ällaingarna har svart fläck på huvudet?  (läst 1105 gånger)

Cirian

• Västerbotten
Alla 11 myskällingarna har nu bytt till vit fjäderdräkt, men de har samtliga en svart fläck på huvudet. Är detta något som kommer att växa bort? Om jag inte minns fel från min skoltid så är svart en dominant färg men då borde ju en av föräldrarna ha denna svart fläck också, eller? Någon som vet.

Paulina

Beror nog på hur stor fläcken är. På mina som jag  fick förra året växte de bort.

Nettis

• Smörblommans Siv
Jag vet inte vad det beror på men hade samma problem med mina vita mignoner. Fick av 2 helt vita föräldrar fram helvita ungar, ungar som hade svarta fläckar som försvann när de var vuxna och ungar som hade svarta fläckar som blev kvar när de var vuxna.

ome

• Småland
längesen den här frågan var på tapeten.
 men kan iaf tala om att alla mina vita myskankungar jag har haft, hade mer eller mindre svart på huvudet.. men har vuxit bort alla gångerna..
samma sak gäller de andra mer "färgglada" de har blivit lite mer vita i fjäderdräkten med åldern..
en av våra ällingar var nästan helt kolsvart nät hon var liten, men nu när hon är 3 månader gammal så har hon blivit nästan helvit på huvud och hals..
så det med att det mörka är dominerande gäller kanske inte helt i ankvärlden.
mer än att om det är en mörk drake som parar sig med en vit hona så blir de oftast 50/50.. iaf så har jag inte fått någon helvit älling med den kombinationen.
så en vit myskdrake skulle jag vilja ha en ny så man kan få lite olika igen..
någon som har tips på en fin sådan?
MiniGrisar, Katter, Ko och höns av raserna brahma, silkes.

Ronny

• Skåne
Vita myskankor med mer eller mindre svart hjässa...

är en helt normal och rätt vanlig varietet/variant av de svenska myskankan. Var i ligger problemet? Den benämns tom som en "svensk" varietet/variant och var på sin tid godkänd av det Europeiska rasfjäderfäförbundet.

Ska färgen vara riktigt stilig så ska den se ut som en svart basker på huvudet

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser