Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lin i nysådd vall  (läst 3389 gånger)

signe

Lin i nysådd vall
« skrivet: 08 aug-08 kl 14:23 »
I vår nysådda vall har det kommit upp lin som blommar vackert i blått, här och där. Vallen har inte varit upplöjd på över 30 år. Har linfröna funnits i jorden eller förekommer det att linfrön finns i vallfröet? Det var vanligt slåttervallfrö köpt i hel säck.

Filip Skräplund

SV: Lin i nysådd vall
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 14:41 »
Troligen följde linet med köpefröet.
Linodling var mycket ovanligt i Sverige för 30 år sen.
Och att fröna skulle överlevt så lång tid i jorden utan att ruttna är osannolikt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 aug-08 kl 19:41 »
Troligen följde linet med köpefröet.
Linodling var mycket ovanligt i Sverige för 30 år sen.
Och att fröna skulle överlevt så lång tid i jorden utan att ruttna är osannolikt.

Vet inget om denna specifika fröblandning ... men jag vet att den mark vi håller på att göra om till trädgård har blivit prydligt RoundUp'ad fler gånger om året i minst 30 år.

Grannbonden hjälpte oss att plöja och harva och nu står blåklint och svinmålla som en tät midjehög matta över hela marken.

De flesta 'ogräsfrön' klarar många år i marken, enl. min ogräsbibel (orkar inte leta källor just nu) så klarar många frön mellan 30 och 90 år i jorden och gror sen när dom blir exponerade.
« Senast ändrad: 09 aug-08 kl 22:39 av Vitis »

signe

« Svar #3 skrivet: 08 aug-08 kl 21:13 »
Efter att ha kollat lite så vet jag att det troligen odlades lin på gården så sent som på 40-talet. Har någon av er varit med om att det funnits linfrön i köpt vallfrö?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 08 aug-08 kl 22:48 »
Detta är intressant då många gamla linsorter har försvunnit! Så ta vara på fröet om det blir något! Jag hör mig för hur länge linfrö kan tänkas ligga kvar i jorden. Är det spånadslin (lång och rakt) eller oljelin (kortare och förgrenat i toppen)?

Anders

signe

« Svar #5 skrivet: 09 aug-08 kl 15:35 »
Det är spånadslin, något annat tror jag inte man odlade här. Läste på Shenet att hos äldre sorter sprack frökapseln upp vid mognaden (springlin) men dagens sorter är vanligen förädlade till att inte göra det. Det ska bli spännande att se om kapseln spricker eller ej. Självklart tänker jag samla in fröet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 12 aug-08 kl 11:58 »
Kommentar från Peter Erlandsson:

Verkligen mysko!

Det låter ju mycket osannolikt, att det spökar linfrö i en handelsfröblandning av vallfrö!
Jag hörde en parallell upptäckt för ungefär 20 år sedan. I en upplöjd övergiven gammal åker grodde hampa. På gården hade man odlat hampa för någon mansålder sedan.
Har dessa fröer legat i törnrosasömn? Tveksamt menar jag.
Däremot kan det kanske finnas hampa och lin i vilfågelblandningar?
Upplagringsnäringen i linfröet och hampa är ju fetter. Dylika frön har vad jag har erfarit tämligen kort livslängd.
Men som sagt vem fan vet?
Själv odlar jag linet Hudiksvall, en lantsort från Hälsingland. I denna sort ser jag nästan inget springlin.

Peter

signe

« Svar #7 skrivet: 30 aug-08 kl 13:10 »
Nu har jag skördat (ryckt upp) en del av linet för att ta till vara frön. Linet fanns både på den del av åkern som såddes med en gammal vallfröblandning och i den del där vi använde den nya säcken. Så linet måste nog har funnits i jorden. Det är långt till några hus så att det skulle komma från någon fågelmatning kan jag nog utesluta.

signe

« Svar #8 skrivet: 04 sep-09 kl 19:46 »
Kan rapportera att de linfrön jag skördade ifjol grodde bra i år och det har blommat vackert. Nu är det snart dags att "rycka" årets lin.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 sep-09 kl 23:26 »
Kan rapportera att de linfrön jag skördade ifjol grodde bra i år och det har blommat vackert. Nu är det snart dags att "rycka" årets lin.

Vad häftigt! En slags fröarkeoligi där du får liv i gårdens förra eller förr-förra generations grödor.

Grattis till det lyckade experimentet.

Här dyker också upp en del oväntade 'ogräs' som aldrig fått en chans när åkern brukades konventionellt ... bla. en otroligt vacker storblommig Physalis som jag inte riktigt kunnat identifiera. Har sparat frön dock.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 06 sep-09 kl 21:48 »

Kul att höra! Jag hoppas att du skördar frö också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 7 användare (2 dolda)
torbjorn, fredrikbertilsson, pow, emilar03, Frida Lomi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser