Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Privattjurar i Avel (bildtråd)  (läst 7503 gånger)

edde_1

SV: Privattjurar i Avel (bilder)
« Svar #20 skrivet: 19 jun-09 kl 17:59 »
Ni är inte så noga med härstamningen på djuren då..
Eller DNA typar ni kalvarna sen?

Vi använder bara en tjur åt gången i grupperna, (tycker det är för dyrt att kolla kalvarnas far.)
Aveln är ju det allra roligaste med djuren tycker jag :)

Har max 20 djur till ungtjuren, (är vi osäkra på resultatet görs ett 3v uppehåll innan ny tjur släpps).

Mvh

Beror sig på vad man menar med noga. Jag kör ju inte renrasavel, så om det skulle vara så att inte ungtjuren hunnit med alla sina så är det inte hela världen om en äldre tjur gör jobbet klart i och med att jag har riktigt bra avelstjurar. Sen ser jag och märker skillnad på kalvarna i och med det är olika raser på avelstjurarna.

Rekryterar endast renrasiga Simmental och Simmental*Angus kvigor.

Har inte heller mer än 20 djur till ungtjuren.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Privattjurar i Avel
« Svar #21 skrivet: 28 jun-09 kl 09:54 »
Sen ser jag och märker skillnad på kalvarna i och med det är olika raser på avelstjurarna.

Hur anser du att du kan med 100% säkerhet se skillnad på röd Angusmix kalvarna jämfört med Limousinmix kalvarna?

Fast om man inte säljer livdjur, utan slaktar rubbet (kvigkalvar/tjurkalvar) så spelar det ju inte så stor roll.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

edde_1

SV: Privattjurar i Avel
« Svar #22 skrivet: 30 jun-09 kl 07:51 »
Hur anser du att du kan med 100% säkerhet se skillnad på röd Angusmix kalvarna jämfört med Limousinmix kalvarna?

Fast om man inte säljer livdjur, utan slaktar rubbet (kvigkalvar/tjurkalvar) så spelar det ju inte så stor roll.

Limousinkalvarna får oftast ljusa ringar runt ögonen och oftast en annan form på huvudet, och skulle man missta sig på det så märks det på temprament och vitalitet, en kalv efter en Angus föds nästan stående så det är inga problem.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Privattjurar i Avel (bildtråd)
« Svar #23 skrivet: 24 jul-09 kl 02:06 »
I jämförelse med alla limousiner och simmentaler och allt vad det är, så är kanske inte min treåriga rödkullekille mycket att komma med.
Men jag tycker han är grymt snygg i alla fall!

Men han har ju knappt några vinklar alls bak..  :-\
En avelstjur ska ju vara så korrekt bygg som möjligt "all over"
(För att avkomman ska ha bra chans att bli korrekt byggd, för bra hållbarhet i många år)
« Senast ändrad: 25 jul-09 kl 11:09 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser