Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar det att göra avlopp?  (läst 69187 gånger)

Stoneflower

Vad kostar det att göra avlopp?
« skrivet: 08 aug-08 kl 00:03 »
Hej
jag undrar vad det kostar att fixa avlopp, infiltration, markbädd.
Någon som har ett hum om vad det ungefär hamnar på för slutpris med allt - grävning och material?
Kan man komma "billigare" undan på något vis?

ceson

SV: Vad kostar det att göra avlopp?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 10:22 »
Jag betalade ca.35000:- för fyra år sedan. Detta inkluderade allt. Det mesta
jobbet består av grävande och flyttande av material som jag tycker passar
bäst för maskin. Mitt råd är att börja hos kommunen för att få information om vad som
gäller hos er. Dom kanske känner till någon som gör dessa jobb. Annars fråga runt, det
brukar finnas någon lokal förmåga med gott renommé som gör denna typ av arbete.
Han kan då räkna på detta och även säga om det är något som ni kan göra för att få ner priset.

d1jussi

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-08 kl 22:07 »
Vi lade ner i våras och landade på runt 60000 men då hade vi 100 m rör mellan 3-kammarbrunn och markbädd, och lika mycket dränering som vi lade ner samtidigt, det fördyrade en del.

Kostnader fördelar sig på material + timkostnad för grävmaskinist samt ev övrig personal och transporter.

Sätt att spara pengar:

1. Hitta billigt material. Man kanske kan beställa avloppsrör mm från exv. Polen?
2. Hämta saker själv. Har man lastbil / tippkärra till traktorn kan man själv hämta grus istället för att det körs ut.
3. Viktigast. Var med och lägg ner rören och sköta avvägning mm själv så kan grävmaskinisten koncentrera sig på att gräva och du behöver inte betala för någon mer person

Sen tror jag att 3-kammarbrunn i betong är att föredra framför plast. Lättare att hantera.

/Oscar

Stoneflower

« Svar #3 skrivet: 12 aug-08 kl 22:17 »
Tack för era svar.
Jag har fått en offert på det hela och det skulle kosta 85 ooo:-  :o
Någon som kan tipsa om ngt bra företag som anlägger avlopp på norra sidan om Stockholm, söker även ngn som borrar efter vatten.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-08 kl 22:21 »
Jag har gift mig rikt, det inser jag  :)

Vi la budget på 10 000 kr för att anlägga nytt avlopp till gården.. Ska hugga tag i det i höst.

Händig man + bror med grävnaskinsfirma = Mer pengar i fickan.  :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 14:09 »
Kolla med Farmartjänst www.farmartjanst.se

Syrran jobbar som mäklare och hon har hört en hel del olika prisklasser på just att anlägga avlopp. Det billigaste hon har hört var från Farmartjänst (som finns över hela landet - men priserna kan säkert variera en hel del).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Stoneflower

« Svar #6 skrivet: 05 sep-08 kl 22:22 »
Tackar för tipset.

Sally

« Svar #7 skrivet: 01 nov-08 kl 10:39 »
Hu!!!! Jag får rysningar i hela kroppen när jag läser denna tråd... Jag har just fått brev från kommunen att det är nåt fel på avloppet hos mig. Det "rinner baklänges"...vad nu det betyder. Jag har dålig koll på det här med avloppssystem. Det står i brevet att det kan bero på högt grundvatten eller att efterbehandlingen har satt igen.

Nu till min fråga: När jag surfat runt och kollat så ska det finnas trekammarbrunn (slamavskiljare), lite längre bort en fördelningsbrunn och sedan infiltration på 2 x 15 m. Jag har bara en trekammarbrunn vad jag vet-är det så i äldre fastigheter? Innebär detta att jag måste sätta in ny trekammarbrunn och också gräva för resten av "grejorna"?

Hoppas någon begriper vad jag skriver...det är knappt jag gör det själv  ;)!

Sally
Går det...så går det!

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 05 nov-08 kl 21:42 »
Hej Sally!

Att det rinner baklänges innebär att infiltrationen tar upp regnvatten som rinner ner i din trekammarbrunn som då måste slamsugas alltför ofta.

Det första du måste veta är om trekammarbrunnen är tät. Var med vid nästa slamsugning. Proppa eventuellt ingående och utgående ledningar (använd inte avloppet i huset). Håller det tätt efter nått dygn eller tre så är det lugnt.
Själva infiltarationen är färskvara och ska bytas regelbundet då den är mättad. Gräv ur och lägg nytt grus och eventuellt nya rör. Skulle grundvattnet spöka så kanske du måste dränera lite också.

Du kommer säkert undan med 10-15000 kr skulle jag tro. Ny trekammarbrunn - lägg till 15.000 kr till.

Lycka till!
ES

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 nov-08 kl 21:52 »
ja en 80.000 får jag nog betala för mitt avlopp. Så det blir inget grävt. Men visst, ni som kan en massa å har dyra maskiner kan ju göra det för annat pris.

Å vadå hitta billigt material. Anläggaren har de leverantörer han har.. jag vet inte om jag skulle våga börja krångla med annat, utan å veta ett skit heller.
« Senast ändrad: 05 nov-08 kl 21:58 av Lollo »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #10 skrivet: 07 nov-08 kl 06:41 »
Här i Gbg kommun är dom mkt petiga.. fått godkänt att få gräva ner sluten tank för WC och måste gräva nytt avlopp för BDT :(

Men jag är ju ej den som är den.. skall ansluta tanken nu till en början för WC.. avvakta med BDT avloppet och till i vår mura en biogas reaktor där allt organiskt skall matas in och bli till biogas. Den vätskan som blir över skall sedan rinna ner i septiktanken.

BDT avloppet vill jag ha i mitt växthus och i alla odlingsbäddar.. kommer ej att ge mig med kommunen. Varför kasta bort nåt dyligt och värdefullt med alla ämnen i restvattnet som man kan odla på.. men då är det slut med otäcka saker i avloppet.. (är det i alla fall ändå) men klorin och skit absolut förbjudet.. då vissnar salladen  :-[

Kostnad.. hittils..
Toaletten
- Inköp av 5 kbm tank.. á 5000 kr
- Diverse rör från hus och ut till tank circus 2000 kr
- Biogasreaktor - max 5000 kr

BDT
- Uppskattar det till max 10 000..

Sen får man lägga till grävmaskin.. hyr en egen och leker med..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Vribo

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 16 nov-08 kl 00:53 »
Hej
jag undrar vad det kostar att fixa avlopp, infiltration, markbädd.
Någon som har ett hum om vad det ungefär hamnar på för slutpris med allt - grävning och material?
Kan man komma "billigare" undan på något vis?

Om du inte ordnat ett nytt avlopp redan skulle jag råda dig till att kolla upp ett minireningsverk. Går på kanske 90 000 med arbete. I varja fall om du är tvungen att ha markbädd för din kommun. Problemet med markbädd är (vilket många inte tänker på) är att den har en livslängd på 10-15 år. Sen måste den göras om. Allt matrial sand och singel i markbädden räknas som farligt avfall. Att bli av med det på tippen i Västerås kostar ca 70000-80000kr. Plus grävarbete och transport. Å sen ska du bygga en ny markbädd på de. Kommunerna kommer efter årsskiftet att börja göra prover i uppsamlingsbrunnen efter markbädden och kolla reningen.
Är de tillåtet med infiltration skulle jag använda de istället. (billigaste alternativet)

Sally

« Svar #12 skrivet: 16 nov-08 kl 10:16 »
Tack för tips och engagemang! Har haft en kille här för att kolla lite. Han har erfarenhet av att gräva markbäddar å sånt. Han kollade trekammarbrunnen och sa att det FANNS rör till nästa steg...Problemet är var denna andra brunn finns.Jag har bott här i 13 år och har aldrig sett den. Kanske...om jag har TUR så är det bara stopp i dessa. Jag ska kolla nästa gång de tömmer. Håll tummarna!!!!!

Sally
Går det...så går det!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 16 nov-08 kl 10:24 »
Tack för tips och engagemang! Har haft en kille här för att kolla lite. Han har erfarenhet av att gräva markbäddar å sånt. Han kollade trekammarbrunnen och sa att det FANNS rör till nästa steg...Problemet är var denna andra brunn finns.Jag har bott här i 13 år och har aldrig sett den. Kanske...om jag har TUR så är det bara stopp i dessa. Jag ska kolla nästa gång de tömmer. Håll tummarna!!!!!

Gå igenom din tomt noga. Kolla om det sticker upp ett rör, ca 10 cm i diameter. Detta kan vägleda dig till var övriga komponenter till ditt avlopp.

Att vattnet rinner tillbaka! kan du inte anlita typ Avloppshjälpen eller Avloppsakuten till att spola rent dina rör. Vissa avancerade firmor har även kameror som kan se var det är stopp någonstans. Det är ganska vanligt att trädrötter växer in i rören och täpper igen. Då får man gräva upp och fixa den biten! 
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 nov-08 kl 12:08 »
Det finns firmor som fräser bort rötter från avloppsrör. Man måste även ta bort träden, annars blir det snabbt nya rötter.

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 nov-08 kl 23:06 »
.....

... i vår mura en biogas reaktor där allt organiskt skall matas in och bli till biogas. Den vätskan som blir över skall sedan rinna ner i septiktanken.

.....

Om du låter slammet från biogasreaktorn gå till septiktanken så missar du hela poängen med processen. Gasen du får ut består mest av kol och väte (mestadels metan och koldioxid) och är antagligen den lilla nyttan av det hela, alla växtnäringsämnen finns kvar i slammet och borde inte åka bort med slambilen när du gjort dig allt detta besvär. Efterkompostera slammet med torv, halm el.dyl. så har du rena bio-turbogödseln snart.

Att återvinna BDT-vatten till odling är myckt jobb för lite nytta. Ärligt talat, hur mycket näringsämnen innehåller ditt tvättvatten förutom tvättmedlet ?? Bra sätt att rena vatten men inte mycket tillskott till odlingen.

Glöm inte U, that's the good stuff !!!  :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #16 skrivet: 20 nov-08 kl 06:44 »
Om du låter slammet från biogasreaktorn gå till septiktanken så missar du hela poängen med processen. Gasen du får ut består mest av kol och väte (mestadels metan och koldioxid) och är antagligen den lilla nyttan av det hela, alla växtnäringsämnen finns kvar i slammet och borde inte åka bort med slambilen när du gjort dig allt detta besvär. Efterkompostera slammet med torv, halm el.dyl. så har du rena bio-turbogödseln snart.

Att återvinna BDT-vatten till odling är myckt jobb för lite nytta. Ärligt talat, hur mycket näringsämnen innehåller ditt tvättvatten förutom tvättmedlet ?? Bra sätt att rena vatten men inte mycket tillskott till odlingen.

Glöm inte U, that's the good stuff !!!  :)

Jo jag vet... men myndigheterna har ju sina fina störda regler oxå.. suck..
Se bara på alla mina krukväxter hohoho.. tack o lov här i huset i början då katten var ny så var hon flitig på kattlådan.. är väl ej dum heller så tog varje "U".. och la i var o varannan blomkruka.. oj va det växer haha..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Lillalisa

« Svar #17 skrivet: 19 jan-09 kl 20:35 »
vi har precis gjort avlopp för vårt BDT-vatten i form av vattenreningskärr. Vi har en tvåkammarbrunn och fyra dammar på ca 1 x 1 m, blev godkänt av kommunen och har kostat under 10 000 kr. Det finns en kvinna som konsultar såna avlopp, det går att hitta henne på www.vattenmiljo.se hon har  också gjort med trekammarbrunn för toalett.

JanneF

« Svar #18 skrivet: 18 feb-09 kl 19:15 »
Skulle behöva en ritning på hur fanken man gör en infiltration. Min infiltration är helt igenkorkad och jag tänkte hyra en grävmaskin. Men det kan ju vara bra o veta hur man ska göra också -Nån som vet?-Janne

Anders G.

• -
« Svar #19 skrivet: 18 feb-09 kl 19:20 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser