Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träningscykel med generator  (läst 11609 gånger)

GlaTzee

  • Inlägg: 9
Träningscykel med generator
« skrivet: 24 jul-05 kl 13:10 »
Om jag nu skulle vilja kombinera nytta med nöje (nöje med viss modifikation) och sätta på en elgenerator på en träningscykel och få denna att ladda upp batterier till ett 12-voltssystem.

Vad skulle behövas? Måste jag hålla ett jämt tramptag eller kan jag de dagar då jag vill träna hårdare cykla som en blådåre?

Kanske någon har sitt eget lilla gym med elgenererande cyklar och bänkpressar!?  :)

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Träningscykel med generator
« Svar #1 skrivet: 27 jul-05 kl 06:28 »

Hej.
Visst går det som du pratar om. Och inte behöver man ha ett exakt varvtal heller, tänk på en vindgenerator som grejar likström, antingen direkt eller indirekt. Och säkert kan man göra generatorn som broms också, dvs det blir tyngre att trampa, för att man ställer in generatorn på större elgenerering.

Jag har hört någonstans att en cyklist åstadkommer ungefär en 300Watt vid en genomsnittlig ganska hård cykling.

Så nog skulle du kunna sitta och greja denna effekt under ett par timmar, och ladda dina batterier. Kortare tid än ett par timmar, är dock betydelselöst.

Personligen skulle jag nog inte köpa denna träningscykel, jag får nog tillräckligt med nerlagd tid på kroppsaktivitet ändå, utan träningscykel. Husbygge, grävning, svampplockning, vedhuggning, osv.

För att inte tala om allt annat intressant som jag skulle hinna utföra på ett par timmar. ;)


Mikael Perman.


Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Träningscykel med generator
« Svar #2 skrivet: 27 jul-05 kl 15:50 »
Jag har faktiskt testat ett sådant bygge.
Det här är inget seriöst försök att producera el, men jag kände för att testa en dag och det funkade. Generatorn kommer från en Volvo 242 och drivs direkt av bakhjulet på den 21-växlade cykeln.

Enligt min sambo visade intrumentet 15 A när jag trampade som en galning, men när hon slog igång TV:n var det nästan som att stoppa in en pinne i bakjulet, det gick alltså mycket tungt och det var knappt så jag orkade trampa runt. I normalt tempo trampade jag fram 4 - 5 A och hade jag orkat trama ett dygn hade jag säkert laddat batterierna.  :)

http://hem.passagen.se/publikmagneten/cykel.jpg

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Träningscykel med generator
« Svar #3 skrivet: 27 jul-05 kl 17:31 »

Hej Zigge
Helball.
Perman.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Träningscykel med generator
« Svar #4 skrivet: 28 jul-05 kl 02:11 »
Hej!

Kul projekt! Har spanat in cyckelkonverteringen, och kontrar med en jänkare som tänkte snarlikt. Han kallar det också ett kul projekt, men rekommenderar att Frun i huset ska få slippa cyckla sej genom långfilmerna då det kan tära onödigt på äktenskapet!  ???  :D

//P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Träningscykel med generator
« Svar #5 skrivet: 28 jul-05 kl 18:20 »
Hej, PowerMizer & Perman! Kul att ni gillade cykeln.

Du PowerMizer, den där cykeln, den brukar åka omkring i Vilhelmina.  :D
Jag läste att du håller på med ett vindkraftsbygge och att du hämtat idéer på oteherpower.com. Jag brukar också kolla där, men jag har inte kommit igång med något bygge än, men det ska bli. Kul att det är fler här uppe som har samma intressen! Jag känner inte till någon, men jag har hört talas om ett vindkraftverk som ska finnas uppe på Granberget.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Träningscykel med generator
« Svar #6 skrivet: 28 jul-05 kl 22:38 »
Hej på dej!
Sitter och plippar på en telefon så det blir inget långt meddelande.
Jag vet av ett vindkraftverk i Dikanäs och nått uppe i fjällen (litet 400W-verk för 10000:-). Jag har hört om det på  Granberget, och vet att en till där är sugen.. Sen känner jag en kille som bygger o säljer solfångare för varmluft. En jobbarkompis bor helt "off-grid"o och har ett 12V system om 460 Ah. Solfångare och generator. Ikväll höll hn på att byta batterikablar till grövre dimension. Det är ju nackdelen med 12V. Nu måste jag jobba, men vi hörs!

//P

PS. Har funderat på en studiecirkel med inriktning mot alternativ energi i vinter. Tror du det skulle funka här i obygden? DS.
« Senast ändrad: 28 jul-05 kl 22:44 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Träningscykel med generator
« Svar #7 skrivet: 01 aug-05 kl 21:00 »
Hört talas om "the rabbit factor" - en räv som förbrukar mer energi på att jaga kaniner än vad han får ut av att äta kaninerna svälter ihjäl.

Modernt jordbruk förbrukar 10 kalorier energi för varje kalori mat på matbordet. Till det kommer "shoppingenergi" och matlagningsenergi.

Även om du själv skulle ha 100% i verkningsgrad (vilket du inte har - mycket blir värme) så skulle varje 1 kWh du lyckas generera via din generatorcykel förbruka 10 kWh i jordbruksledet.

Om du däremot bedriver lokalt, ekologiskt, maskinfritt och småskaligt jordbruk så får du ett positivt energiutbyte.

Det räcker alltså inte ens att ha slavar som trampar på cyklar, då det går åt mer energi att framställa maten, iaf idag.

Däri ligger den stora anledningen till att dagens samhälle inte är hållbart, då det bygger på ändliga fossila energikällor till vår matproduktion.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Träningscykel med generator
« Svar #8 skrivet: 01 aug-05 kl 23:16 »
...Jag har hört någonstans att en cyklist åstadkommer ungefär en 300Watt vid en genomsnittlig ganska hård cykling...
300W gäller nog tävlingscyklister. 25-30 km/h på plan mark motsvaras av 100W (ner i asfalten), mjölksyratröskeln för motionärer ligger ofta på 250W. Det är lätt att testa för övrigt: Leta upp värsta backen du vet, mät på topografiska kartan stighöjden, cykla så snabbt du orkar och ta tiden. Ställ dig på vågen med cykeln. Vikt*9,82*stighöjden/antal sekunder är effekten i Watt.

Ett annat nyckeltal man använder är att en cyklist gör av med 100 g fett/timme (uppbränt i kroppen) vid god fart. 100 g fett/timme = 3400 kJ/3600 s= 944 W. Så verkninggraden för människan blir bara 10%.

"The rabbit factor" är intressant. Jag försökte en gång i tiden räkna ut energiförbrukning för bil respektive cykel där man tog hänsyn till matproduktionens bränsle. Fick inte fram något entydigt, men det kunde faktiskt vara så att cykeln använder lika mycket fossilt bränsle en bilen.

Med larsos värde på 10 ggr i produktionsapparaten får man en siffra som liknar 1L bensin/timme för cykeln, dvs 0,3-0,4L/mil.

tsr

  • Gäst
Re:Träningscykel med generator
« Svar #9 skrivet: 19 aug-05 kl 21:54 »
Hej,

Sitter i min första egna lgh och funderar i generator-kopplad-till-cykel banor.

Anledningarna är 2:
1. Det skulle vara en utmaning att organisera mitt 'storstadsliv' på ett mer energisnålt sätt.
2. Det vore underbart att slippa gynna elbolagen.

Om jag tolkar tråden rätt så är det i princip meningslöst att koppla en generator till en cykel, men vad är då alternativen?

Skulle vara underbart om ni kunde hjälpa mig lite på traven med hur jag kan gå vidare.

Min plan är att dels ta reda på mitt egentliga energibehov (alltså att luska reda på vilka elprylar jag behöver och hur mycket det skulle dra) och dels börja lära mig om 12V-el så att jag kan börja bygga!

Tack på förhand och ursäkta om jag kapar en tråd det första jag gör :-)

/tsr

ps. nej, jag tänker inte flytta till en plats där jag kan sätta upp vindsnurror/sstora mängder solfångare, är för beroende av mitt sociala kontaktnät här i stan.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Träningscykel med generator
« Svar #10 skrivet: 20 aug-05 kl 07:07 »

Hej.
Det du tänker på är väldigt oklart för mig. ???

Att leva mer energisnålt i en normal lägenhet, går ju. Byt prylarna som drivs av el, använd dem minimalt. Svårare än så är det inte, ingen 12-voltsanläggning behövs för det.

Men vad är det som du egentligen önskar? Att inte betala en sekin till elbolagen?

KAN du överhuvudtaget undvika det? Alltså är du inte fast i att tex betala fasta elavgifter? Troligen ÄR du fast i det, du måste helt enkelt betala de fasta avgifterna, kanske för att de är inbakade i hyran.

För mig är saken också tämligen klar. Bor man enskilt, i eget hus, utan nära grannar, ja då kan man agera enskilt, efter egna val. (Det är därför det är så genomkorkat att bli med i EU!)

Men bor man i en stad, bor man gemensamt, och endast i samverkan med andra, kan man få till fungerande lösningar.

För din värme läcker in till grannarna, och tvärtom. Ni delar vatten och avlopp, och ni har ett gemensamt tak där man kan sätta upp solfångare och värmepumpar. Eller utnyttja en gemensam ventilationsanläggning och avloppsanläggning med frånluftsvärmepumpar och avloppsvärmepumpar. Ni har gemensam mark under er vör bergvärme.

Allt detta är lösningar som fungerar väl i en stad också, men de måste beslutas och drivas gemensamt av hela fastigheten, och kan inte införas på lägenhetsbasis.

Mikael Perman.

tsr

  • Gäst
Re:Träningscykel med generator
« Svar #11 skrivet: 21 aug-05 kl 07:42 »
Hej,

Bra, tack för 'mothugg', det hjälper mig att fila på idén!

Citera
Det du tänker på är väldigt oklart för mig.

Att leva mer energisnålt i en normal lägenhet, går ju. Byt prylarna som drivs av el, använd dem minimalt. Svårare än så är det inte, ingen 12-voltsanläggning behövs för det.

Jo, jag vet, men jag vill nog helt enkelt göra ett experiment och se hur lågt jag kan dra ner min el-förbrukning och ändå ha en hel del bekvämligheter, samtidigt känns det rätt surt att i princip bara betala nätavgifter till elbolagen.


Citera
Men vad är det som du egentligen önskar? Att inte betala en sekin till elbolagen?

KAN du överhuvudtaget undvika det? Alltså är du inte fast i att tex betala fasta elavgifter? Troligen ÄR du fast i det, du måste helt enkelt betala de fasta avgifterna, kanske för att de är inbakade i hyran.

Jo, det är klart, att inte sponsra dem (i mitt fall: fortum) skulle vara skönt.

De är inte inbakade i hyran och när jag fklyttade in i lgh så fick jag ringa dem och be dem sätta på elen så det ska nog gå att göra tvärtom med (hoppas jag :-)

Citera
För mig är saken också tämligen klar. Bor man enskilt, i eget hus, utan nära grannar, ja då kan man agera enskilt, efter egna val. (Det är därför det är så genomkorkat att bli med i EU!)

Men bor man i en stad, bor man gemensamt, och endast i samverkan med andra, kan man få till fungerande lösningar.

Problemet med det här argumentet är att definiera vad som krävs för att skapa en gemenskap. Jag bor ju t.ex själv i min lägenhet och har därför rätt att hitta fungerande lösningar för dess inredning utan inblandning av mina grannar.

Att dela med mig till mina grannar av överbliven värme känns helt ok! Jag tänker mig nog också att jag vill ta kontakt med fastighetsägaren och kollla vad det finns för möjligheter med lite storskaligare lösningar.

Men det verkar som om jag får fila vidare själv på lösningar, etc ett bra tag framöver.

Kan ni ge ett bra boktips på nybörjar el? Behöver lära mig om hur jag beräknar mitt el-behov efter vad jag vill driva för el-apparater och även om lämpliga lagringsenheter.

Tack, tsr

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Träningscykel med generator
« Svar #12 skrivet: 22 aug-05 kl 00:37 »
Hej, PowerMizer!

Jag har inte varit hemma så mycket i sommar så jag har missat ditt svar till mig. Det där med en studiecirkel i vinter tycker jag låter intressant! Vi är ju två stycken som är intresserade redan nu och några till går säkert att få ihop, det är jag helt övertygad om. Jag skulle snarare tro att intresset är ganska stort och kanske kunde vi bygga ett vindkraftverk var också?

När kör vi igång?  :D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Träningscykel med generator
« Svar #13 skrivet: 24 sep-05 kl 11:21 »
Vid ett practical joke under "energikrisen" 1974 satte vi en motionscykel med en generator fastskruvad. Systemet fungerade inte tekniskt men väl praktiskt. Vi satte en skylt att man fick trampa 15 min för att ladda hissen och sedan åka upp. Alla tog trappen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fReAkOuT

  • Gäst
Re:Träningscykel med generator
« Svar #14 skrivet: 17 okt-05 kl 18:36 »
Men kan man inte lagra den elen i batterier som produceras när man cycklar och använda den som del i flera mindre energikällor. Man kanske kan ha en generator kopplade till benen när man är ute och går och lagra den i batterier. Vad tror ni om det?

mia@motvikt.com

  • Inlägg: 28
  • älskar livet
    • Västergötland
Re:Träningscykel med generator
« Svar #15 skrivet: 22 nov-05 kl 20:03 »
Några säger att man förbrukar mer energi än man skapar genom att köra en sån här träningscykel kopplad till generator.. och att det är bättre att lägga tiden och energin på annat.
           visst, det låter rimligt

  m e n :

staden är full av gym. på särskilda tider samlas många cyklister i samma rum och kör "spinning-pass"           dom vill antagligen inte lägga tiden eller energin på nåt annat

                               d ä r    är platsen där era finurliga generatorer ska sitta     eller?  kanske
bättre en tia i näven än en tjuga i foten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser