Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pastöriserar ni getmjölken?  (läst 6233 gånger)

Nying

Pastöriserar ni getmjölken?
« skrivet: 06 aug-08 kl 18:57 »
Hej!

Undrar hur ni tänker kring pastörisering av mjölk. Hitintills har vi inte gjort det, (är själv uppvuxen på opastöriserad mjölk) men det finns ju väldigt mycket åsikter i denna fråga aktualiserat av ehec och annat.

För och nackdelar - hur tänker ni?

Hallå - kofolk - frågan ställs även till er! ;)

Kram Maria

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Pastöriserar ni getmjölken?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 19:18 »
Nej. Jag har getter JUST FÖR att ha tillgång till levande opastueriserad getmjölk.

Draupner

« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 20:20 »
Detta är något som gör mig väldigt nojjig naär jag nu står inför att börja mjölka min lilla fjälljo. MAn blir ju skrämd av allt man hör om ehec listeria mfl basilusker. Samtidigt känns det konstikg att vara rädd för något så naturligt, då ska man ju vara rädd för att lägga in en snus när man "pustat" i en kohage, och dotterns koja i hagen bord omedelbart rivas. Men å andra sidan vill man ju inte dra på barnen någon läskig sjukdom. Hur många är ni därute som lapar opastörisrad mjölk och gjort det en längre tid?

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-08 kl 21:42 »
Jag gör ost på både opastöriserad och pastöriserad getmjölk lite beroende på omständigheterna och vilken ost jag gör. Färskostar typ Chevre och Camembert pastöriserar jag alltid...ostar som ska lagras längre än 60 dagar gör jag ibland på opastöriserad mjölk men inte alltid. Det beror bl.a på hur länge jag har lagrat mjölken innan jag ystar.

Jag tycker inte att man ska vara nojjig men man kan ändå vara försiktig....

Ehec är en lömsk bakterie men jag tror att du kan ta ett prov på din kossa för att se om hon bär på den bakterien...likaså kan man skicka iväg ett prov på mjölken för att få svar på vad den innehåller.

eva f

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-09 kl 13:54 »
Vart skickar man mjölken då? ??? Och hur gör du då du lagrar osten? Hur ska miljön vara där osten lagras? Jag pastöriserar aldrig mjölken, men man borde kanske göra det. Hur gör ni då?

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-09 kl 14:03 »
Hej.
Jag är uppvuxen och bor på gård ,(samhälle med mest bönder),vi hade mjölkkor tills för 3 år sen.
Vi hade mjölkgetter under ett 15-tal år men inga problem.
Ingen som jag vet om har fått några besvär med den bakterien.

//Erika

E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 29 maj-09 kl 21:24 »
eva f, vår ost lagrar vi i jordkällaren på en ohyvlad brädlapp i gran. Där är det runt 13 grader på sommaren och ca: 90% luftfuktighet. Vänder varje dag i början och sen var tredje. Lurviga tegelstenar blir det. Som sen tas upp, borstas, plastas och slutförvaras i kylskåpet.

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jun-09 kl 21:28 »
Har man egentligen problem med ehec på getter...? Jag vet inte...

Vill du skicka prover på mjölken så finns det olika laboratorier som utför analyser både på mjölk, ost och andra livsmedel. Vidilab t.ex.

Om du inte pastöriserar och din ost blir bra så finns det väl ingen anledning att ändra på det. Man ska nog inte vara så stirrig. Att jag pastöriserar beror även på att jag oftast ystar på mjölk som är ett par dar gammal och då tror jag att det är bättre att behandla mjölken. Ystar man var eller varannan dag och har koll på hygienen så kan man ju göra opastöriserat. Är man inte lugn med det så skicka några bitar ost på analys så ser du vad du håller på med.

kurt

« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 14:55 »
Naturligtvis finns det EHEC i alla idisslare, i andra Europeiska länder påvisar man EHEC hos ca 10% av fåren (i avföringen inte nödvändigtvis i mjölken), och man tror att siffran är något liknande för getter. Men eftersom getter tenderar att vara i närmare kontakt med människor, så utgör de en större fara än fåren.

http://dx.doi.org/10.1111/j.1574-6976.2008.00138.x

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 02 jun-09 kl 18:20 »
Fick nyss Jordbruksverkets nyhetsbrev som denna gång handlade om just EHEC....

Där får man veta att det är mycket som är farligt och som man inte ska göra... Man ska inte dricka opastöriserad mjölk, inte ha picknic i kohagen, inte bada i vatten gränsande till betesmarker... och man ska verkligen inte pussa några getter!   :-*

ninna b

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 jun-09 kl 20:51 »
Konstigt att vi ens överlever...vem kan låta bli att pussa på getter..??  Gärna mitt på och med en blöt puss tillbaks.  :-*

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 03 jun-09 kl 00:20 »
Ja jisses  ::)

Mushi

« Svar #12 skrivet: 03 jun-09 kl 09:57 »
Visst ska man vara noga med hygienen när man mjölkar, slaktar, styckar osv. OCH noga med att miljön där djuren vistas; inte låta dem gå och skrota i leriga hagar eller ha äckliga ströbäddar. Tycker man sedan att man har en bra djurhållning och friska djur så får man lägga av med att tro att man har salmonella, ehec, listeria och allt annat döfarligt annars blir man ju galen. Jag tror iaf att risken är väldigt liten. Man märker ju helt enkelt om mjölken är god, ostarna blir bra och att man kan äta rått kött utan att må dåligt. Att skicka in ett prov till lab nån gång ibland om man är orolig låter som en bra idé, men det är ju förstås ingen garanti. Skulle vara intressant att ta mjölprov från en dag när man tyckt att hygienen fungerat perfekt och en dag när man fått "bös" i mjölken för att se hur mycket det skiljer.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 03 jun-09 kl 10:46 »
Det där sista har jag också varit nyfiken på. Men att ta proverna när mjölken är några dagar gammal för att se ev. skillnad på tillväxt.

Mushi

« Svar #14 skrivet: 03 jun-09 kl 11:39 »
Gruff, jag är nyfiken på din källarlagring.. Hur länge har du dem i källaren och hur länge ungefär slutmognar ostarna i kylskåp?

eva f

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 03 jun-09 kl 14:45 »
NU VILL JAG HA EN JORDKÄLLARE.

Ni som vet hur det ska vara: Undra om  det skulle fungera med det utrymme som finns under den gamla Getstallet. Det ligger under marknivån på söder-, väster- och norrsidan, östersidan ligger till hälften under marknivå. Behöver visserligen rennoveras men, men...... Vilka förhållanden ska det vara i en jordkällare?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 03 jun-09 kl 15:22 »
Mushi, minst två månader. Men jag tycker dom blir hyfsade först vid 4-7 månader. jag kan inte säga att det är någon "slutlagring" det är frågan om i kylen. Utan mer ett "avstannande" när jag tycker att den är färdig eller har skurit upp den. Jag tvättar den inte som många gör, utan torrborstar den tills jag kommer till "randen" och sen plastar. Vi pratar alltså inte ympade ostar nu, utan endast vildmögel. Min källare håller runt 13 grader och 93% fuktighet under säsongen. Kallare till hösten.

Mushi

« Svar #17 skrivet: 03 jun-09 kl 19:01 »
Vildmögel! Har sett bilder på sådana ostar som sett helt fantastiska ut. Har inte kommit så långt i min utveckling ännu, men nån gång är jag där hoppas jag. Hur vet man att det är bra mögelsorter som växer på osten?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 03 jun-09 kl 23:30 »
Det finns inga dåliga mögelsorter som lever på ost. Bara olika smakliga.

Och som vanligt, är det inte osten på bilden som har skrivit brevet.

Mushi

« Svar #19 skrivet: 04 jun-09 kl 09:04 »
Det finns inga dåliga mögelsorter som lever på ost. Bara olika smakliga.

Det där var det bästa jag har hört på länge. Tänk vad lite man vet, massa viktiga saker man aldrig fick lära sig i skolan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser