Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får i skog?  (läst 3752 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Får i skog?
« skrivet: 06 aug-08 kl 00:02 »
Kanske en dum fråga, men kan man inte ha fåren i skogen oxå? Eller äter de upp barrträden? Jag förstår att de reder sig kanske inte sig på bara skogsbete, men kanske både skog OCH vall? Såg ett sånt fint skogsområde där köttkossor gick... Undrar om fåren kan göra lika fint i skogen?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Får i skog?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 00:56 »
Beror nog på hur mycket bete/mat det finns.. mina har inte ätit några barrträd i sommarskogshagen men i vinterhagarna har de ätit på alla små tallar.. Har Gutar och Shropshire..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 aug-08 kl 07:44 »
Är det gott om bete låter får i regel bli träden, men är det lite fattigt ett år så skalar de träden. Björk är nog det "fårsäkraste" trädet.
Anette
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 06 aug-08 kl 07:54 »
Är det gott om bete låter får i regel bli träden, men är det lite fattigt ett år så skalar de träden. Björk är nog det "fårsäkraste" trädet.
Anette

Det där beror nog på ras. Mina gotlandsfår äter allt löv de kommer åt. Väljer löv före gräs, favoriten är ask och lönn men, björk och till och med ek går också ner. Fast stora träd rör de inte på sommarhalvåret. På vintern kan de gnaga på barken. Vi har inga barrträd här. Men, den utkastade julgranen kaläts med god aptit. Annars borde väl Skogsfår passa bra på skogsbete?!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Xavier

« Svar #4 skrivet: 06 aug-08 kl 10:49 »
Mina gutefår har jag i skogen för tillfället, mycket sly och halvstora träd som jag vill att de ska beta ner. Ger dem givetvis även lite hö men inga mängder och de verkar må bra. Allt eftersom jag röjer ner sly så betar de av löven. Måste säga att Gutefår är verkligen exemplariska landskapsröjare. Rönn och lönn tillhör favoriterna, likaså asp och ek. Tall får de mycket extra mineraler av. JAg är ingen expert men jag tror nog inte att det enbart beror på foderbrist ifall de skulle gnaga av barken på vissa träd, skulle tippa på att det mer handlar om jakt på mineraler.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 06 aug-08 kl 12:10 »
Tror att Xavier är på "rätt" spår. Ger man fåren tillgång till sly och träd av olika slag märker man en klar nedgång i intresset för extra mineraler. En naturlig källa alltså.
De flesta får, åtminstone av lantraskaraktär äter sly. Beror lite på hur de blir lärda från början. Mina får älskar asp och hassel också. Äter även granskott, mest på vintern, men även sommartid.
Gräs är det sista de angriper, mer som "bukfylla".

Henning

« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 12:39 »
Jag tycker om mångfalden i skogen. Jag vill att det ska komma upp olika lövträd och buskar i luckor och skogskanter. Med får på skogen blir det ingen naturlig föryngring utom barrträden. Ull och skinn tar ofta stryk om fåren går bland granar. Barr och kåda i pälsen förstör skinnen. Fåren trivs dock med skogsbete. Om det finns tillräckligt att äta växer lammen ofta bättre än på gräsbete.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 06 aug-08 kl 13:11 »
Henning, beror väl på hur tät skogen är? Har inte haft problem med en massa barr o annat i ullen. Inte kåda heller. Beror väl en del på ullkaraktären också. Hur tät fäll de har osv.
Vill man att plantor ska växa upp ska man ju inte låta fåren beta där, eller inhägna de träd eller partier man vill skydda.
Håller helt med om att det är bättre tillväxt där.

Henning

« Svar #8 skrivet: 06 aug-08 kl 16:59 »
Jag har sett flera besättningar som fått hela sin skinnproduktion förstörd av för mycket närkontakt med granar. Lammen väljer inte liggplatser för att skona ullen. Öppen sand är också förödande för ull/skinn. De ligger gärna i sand. Barr, vissa fröer och sand påverkar ytstrukturen på ullfibrerna. Det ger sämre glans på skinnen. Om det förekomer kåda i pälsen är det ännu värre. Då  går det oftast inte att få ett använbart skinn.

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #9 skrivet: 06 aug-08 kl 23:30 »
Hm, inte blev jag klok på detta... Men jag förstår att det är inte enkelt. Jag vill ju inte att fåren ska äta upp min skog, jag tänkte att det kunde räcka med det under granarna och tallarna. Lövträden kan de gott gnaga på, men inte barrträden som är planterade! Men det låter oxå trist om ullen ska förstöras pga av kåda... Låter lite som att jag allt får hålla de borta från skogen... Synd...
Jag bockar och bugar för era tankar!

Birgit

« Svar #10 skrivet: 07 aug-08 kl 07:52 »
Att det skulle bero på uttråkning låter inte troligt. Våra får har alltid gått på stora arealer och i varierad terräng. Tror inte de är uttråkade! Däremot bark, gnager de mer på vintern.

Vi har haft finull, nu gute och roslagsfår. Vi har inte problem med skräp i ullen. Möjligen är gotlandsfår känsligare, Henning? De har ju en annan typ av ull, ganska gles utan underull? Kanske tränger skräp igenom bra där? Hos gutarna och rosorna, lägger sig ev. skräp väldigt ytligt.

En kul grej: Sista året med finullarna skickade jag vårullen till Åddebo ull. Fåren hade gått ute hela vintern i varierad hage med både gran och tall, där de både käkat på träden och legat under granarna. Åddebo är väldigt petiga med skräp i ullen! På avräkningen stod det: Vilken fantastisk ull! ;D Avräkningen låg på mellan 50 - 60 sek/kg. Nu berättade jag inte att det var vårull, för då hade de antagligen slängt den osedd. Jag hade grovrensat den innan.

Henning

« Svar #11 skrivet: 07 aug-08 kl 12:49 »
Birgit, du har nog rätt i att gotland är mer känsliga för skräp än gute och finull.
En annan sak som kan inträffa om ryafår betar bland buskar eller under låga grenar är att ryggullen blir oredig (genomsydda staplar). Den blir då svår att karda. Detsamma torde gälla för allmogeraser av ryatyp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser