Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mullbär  (läst 10242 gånger)

tolle

• live and let live
Mullbär
« skrivet: 05 aug-08 kl 19:34 »
Finns det någon som vet något om mullbär? Härdighet, sorter, ålder när den börjar ge frukt, pollenering, jordmån osv.
Tacksam för svar!
Hellre mångfald än enfald.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
SV: Mullbär
« Svar #1 skrivet: 05 aug-08 kl 20:38 »
Jag har själv precis fått en frösådd mullbärsplanta som jag tänker ha i växthuset tills den är stor nog att planteras ut i vår. Jag bor i zon 3 så jag tänker ha den i skyddat läge. Sökte lite själv och hittade bl a detta på wikipedia:

Svart mullbär blir enn träd på upp till 10 meter. De unga grenarna är dunhåriga. Bladen är äggrunda, ibland med 2-3 flikar, 7-12 cm långa och 5-10 cm breda, eller större på långskott, de är strävhåriga på ovansidan och dunhåriga på undersidan. Bladkanterna har rundade tänder, basen är hjärtlik, spetsen är utdragen. Hanblommorna sitter i ax som blir 2,5 cm långa. Frukten är saftig, något syrlig och rödsvart. Den omogna frukten är giftig.

Sorter:
    * 'Black Persian' - får stora svarta frukter, över 2,5 cm långa och nästan lika vida. Välsmakande med syrlig smak.
    * 'Chelsea' - får långa, mörkt mullbärsröda frukter med god smak. Fungerar lika bra som färska, torkade, koserverade eller som as till vin. Trädet bär tidigt, redan efter 2-3 år.
    * 'Kaester' - introducerad 1971 av Nelson Westree, Los Angeles. Frukterna är stora och utdragna, till 4 cm långa och 1,2 cm i diameter. De är djupt purpursvarta eller svarta som mogna med klarrröd saft. Smaken är söt med god balans mellan sötma och syra. Trädet är rikbärande och lättförökat med sticklingar.
    * 'Wellington' - får medelstora (3 × 1 cm), smala och cylindriska frukter. De är svartröda och mognar under flera veckor. Trädet är mycket produktivt.

Andra sorter är 'Black English' och 'Chirtout'.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

tolle

• live and let live
« Svar #2 skrivet: 05 aug-08 kl 21:19 »
Hittade också den sidan. Sedan läste jag någonstans att man måste ha både en han- och  honplanta för polleneringen?
Ligger förresten Kalmar inte i zon 1?
Hellre mångfald än enfald.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-08 kl 21:28 »
Hej!
Vi har en relativt ny sort som heter "Mulle". Den är lite härdigare än dom tidigare men ger oxå lite mindre bär, men dom är mycket goda  :D
Mullbär finns inte i han och honplantor, iallefall inte i min litteratur "Frukt och Bär" av Åke Truedsson, kan rekomenderas.
/Magnus

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 05 aug-08 kl 23:00 »
Hittade också den sidan. Sedan läste jag någonstans att man måste ha både en han- och  honplanta för polleneringen?
Ligger förresten Kalmar inte i zon 1?

Jo, men där bor inte jag :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 aug-08 kl 17:19 »
Efter vad jag förstår är det i stort sett bara "Mulle" som funkar i zon 3. Svart Mullbär funkar endast i zon 1, och då helst spaljerad mot en husvägg för att ge ytterligare värme. Den svarta kan överleva i zon 2 eller möjligen 3, men ger inte något större med frukt där

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-08 kl 17:22 »
Mullbär vad är det egentligen????
Kom ihåg att ngn satt i mullbärsträdet. ::)
Var det Sakarias?
Nu har du chansen Magnus.
Hedemorahöns

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 08 aug-08 kl 11:43 »
Var det Sakarias?
Var det inte Sackeus?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 08 aug-08 kl 13:11 »
Du har nog rätt :D
Hedemorahöns

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 08 aug-08 kl 14:33 »
Var det Sakarias?
Nu har du chansen Magnus.

Var det inte Sackeus?

Vad gjorde han där?  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 08 aug-08 kl 15:24 »
Nu har jag läst på :)
Sackeus var så liten att han klättrade upp,
 i mullbärsträdet för att se Jesus ;)
Menvad är mullbär och vad använder man dem till.
Kokar sylt eller ???
Hedemorahöns

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 aug-08 kl 15:55 »
Eller så kan man odla silkeslarver på löven

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 09 aug-08 kl 12:19 »
Eller så kan man odla silkeslarver på löven
Jag har bestämt för mig att man gjorde ett försök att odla silkeslarver i mullbärsträd på Visingsö nån gång... Men det funkade nog inte.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #13 skrivet: 09 aug-08 kl 21:27 »
Menvad är mullbär och vad använder man dem till.
Kokar sylt eller ???

Svarta mullbär smakar ganska likt färska fikon och är väldigt goda färska, till paj eller sylt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 aug-08 kl 22:26 »
Jag har bestämt för mig att man gjorde ett försök att odla silkeslarver i mullbärsträd på Visingsö nån gång... Men det funkade nog inte.
Funkade gjorde det i stort sett i många år, men klimatet var väll för kallt och svinnet för stort. Men för den som bor i skåne eller annan varmare del av landet finns det faktiskt möjlighet att bli självförsörjande på silke  8) Om jag kommer ihåg rätt är det vitt mullbär (Morys Alba) man skall ha till silkesodling, och dom är något härdigare än de svart, men bären är inte lika goda. Men får träden sina löv uppätna orkar den väll inte producera någon frukt ändå

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 10 aug-08 kl 10:27 »
Tack Kobbe :D
Hedemorahöns

awesome

« Svar #16 skrivet: 22 nov-08 kl 14:26 »
Hej!

Mitt Mulle-träd har överlevt 3 vintrar (ta i trä) i zon 3/4 - jag brukar vintertäcka det genom att bygga ett sorts tält runt det av gamla avklippta sparrisskott (i oktober/november). Sniglar verkar ha mullbärsblad som favoritkäk, dem stoppar jag med ett täcke av äggskal runt trädet. Bärskörden är inte vidare spektakulär - i somras kom det bara 3 bär - men goda är de!!!

Hälsningar Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

corydalis

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-09 kl 12:31 »
Apropå härdighet så står det träd av svart , vitt och rött mullbär i botaniska i Uppsala och de ger gott om bär...Zon 3 ungefär.

näshulta

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 13 jan-09 kl 16:01 »
 Min farfar har ett svart mullbärs träd som ger massor av god frukt. Och han bor i zon 2-3.....
Så det där med härdigheten måste vara fel...

Mvh Kakan

Jan lindgren

« Svar #19 skrivet: 15 jan-09 kl 14:54 »
Hej Kakan!
Är det ett svart mullbär eller ett vitt med svarta bär? Är det ett äkta svart mullbär så ta några sticklingar. Det behövs många kloner av härdiga Morus nigra.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser