Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kronärtskocksrecept?  (läst 1318 gånger)

Vurre

Kronärtskocksrecept?
« skrivet: 05 aug-08 kl 19:13 »
I väntan på att majsen ska bli klar käkar jag kronärtskockor och även om de är goda kokta rakt upp och ner vore det kul att variera ibland.

Tips, någon?
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
SV: Kronärtskocksrecept?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 00:51 »
Snacka om "dagens i-landsproblem" ... "jag har för många kronärtskockor" ...  ;)

Om du Googlar på 'kronärtskocka' så hittar du många tips. På English 'artichoke'.

Vad är det för sort du odlar ? Jag har bara odlat frösådda ettåiga, Green Globe, Imperial Star, Purple m.fl., dom har gett ett par-tre skockor per planta. Har inte lyckats övervintra någon.

Såg hos Åbergs Trädgård plantor med 100+ skockor på förra helgen!  :o

Efter vad jag har läst så är det bara sorten 'Herrgårds' som går att övervintra här. Går tyvärr inte att fröföröka.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 06 aug-08 kl 10:40 »
Jag klagar inte, och skockorna är knappast för många, även om jag har ca 50 plantor, frösådda i år, imperial star och green globe. Den senare är det större fart på än på imperial. Har inte försökt övervintra även om det kanske hade gått förliden vinter som aldrig kom.

Trixet för att få många och stora skockor är gödsel men för att få riktigt stora skördar är det förstås fleråriga som gäller.

snus? vad är priset på en pris?

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 18:19 »
Efter vad jag har läst så är det bara sorten 'Herrgårds' som går att övervintra här. Går tyvärr inte att fröföröka.

Vi köpte Herrgårds ett år och fick också några av plantorna att övervintra. Nackdelen är dock att skockorna är väldigt små, man hinner nästan svälta ihjäl medan man petar i sig av dem  ::) ;D  Möjligt att de blir större med tiden men kolonilotten där de överlevande stod, är sedan länge såld så jag vet inte vilket öde de gått till mötes.
Det här är förstås fel ämneskategori men jag har läst att man kan bygga ett litet tak över plantorna, så är det större chans att de klarar sig över vintern eftersom problemet är att de lätt ruttnar. Och tung lerjord är därför rena döden för dem...
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser