Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))  (läst 3958 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« skrivet: 04 aug-08 kl 10:15 »
Hej.
Vi har en liten tupp kyckling av rasen dv kochin. Han är helt svart men lite ljus gul på undersidan av rumpen. Det märkligaste med lilla Batman är att han har kolsvart kam :o. Jag har aldrig sett en kochin med svart kam även om de är kolsvarta. Är Batman helt normal eller  ??? ???.
Mvh Anette
« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 09:47 av Jonny & Anette »
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dv kochin med svart kam?!
« Svar #1 skrivet: 04 aug-08 kl 12:25 »

Mina svarta och även blå dv.kochin-kycklingar har ofta mörk kam som små, m,en efter ett par månader går det bort.
Tupparna brukar alltid ha röd kam, även som små. Detta brukar vara ett bra tecken att tidigt se vilket kön de troligen har.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Dv kochin med svart kam?!
« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 14:35 »
Tack för svaret :).
Batman är nu 6 veckor och kammen är inte mörk utan kolsvart. Att han är en tupp är jag helt övertygad om då kammen är "tuppaktig". Jag har haft svarta och blå kycklingar förut men aldrig nån med svart kam. För visst är det så att dv kochin alltid har ljus eller mörkröd kam?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Margit

  • Gäst
SV: Dv kochin med svart kam?!
« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 17:33 »
Tack för svaret :).
Batman är nu 6 veckor och kammen är inte mörk utan kolsvart. Att han är en tupp är jag helt övertygad om då kammen är "tuppaktig". Jag har haft svarta och blå kycklingar förut men aldrig nån med svart kam. För visst är det så att dv kochin alltid har ljus eller mörkröd kam?
Anette

Det hade varit kul med ett foto, jag har aldrig hört talas om att dv.kochin kan ha svart kam  ??? kanske en mutation?

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Dv.kochin med svart kam?!
« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 18:37 »
Hej.
Jag kan fixa ett foto på Batman imorgon, just nu är det halv storm ute så jag ger mig inte ut ;).
Det lustigaste är att det inte finns nån inblandning av nån annan ras i mina kochin. Alla är ringmärkta och köpta av en mycket noggrann person här på forumet :D.
Jag har kollat runt på nätet men inte hittat eller läst om nån annan kochin med svart kam, kanske har jag hittat en ny sort i lilla Batman ;D
Mvh Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Dv.kochin med svart kam?!
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 19:41 »
Är hans skinn ljust eller mörkt?

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Dv.kochin med svart kam?!
« Svar #6 skrivet: 05 aug-08 kl 09:44 »


Här är en bild på lilla Batman. Kanske inte världens bästa men den svarta kammen syns i a f. Kammen är större än det syns på bilden, det är inte lätt att fota en svart kam på ett svart huvud  :P. Glömde skriva förut att även näbben är svart(som synes). Jag har fortsatt att söka på nätet utan att finna nån kochin med svart kam men inte kan väl Batman vara den enda :o?!

Gert Batmans  hud ser ut att vara mörk. Han var inte så sammarbetsvillig när jag skulle se efter ::)

Nå gott folk, är Batman en helt normal söt liten dv kochin eller?

Anette

« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 09:50 av Jonny & Anette »
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #7 skrivet: 05 aug-08 kl 10:54 »
För att ytterligare komma med en undran så ska väl dvärgkochin ha knallgula ben? Jag har lärt men att de ska ha gula ben oavsett färg på fjädrarna. Nå'n som håller med/säger emot?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #8 skrivet: 05 aug-08 kl 11:07 »
Jo men visst har du rätt, tänkte inte på det :-[
Vad kan det vara för muterad liten alien jag fått i min flock :o :P.
Av ca 48 kycklingar i år och 32 förra året så är Batman den enda med detta utseende.
Jag ska ärligt säga att det känns lite oroligt med tanke på kommande års dunisar. Jag som sålt dem med gott samvete i tron att ALLA dunisar är rena dv kochin :-[ hur ska jag nu göra i framtiden:-\?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #9 skrivet: 05 aug-08 kl 11:09 »
Jag har haft många svarta dvärgkochin med svart kam men den har alltid blivit röd när dom växer upp.
Men ingen har haft en så jämn svart färg på kammen som Batman. Svarta dvärgkochin har ju lite mörkt skinn men om Batmans skinn har samma färg som kammen kan det tyda på att han har silkeshönsgener i sej.
Om hans kam inte blir röd när han växer upp så skulle jag inte använda honom i min övriga dvärgkochin avel utan låta honom starta en ny stam.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #10 skrivet: 05 aug-08 kl 11:19 »
Citera
För att ytterligare komma med en undran så ska väl dvärgkochin ha knallgula ben? Jag har lärt men att de ska ha gula ben oavsett färg på fjädrarna. Nå'n som håller med/säger emot?

Jag har för mej att benen ska va skiffergrå. Det är fotsulan som ska va gul. Men det lärde jag mej på 80-talet. Det är mycke som ändrats sen dess.

Margit

  • Gäst
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #11 skrivet: 05 aug-08 kl 11:25 »
Batman är jättesöt! :-*
Jag tror nog att kammen blir röd så småningom - han/hon är väl inte rastypisk då näbben ska vara gul till hornfärgad och fötterna gula - men Batman ser rasren ut så du behöver inte oroa dig!


orloff

  • Gäst
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #12 skrivet: 05 aug-08 kl 17:48 »
Kamen blir säkert röd om han är rasren. Fötterna på svarta djur blir i regel mörka men ett måste är gul fotsula på Dvärg Kochin.

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #13 skrivet: 26 sep-08 kl 21:45 »
På hönsbytardagen i Snuddebo var det en tjej som sålde några dvärgkockin med svart kam och svarta ben.
Påstod att de var renrasiga men när jag frågat för sjunde gången erkände hon att det nog var korsat med svarthöns
någon generation tillbaks....
Batman var söt!!

Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dv.kochin med svart kam?
« Svar #14 skrivet: 27 sep-08 kl 13:58 »
På hönsbytardagen i Snuddebo var det en tjej som sålde några dvärgkockin med svart kam och svarta ben.
Påstod att de var renrasiga men när jag frågat för sjunde gången erkände hon att det nog var korsat med svarthöns någon generation tillbaks....

Nej så trist och fräckt  :-\ :-\ varför gör man så   ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

carmen

  • Gäst
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #15 skrivet: 30 sep-08 kl 18:00 »
Hej!

Undrar faktiskt jag också, det är fruktansvärt att ljuga så...

Din kyckling är störtskön   :o men knappast renrasig tyvärr.

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 18:04 av carmen »

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
SV: Dv.kochin med svart kam?
« Svar #16 skrivet: 01 okt-08 kl 17:24 »
Nej så trist och fräckt  :-\ :-\ varför gör man så   ???

Ja du...ingen aning. Tycker inte de var särskilt fina heller om jag ska va ärlig, såg nästan lite skräckinjagande ut...
Lite spöklika...
Inte som sötnosen här på bilden precis...
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #17 skrivet: 03 okt-08 kl 10:09 »
Har du ngn nyare bild på Batman så vi får se hur han utvecklas? :)
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #18 skrivet: 03 okt-08 kl 10:10 »
Hejsan.
Måste väl hålla er uppdaterade ;).
Lilla Batman heter numera Batwoman :-[ Jaja, så mycke för min kunskap om könet på dv kochin. Hur som helst så har hon fortfarande svart kam och näbb. Underbart söt är hon iaf. Undrar lite om det där som nån skrev om andra raser inblandade. Hur kan det komma sig att av ca 70 kycklingar efter samma grupp av höns/tuppar så blir endast en som Batwoman ???. Tycker det verkar helmysko. Ska bli spännande att se vad hon själv får nästa år.
När vädret blir bättre här så ska jag fota lilltösen så ni får se hur vacker hon blivit nu :D
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Dv.kochin med svart kam?! ((BILD))
« Svar #19 skrivet: 03 okt-08 kl 10:24 »
Ibland kan det vara en ras inblandad som inte syns på avkommorna men ibland dyker det upp en 'avart' och det kan vara generationer senare.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 2 användare
Oskari, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser