Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanskötta lamor - brist på kunskap!  (läst 5946 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Vanskötta lamor - brist på kunskap!
« skrivet: 03 aug-08 kl 15:07 »
Nu är det åter på tapeten; vanskötta lamor i Skåne! Intresset för dessa underbara djur ökar hela tiden, men kunskaperna är ofta mycket bristfälliga både hos säljare och köpare! Varför skaffa sig djur vars leverne man inte har vet ett dugg om? Allra helst ska man dessutom starta med avel direkt för att lamaföl är sååå söööta  >:(

Är ni eller någon ni känner intresserade  av lamadjur (lama, alpacka, guanaco och vicuña) så hör av er till mig så berättar jag gärna mer. Den 16-17 augusti håller vi kurs i lamaskötsel (teori & praktik).

Anna - www.hejdeholm.se
Ulrike -  www.dalallama.se
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
SV: Vanskötta lamor - brist på kunskap!
« Svar #1 skrivet: 03 aug-08 kl 18:39 »
vet du hur det har gått för dessa lamor det stått om i tidningen.
Jag har följt reportaget...... men missat hur det slutat.....
Detta e för jäkligt hur folk bara kan göra så. har du tagit hand om dom ...
eftersom du e duktig på lamadjur menar jag.
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 21:17 »
Vet inte mycket mer än att ägaren kommer med än den ena än den andra förklaringen om varför läget är som det är. Några bybor tog lagen i egna händer och släppte ut de 5 djuren som var konstant instängda (ägaren påstod dock att hon alternerade att ha djuren i den i mina ögon hundgårdsstora rastgården). Tyvärr så var det två hingstar som kom samman med stona. Detta är inte bra av två anledningar; dels så kan hingstar som går med ston slå ihjäl varandra och dels kommer det antagligen bli fler djur hos en människa som inte borde ha djur! Jag tycker det är vansinnigt att man får ha djur på en gård man inte bor på, utan uppsyn och i detta fall ingen skötsel. Detta ärende har fortgått i mer än ett år och det är lite trist att berörda myndigheter verkar vara så handfallna pga av att det är lamadjur det handlar om. Jag har erbjudit dem assistans om det skulle behövas!

Tyvärr finns det gabska många vanvårdade lamor runt om i landet. Alpackorna har högre status pga sitt pris så dessa sköter folk bättre. En som köpte sin första lama av mig har bla köpt en stackars sate som hade legat halvdöd i ett stall där ägaren bara väntade på att den skulle dö. Det gjorde den inte, men det hade visst luktat så illa att andra djur hade vägrat att gå in där. En kvinna fick nys om detta och räddade unglaman. Hon hade fått berättat att det var en annan lama som hade bitit denna lama så svårt, men själv trodde hon att det var hundar (jag ser det som sannolikt att det var hingsten som hade gett sig på denna unghingst). Efter rehabilitering så fick denna lama leva i 2½ år i en hundgård, fram tills hon jag känner köpte den. Hos henne har den gått i en box i ett stall där hennes andra lamor har kunnat "besöka" honom utan att han skulle behöva känna sig trängd. Nu är att utsläppt hos de andra och får leva lamaliv för första gången i sitt liv! Usch, det finns hur många sådana här berättelser!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 22:00 »
Fy vad hemskt det låter, men varför missköter folk lamor så fruktansvärt då? Klart, det är fler djur som missköts men det verkar vanligt bland lamor?  :'(
Har faktiskt varit inne på din sida tidigare Exotica för att jag hade en tanke om lamaväktare till mina får när jag läste om dem i Landskrona, men så har jag ju hundar, är rädd att det inte hade funkat.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 00:06 »
Stackars lamor.  :'(

Men jag måste oxå få tillägga att det finns en hemskans massa andra djur (hästar, kor, åsnor, hundar, katter, grisar osv osv) runt om i landet som oxå far väldigt illa för att ägaren inte har nån kunskap om djuret de köpt, det är tyvärr inget unikt med just lamadjur.
Det är bara att läsa alla frågor som dyker upp på forum nätet över om saker som borde vara självklart att ta reda på innan man köper nytt djurslag.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 10:31 »
Det skulle varit lag på nån form av körkort för djurhållning.....
Eller kurser för djur skötsel INNAN man skaffar djur!!!!
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 04 aug-08 kl 10:59 »
Fy vad hemskt det låter, men varför missköter folk lamor så fruktansvärt då? Klart, det är fler djur som missköts men det verkar vanligt bland lamor?

En av förklaringarna är att det finns så dålig kunskap om dessa djur. Många skaffar dem som ett "roligt inslag" på gården och har ingen susning om deras beteende eller behov. När de tröttnar (många gånger pga att de inte har förstått dem) säljer de dem vidare! Det finns så många lamor på vift - riktiga vandringspokaler!!! Vissa vill akut bli av med sina (lama)djur, andra talar om att "ett bra hem är viktigare än prislappen" ... detta gör att många lamor säljs billigt! Min erfarenhet är att när djur inte kostar något så finns det större risk att de inte får det så bra. Har man inte råd att köpa ett djur för en viss summa så har man antagligen heller inte alltid råd med adekvat foder och veterinärvård.

Stackars lamor.  :'(

Men jag måste oxå få tillägga att det finns en hemskans massa andra djur (hästar, kor, åsnor, hundar, katter, grisar osv osv) runt om i landet som oxå far väldigt illa för att ägaren inte har nån kunskap om djuret de köpt, det är tyvärr inget unikt med just lamadjur.
Det är bara att läsa alla frågor som dyker upp på forum nätet över om saker som borde vara självklart att ta reda på innan man köper nytt djurslag.

Håller med dig, men det trista är att när det handlar om lamadjur så står myndigheterna handfallna. Har själv varit i kontakt med Jordbruksverket, länsveterinärer, min egen kommun och andra kommuner i olika ärende som handlar om lamadjur. Gissa om man blir bollad runt!!! Ingen kan svara på mina frågor, man har svårt att hitta lämplig lagtext, vissa vet inte ens vad en guanaco är (och vågar inte fråga heller). Många djurskyddsinspektörer runt om i landet har inga kunskaper om lamadjur. De tittar på dem, småflinar lite och säger: - Kommer de att spotta på mig nu?! De flesta lamadjur kan man inte se vilket hull de har, utan man måste känna eller väga dem. Hur deras naglar ska se ut vet de heller inte och därför kan de mycket väl "släppa igenom" supermagra lamor med fruktansvärt misskötta naglar. Måtte kunskaperna om dessa underbara djur (och alla andra djur) öka så att vi slipper vanvården! Önsketänkande ... ::)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 aug-08 kl 12:03 »
Håller med dig, men det trista är att när det handlar om lamadjur så står myndigheterna handfallna. Har själv varit i kontakt med Jordbruksverket, länsveterinärer, min egen kommun och andra kommuner i olika ärende som handlar om lamadjur. Gissa om man blir bollad runt!!! Ingen kan svara på mina frågor, man har svårt att hitta lämplig lagtext, vissa vet inte ens vad en guanaco är (och vågar inte fråga heller). Många djurskyddsinspektörer runt om i landet har inga kunskaper om lamadjur. De tittar på dem, småflinar lite och säger: - Kommer de att spotta på mig nu?! De flesta lamadjur kan man inte se vilket hull de har, utan man måste känna eller väga dem. Hur deras naglar ska se ut vet de heller inte och därför kan de mycket väl "släppa igenom" supermagra lamor med fruktansvärt misskötta naglar.

Så himla sorgligt .................. :'(
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #8 skrivet: 09 aug-08 kl 09:25 »
En av förklaringarna är att det finns så dålig kunskap om dessa djur. Många skaffar dem som ett "roligt inslag" på gården och har ingen susning om deras beteende eller behov. När de tröttnar (många gånger pga att de inte har förstått dem) säljer de dem vidare! Det finns så många lamor på vift - riktiga vandringspokaler!!! Vissa vill akut bli av med sina (lama)djur, andra talar om att "ett bra hem är viktigare än prislappen" ... detta gör att många lamor säljs billigt! Min erfarenhet är att när djur inte kostar något så finns det större risk att de inte får det så bra. Har man inte råd att köpa ett djur för en viss summa så har man antagligen heller inte alltid råd med adekvat foder och veterinärvård.

Underbart med insatta människor.
Jag skulle kunna använda din text men bara byta ut lama till minigris.
De är tyvärr också riktiga "vandringspokaler".

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 09 aug-08 kl 13:43 »
Eller getter.....

Kerstin Linnea

« Svar #10 skrivet: 14 aug-08 kl 13:16 »
Ett djur som vansköts med folks godkännande så är det katter...Jag har sett flera bara i mitt bostadsområde där man åkt på semester och bara slängt ut katten....
Den har då suttit i flera dagar utanför lägenheten och tittat in genom fönstret........
Jag tror knappast det dyker upp en hustomte för att mata dom  >:(...
En katt i området har helt enkelt valt ny matte.... ;D..

Exotica

• Hejdeholms Gård

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 16 aug-08 kl 22:43 »
Nu har en av lamorna blivit ihjälkörd av tåget! SUCK!  >:(

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 aug-08 kl 22:48 »
Va? Av tåget? Jag beklagar..

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 16 aug-08 kl 23:13 »
Va? Av tåget? Jag beklagar..

Ja, hon var ju inte min utan en av de där vanskötta som folk i den byn engagerade sig för ... och jag beklagar det också! Läs här:

http://www.trelleborgsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080816/TOMELILLA/246757581/1079/SKANE

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 23 aug-08 kl 14:49 »
Never ending story ... >:(

"Lamorna är uppstallade igen efter rymningar"
http://ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080809/TOMELILLA/620804391

"Djurägare får 14 dagar på sig att fixa stängsel"
http://ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080821/TOMELILLA/665794360

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #16 skrivet: 08 sep-08 kl 17:50 »
Väntar med spänning  ::) på vad som sker med lamorna utanför Tomelilla. Kollar varje dag i Ystad Allehanda på nätet om något har hänt, de skulle ju vara ute den 3 september för då gick den femtioelfte dispansen ut! Ännu inget skrivet ...

... däremot hittade jag en artikel om en veterinär (som jag tidigare har haft stor respekt för) som har en lama. EN LAMA! Hur kan man som veterinär legitimera att endast ha en lama. Att "privatpersoner" inte fattar bättre kan jag köpa, men en yrkesman med djur som specialitet ... Ugh! Det finns dessutom en annan veterinär som har två lamor (en hingst och ett sto - vilket heller inte är bra!) och som säljer det enda fölet ensamt vid 6 månaders ålder. Bärsärkvarning så det skriker om det!  >:(

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #17 skrivet: 10 sep-08 kl 11:34 »
Så fick hon behålla lamorna ...  >:(

Hon har nu släppt ut dem i rymningssäkra plättar i trädgården och detta nöjer sig djurskyddsinspektörerna med!  >:( Att de fortsätter vanvårdas är högst troligt då ägaren har fått sååå många chanser (och genom åren har det visst varit en drös andra djur som har vanvårdats i hennes ägo). Varför ska hon tvunget behålla djuren när hon uppenbarligen inte bryr sig om dem. Hon bor ju inte ens på stället!  ??? Inavel, parasiter och usel mat/inget vatten helt OK så länge de får komma ut!  :o

http://www.ystadallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080910/TOMELILLA/730448423/1365/&/Inga-nya-atgarder-mot-lamaagaren

Hur kan vi ha myndigheter/byråkrater/folk på fältet som inte vill lära sig mer om djuren de ska kolla välmåendet hos! Det är ju även där kunskapen brister!  ::)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #18 skrivet: 21 feb-09 kl 16:02 »
Så var det dags igen!!! Tidningarna ringde och ville ha lite utlåtande angående lamor och rymningar. Fick då reda på att en lama hade blivit påkörd och sedan avlivad av en jägare nu i veckan. Djuret hade varit på vift i mer än tre dagar ... konstigt att man inte spårar rätt på sitt djur nu när vi äntligen har snö här nere i Skåne. Inte nog med detta! Nu har de omskrivna vanvårdade lamorna i Smedstorp utanför Tomelilla rymt och är ute på vift! En fara för sig själv och andra samt att det ger en helt felaktig bild av lamadjur; de varken spottas eller rymmer (mer än i nödfall!).

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090221/TOMELILLA/605790004/0/TTINRIKES/&/Efter-lamarymningar--’agaren-har-ett-stort-ansvar’

http://www.trelleborgsallehanda.se/article/20090219/SKURUP/591386254/1156
http://www.trelleborgsallehanda.se/article/20090220/TOMELILLA/461345226/1156

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 21 feb-09 kl 20:38 »
Jo nog bör man informera sig före man skaffar djur.

Jag tycker det är stor skillnad på en fråga här på detta forum som lyder:

Jag funderar på att skaffa gris, vad äter dom hur ska dom bo,

och  jag har skaffat gris, vad äter dom och hur ska dom bo?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
TerraMorsh

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser