Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårat hönshusbygge!!!  (läst 26521 gånger)

curmbox

• Var sak har sin tid
SV: Vårat hönshusbygge!!!
« Svar #40 skrivet: 26 okt-08 kl 22:21 »
Jättefint ;) Men jag gissar att du kommer att få byta ut "tomte-stegen" mot en "hönsa-stege" :D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #41 skrivet: 27 okt-08 kl 07:40 »
en vad...?  ??? ;D Hönsastege? du menar en bräda med tvärribbor? Den bajsar de ju bara ner! ;)

Jag har sådana här "tomte"stegar till kycklingarna nu också och det fungerar jättefint, de hoppar från ena pinnen till den andra (ca 20cm emellan) och kommer lätt upp till de stora omkring 4 veckors ålder (och tidigare känns inte nödvändigt) Dessutom sitter de små gärna på stegpinnarna och sover dagtid, som träning.

De vuxna hönsen flyger lätt upp på nedersta pinnen som sitter ca 1m upp. (Fast svarttuppen har provat stegen, tog ett steg åt gången precis som om han gick i en trappa, såg jätteroligt ut! Sedan återgick han till det gamla vanliga, att hoppa upp)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Stavern

• Norge
« Svar #42 skrivet: 27 okt-08 kl 10:55 »
Det blir så himla fint! Grattis till ett kanonfint hönsahus! =). haha...Roligt o höra om svarttuppens trapp öningar =)....Trodde också först att det var enklare för dom o komma upp på en "hönstrapp", men det låter ju som en bra idè det där...så att dom inte skiterner den =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Lycka

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 29 okt-08 kl 06:20 »
OOhhhh vad fint
Mina höns skulle svimma av lycka ;)
Hedemorahöns

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #44 skrivet: 30 okt-08 kl 07:38 »
Det har verkligen blivit fint. Det är så roligt när man äntligen kan flytta in sina höns i det nya.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #45 skrivet: 30 okt-08 kl 07:48 »
Första hönan med kycklingar är inflyttad!  ;D Hon kom in igår för att vänja in sig och sina 4-veckors småttingar vid boendet innan hon idag ska få sällskap med ungdjur (runt 10-12v) och tre vuxna. Så roligt!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Sätterbron

• Värmland
« Svar #46 skrivet: 30 okt-08 kl 09:50 »
Grattis hönsen! Vilket ställe och vilka bra kort. Super för oss med hönshjärnor!
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #47 skrivet: 25 nov-08 kl 20:49 »
Stort grattis!
Jag är avis....... Tänk vad många höns du kan ha  ;D
Jag tror dina höns kommer att stortrivas!
Fler bilder!!! Vill se!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #48 skrivet: 25 nov-08 kl 21:03 »
Kul att du/ni gillar det! Ska ordna fler bilder när mina burar är färdigbygda (burar för sjuklingar/kycklingar)

Stavern

• Norge
« Svar #49 skrivet: 26 nov-08 kl 17:46 »
Håller med...ser fram till o se mer bilder! Detta är jättebra med oss som har hönshjärnor. än en gång Jättegrattis till kanonfint hönshus =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

höna bönan

• -
« Svar #50 skrivet: 01 dec-08 kl 00:03 »
Har följt ditt husbygge....Jättefint vart det..Lyckliga hönor som får bo där..och härligt med utrymme....
Lycka till med ditt hönshus och höns..
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

chili

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 02 dec-08 kl 17:53 »
Jag tycker att kostnaden låter rimlig. Jag kom upp i drygt 10 000 kr när jag inredde min inköpta manskapsvagn i somras. Det är svårt att komma på allt från början. Jag har t ex lagt till fläkt och värmelampa efteråt.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #52 skrivet: 08 dec-08 kl 16:16 »
Nu ska ni iaf få se ett par bilder inne hos hönsen. Önskar att det var nystädat när jag fotade, men tyvärr inte.  ::)

Det är så krångligt att ta kort där inne, ytorna är för små för att man ska kunna få ordentlig överblick på fotona! (en bättre kamera från tomten vore nog ngt!  ;))

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #53 skrivet: 08 dec-08 kl 17:06 »
Det ser jättefint ut!

Hur har du satt fast kompostnäten? Jag plankade ju din ide och satte upp likadana i mitt hönshus, fast jag målade dem inte... Jag satte skruvar i väggen som de fick hänga på, men hönsen hoppar på näten hela tiden, de lutar inte riktigt lika mycket som dina, så de åker på sned, och ibland till och med ner på golvet, hela tiden.

Använder de stegarna eller flyger de upp? Mina har ingen stege, kanske blir det så att de flyger upp och hoppar på nätet?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #54 skrivet: 08 dec-08 kl 17:35 »
Tack!

Gallret ligger löst lutat mot väggen, och står i framkant emot sargen på bajsbrädan som väl är 4cm hög eller liknande. I en av boxarna hamnar gallret på sned ibland, där är nog gallret lite för flackt i lutningen... Ska dock ordna det snart. Snart snart snart, för det retar mig dagligen.  ;) Jag har satt emhop gallren med silvertejp så de skulle väldigt mkt till för att de skulle ramla ner.

Vissa av djuren använder stegarna: ungdomarna och de tunga brahmorna. De vuxna och halvvuxna djuren av lätt ras flyger/hoppar upp. Visst händer det att ngn sitter på/går på gallret, men det blir allt mer sällan ju längre tiden går!

Det var inte så stor vits att måla gallren, för när jag skrapar dem lossnar det flagor. Om ett år är de nog helgröna igen.  ;)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #55 skrivet: 08 dec-08 kl 18:49 »
Stor beundran härifrån också!

Hoppas få se mer av din besättning gör I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #56 skrivet: 08 dec-08 kl 19:08 »
Stor beundran härifrån också!

Hoppas få se mer av din besättning gör I-K

Tack! Här kommer höna och tupp av appenzeller spetshättad med några av årets kycklingar:

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #57 skrivet: 08 dec-08 kl 22:32 »
Tack!

Gallret ligger löst lutat mot väggen, och står i framkant emot sargen på bajsbrädan som väl är 4cm hög eller liknande. I en av boxarna hamnar gallret på sned ibland, där är nog gallret lite för flackt i lutningen... Ska dock ordna det snart. Snart snart snart, för det retar mig dagligen.  ;) Jag har satt emhop gallren med silvertejp så de skulle väldigt mkt till för att de skulle ramla ner.

Vissa av djuren använder stegarna: ungdomarna och de tunga brahmorna. De vuxna och halvvuxna djuren av lätt ras flyger/hoppar upp. Visst händer det att ngn sitter på/går på gallret, men det blir allt mer sällan ju längre tiden går!

Det var inte så stor vits att måla gallren, för när jag skrapar dem lossnar det flagor. Om ett år är de nog helgröna igen.  ;)

Okej, jag får nog tänka ut någon annan lösning, jag har ingen sarg längst fram på gödselbrädan, ville göra det lätt för mig att skrapa ner skiten... Men det vore kanske ide att sätta ihop näten på något sätt, jag har dem bara liggande bredvid varandre, fyra på den stora gödselbrädan i det nya större rummet av hönshuset och två på den mindre i 'gamla hönshuset'. Vi byggde till hönshuset men lät väggen finnas kvar med en dörr i så vi kan dela av vid behov. Fast de på den mindre åker näten sällan ner där sover å andra sidan bara fyra hönor, eller rättare sagt tre hönor och en tupp, lustigt nog leghornshönorna tillsammans med blommetuppen, vet inte varför de delat upp sig så...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #58 skrivet: 08 dec-08 kl 22:37 »
Jag har också gjort det lätt för mig. Sargen sitter med gångjärn och en hasp, så när jag ska skrapa fäller jag bara ner den!  ;D

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #59 skrivet: 09 dec-08 kl 06:54 »
Tack!

Oj de/appenzeller spetshättad/ ser ju overkliga ut och jag har förstås aldrig sett dess make eller ens hört namnet ;-) Häftigt! // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser