Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårat hönshusbygge!!!  (läst 26427 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vårat hönshusbygge!!!
« Svar #80 skrivet: 30 nov-09 kl 10:09 »
 ;D Ja jag är jättenöjd med det! Hönsen har det bättre än vi själva...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

C-Lina

• Bohuslän
« Svar #81 skrivet: 14 apr-10 kl 08:45 »
Hej!

Först måste jag bara säga: WOW vilket fint hönsbygge! Det är roligt med såna här trådar, man blir så inspirerad själv. Håller nämligen på och bygger hönshus just nu! Jag har en fråga om dina utegårdar, vad har du för virke och färg? Hur gjorde du vid marken, är stolparna gjutna eller nedslagna i marken? Om de är nedslagna i marken, vad har du för skydd mot röta? Tycker de var så fina så jag vill gärna ha målade gårdar själv men vet inte riktigt hur jag ska lösa själva markbiten...  ???
// C-lina
Hus i skogen med man, barn, hund, katt och Bohuslän-Dals svarthöns med genbank.

Markim

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 25 apr-10 kl 08:10 »
Hej du
Det är det finaste hönshuset jag sett.
Jag skämms på hur mina höns har det nu.
Visserligen har jag byggt ett för 50 hönor men har bara 17 men inte sådär fint.
=)
Jag ska ifs sätta in snygga träpaneler innan hösten..hoho
Kram
Majsan
(allatidersmajsan.blogspot.com)
Där är mina tanter..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #83 skrivet: 25 apr-10 kl 11:00 »
åååååååååååh vad snyggt... i klass med suss i sannums bygge... snacka om inspirationskälla för bygget i sommar.... :-*
Fjäderfän och kaniner

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #84 skrivet: 01 maj-10 kl 10:05 »
Nämen titta, så kom min gamla tråd upp igen! =)

Jag är fortfarande lika nöjd med hönshuset faktiskt, det enda jag skulle vilja ha annorlunda, är att jag skulle byggt ännu större, så jag fått plats med ett par raser till.  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 01 maj-10 kl 21:32 »
 ;D ;D ;D ;D....... fnissar igenkännande o:).......  :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Turnit

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 03 maj-10 kl 07:30 »
Ojojoj.....jag säger bara detta. Vilket hus....

Jag har precis blivit hönsägare, till små dvärgkockon, men är inte nöjd med deras hus. De bor i en omgjord lekstuga, på tok för liten för att vi ska kunna städa och sköta dem på ett bra sätt. Har fått godkänt av min man att bygga ett nytt, så jag håller på och projekterar detta nu.

Har funderat på 15kvm, men är lite orolig att det blir för litet, att jag växer ur det för fort.

Ställer samma fråga som en annan, hur gjorde du med utegården? Gjöt du plintar, nättak? Vad för virke?

Har du skisser på husbygget (ritningar) du skulle vilja dela med dig?

Är gjuten platta bättre? Oj, vad många frågor, men det är just dessa som gör att jag inte kommer igång ordentligt med mitt bygge.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

vispan81

• -
« Svar #87 skrivet: 21 mar-11 kl 20:54 »
Och här kommer jag och puttar upp igen :)
WOW WOW och åter WOW :)
Så avis jag blir, skäms över mitt snabba skruttbygge, dock gjort med mycket vilja och utan att mäta och använda såg- det ni ;) (Maken och många andra har haft väldigt kul åt det men hönsen överlevde vintern iallafall :)
Ska se om det blir ett nytt projekt nu när vädret börjar bli trevligare.
Älskar att du lagt upp så många bilder och det är lätt för oss kopierare att kolla detaljer osv.
Hoppas ni trivs lika bra fortfarande.
ha de underbart.
hälsn Ida.

Sid

• Uppland
« Svar #88 skrivet: 09 apr-11 kl 09:16 »
Va fint och ljust! Vi började i höstas med vårat lilla bygge, typ lekstugestorlek men med ståhöjd iaf (vi ska inte ha så många). Nu har det stått hela vintern men det börjar väl bli dax att ta tag i bygget igen om det ska bli några höns någon gång.

En fråga bara...såg att du hade hönsluckan ut/in en bit upp från golvet. Vi har inte gjort hål
än för våran, så tänkte om det finns någon särksild tanke med det. Vad rekomenderas?

Tack för inspiration!

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #89 skrivet: 09 apr-11 kl 22:07 »
Oj så fiiiiiint det är!!!!
Försökte övertala min lilla gubbe att vi också skulle bygga ett så fint hönshus.
 Men jag har ju inga Hönor så det gick han inte med på! ;D
Ska skaffa några hönor  i en liten stuga först, sen får jag bearbeta honom lite till!
Även ogräs är grönt!!!!!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #90 skrivet: 09 apr-11 kl 22:17 »
skit va snyggt vill oxå ha  :'(
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #91 skrivet: 09 aug-12 kl 16:05 »
Ser att jag inte besvarat en del frågor i min gamla tråd, ska försöka göra det nu. Riktigt kul att gå tillbaka och titta på bilderna själv också!
En fråga bara...såg att du hade hönsluckan ut/in en bit upp från golvet. Vi har inte gjort hål
än för våran, så tänkte om det finns någon särksild tanke med det.
Jag har väl två tankar med upphöjda utgångar... Dels så ska inte hönsen dra ut en massa strö i utegården som bara blir söligt, och dels ska inte småkycklingar av misstag komma ut innan de är redo...

Och ja just det, kanske blir det mindre golvdrag också...  ???

Ställer samma fråga som en annan, hur gjorde du med utegården? Gjöt du plintar, nättak? Vad för virke?

Har du skisser på husbygget (ritningar) du skulle vilja dela med dig?

Är gjuten platta bättre? Oj, vad många frågor, men det är just dessa som gör att jag inte kommer igång ordentligt med mitt bygge.

Det finns inga ritningar eller skisser, vi har byggt på frihand faktiskt. Vad gäller gjutet golv, så tycker jag att det är jättebra. Lättskött, tål högtryckstvätt... och vi har ju som sagt lagt ner golvvärme som är outstanding eftersom den håller spånet torrt i alla lägen. (= mindre lukt, och bättre för hönornas fötter)

Hönsgårdarna är byggt av vanligt virke (vi sågar själva från egen skog, så det kändes inte som om vi ville köpa virke precis. särskilt inte giftbemängt sådant!) och stolparna sitter i stolpfötter nedslagna i backen.

Samtliga gårdar har nättak (hönsnät 5cm maskor). Något annat är otänkbart, här finns gott om rovfågel, och dessutom flyger hönsen utan vidare ur hönsgårdarna trots 2 m höga väggar, om vi inte har tak. (när de gick fritt satt de allt som oftast på taket...).

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #92 skrivet: 09 aug-12 kl 16:07 »
Föresten så bjuder jag på en nytagen bild på hönshuset!

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #93 skrivet: 10 aug-12 kl 14:47 »
Jätteroligt att se ert bygge. Håller själv på och bygger ett nytt hönshus från grunden. Mitt blir lite mindre än ditt men det är alltid roligt att se andras lösningar och få tips och idéer. Kan du inte ta några bilder till inomhus? Jag skulle gärna se lite mer i detalj hur du ni har gjort.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Limo

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 28 nov-12 kl 11:32 »
Jag kan inte se bilderna förutom den sista. Någon som vet varför ? Blev ju jättenyfiken när det var så många bilder och så många som skrivit att det är så fint :)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #95 skrivet: 31 dec-12 kl 01:22 »
Jag kan inte se bilderna förutom den sista. Någon som vet varför ? Blev ju jättenyfiken när det var så många bilder och så många som skrivit att det är så fint :)

samma här  :'(
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

lena70

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 31 dec-12 kl 07:53 »
Kan bara se den sista bilden.. :'(

bsod

• Västmanland
« Svar #97 skrivet: 11 apr-13 kl 20:30 »
Jag kunde inte låta bli att leta lite och fann dessa bilder

http://storaaleberg.blogspot.se/p/fjaderfan.html

http://storaaleberg.blogspot.se/search/label/Hönshus

Jättefint hönshus!

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser