Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårat hönshusbygge!!!  (läst 26426 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vårat hönshusbygge!!!
« Svar #20 skrivet: 30 aug-08 kl 13:36 »
Idag går de inte att se för pixbox ligger tydligen nere...

Nu har vi plåt på taket och alla detaljer (även jag... är ;D) vitmålade!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #21 skrivet: 02 sep-08 kl 13:47 »
Hönshusets status just nu!!!  ;D taket är uppe, vindskivor, alla detaljer vitmålade... Karm och dörr på plats. Dörren ska dock få fönster, isolras och bli av med den ruskiga färgen! ;) Hålet ovanför dörren ska naturligtvis inte heller existera, och över dörren blir ett litet tak... Sedan är det takränna som ska upp (annars blir det swimmingpool i hönsgården) och sedan...? Ja då är det dax att gå in i hönshuset och jobba!  ;D

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 01 okt-08 kl 08:18 »
Nu har det hänt lite nytt som jag kan visa er!  ;D Innerväggar och innertak är uppe!!! NU är det dax för målning! (kommer bli vitt och grått...)

« Senast ändrad: 01 okt-08 kl 08:20 av vingklippt »

yrhönan

• Lökshus
« Svar #23 skrivet: 01 okt-08 kl 09:26 »
Jättekul att se dina bilder. Det verkar bli mkt bra ljusinsläpp med de högställda fönsterna! Det ska jag komma ihåg tills våren när vi ska bygga nytt hönshus.  :)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #24 skrivet: 01 okt-08 kl 13:55 »
Vad fint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad blev kostnaden för detta bygge?

Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #25 skrivet: 01 okt-08 kl 15:38 »
Tack!!

Idag har vi börjat måla! Gisses vad färg det går åt, nästan 15 liter på EN styrkning (tak + väggar)! Och det kommer behövas minst en, antagligen två, strykningar till. Vi målar med oljefärg för att det förhoppningsvis ska bli lätt att tvätta av...

Vad blev kostnaden för detta bygge?

Nu är vi ju inte klara ännu... El ska in, ventilation, golvvärme... Kostnaden hamnar när vi är färdiga på ca 30.000 (+moms) men då är allt virke vårt eget (och jag har inte räknat in kostnaderna för diesel eller tid för skogsarbete samt sågverk), vi fick begagnad isolering till skänks, fönster och dörrar är gamla som vi återanvänder och vi har gjort precis allt arbete själva... Hur dyrt bygget hade blivit med köpt virke, färdigblandad betong, nya fönster osv vill jag inte ens tänka på! *ryser* Föresten, i den här kostnaden ingår inte rastgårdar, som hönsen nog får vara utan under vintern för det hinner vi nog inte klart med.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 okt-08 kl 07:50 »
Vilket jättefint hönshus!!  Hur många höns hade du tänkt haft i det? Ska du dela av och ha flera avdelningar eller en enda stor?

Stavern

• Norge
« Svar #27 skrivet: 02 okt-08 kl 11:18 »
Ojoj...det verkar ruskigt billigt =)...Men kanonfint hönshus!!! Ser fram emot flera bilder...blir kanoninspirerad av detta. :o
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #28 skrivet: 02 okt-08 kl 18:49 »
Ojoj...det verkar ruskigt billigt =)

I sammanhanget är det verkligen billigt ja! Men som sagt, eget virke, beg (gratis) isolering, dörr och fönster, samt gjort allt arbete själva, (även grushämtning och blandning av betongen) då kan det bli såpass "billigt"!

Vilket jättefint hönshus!!  Hur många höns hade du tänkt haft i det? Ska du dela av och ha flera avdelningar eller en enda stor?

3 avdelningar med djur (6, 6 och 8 kvadrat), 8 kvadrat för arbetsbänk, foder, burar för kycklingar och sjuklingar.
Antal djur återstår att se, men ca 40 kanske (2djur/kvadrat)

Idag har vi grävt upp trädgården! Där ska elen ner, förhoppningsvis redan i morgon... ;D

fjäderfän

« Svar #29 skrivet: 02 okt-08 kl 19:30 »
fler måste du ju ha  ;D
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 02 okt-08 kl 20:42 »
Fler avdelningar eller fler djur...?!  ???

fjäderfän

« Svar #31 skrivet: 02 okt-08 kl 22:14 »
fler djur jag har närmare 150st med ankorna och jag hittar hela tiden mer men nu får jag lungna mej ett tag hihi. ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #32 skrivet: 03 okt-08 kl 09:19 »
 ;D Fast då har du nog mer plats än jag också, eller? Jag kommer kanske ha 1/3 av vad du har, inkl mina ankor, har jag tänkt!

Sedan kommer jag inte ha så många raser, vill ju kunna hålla dem separerade, och vill att alla ska ha tillgång till stora utegårdar för jämnan...

Men jag håller med om at det är lätt att de ökar i antal, jag har ju ca 50djur nu (mer än hälften kycklingar dock) och mitt hönshus är inte färdigt ännu!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #33 skrivet: 06 okt-08 kl 17:10 »
Hönshuset just nu...

Innomhus är det färdigmålat:

Hönsluckor och ytterdörr tillfixade (med samtliga ska bli tjärbruna så småningom)

fjäderfän

« Svar #34 skrivet: 06 okt-08 kl 18:58 »
jo mitt utryme är ju 12*17 meter så det e ju större hm.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #35 skrivet: 06 okt-08 kl 19:21 »
Jamen då har du ju över 200 kvadadat hönshus! (hm, mer än dubbla vårt boningshus...) :o fullt förståeligt att du då kan utöka djurskaran allt som oftast  ;) ;D

Skillnaden mellan 200+m2 och 28m2  känns milsvidd...  ;) och jag som tycker mitt hönshus känns tämligen stort!  ::)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 06 okt-08 kl 23:42 »
Jag måste vara trög.... ???...men jag tycker det är jättemycket pengar! :o Vad är det som kostar när så mycket är gratis? Intresserad då vi också ska bygga hönshus till våren (och sambon har bett mig börja med kravlistan nu  ;)), men några 30.000 har vi långt ifrån att lägga på ett sådant. Dock ska vi bara hålla en liten flock för husbehov, fast det blir nog lite större för att få utrymme till lite annat i huset också.

I sammanhanget är det verkligen billigt ja! Men som sagt, eget virke, beg (gratis) isolering, dörr och fönster, samt gjort allt arbete själva, (även grushämtning och blandning av betongen) då kan det bli såpass "billigt"!

3 avdelningar med djur (6, 6 och 8 kvadrat), 8 kvadrat för arbetsbänk, foder, burar för kycklingar och sjuklingar.
Antal djur återstår att se, men ca 40 kanske (2djur/kvadrat)

Idag har vi grävt upp trädgården! Där ska elen ner, förhoppningsvis redan i morgon... ;D
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #37 skrivet: 07 okt-08 kl 09:59 »
det är jättemkt pengar för oss också, men i sammanhanget, bygga 28 kvadrat hus med de önskemål jag har så är det lite pengar just eftersom det mesta varit mer eller mindre gratis. ;D

Det som kostat:
  • betong
  • grus
  • plåt
  • vindpapp
  • byggplast
  • skivor invändigt
  • skruv & spik
  • färg (blev mkt dyrare än vad jag trodde: 20liter falufärg och 25 liter oljefärg har gått åt)
  • fog (också stor åtgång då vi inte vill ha springor för ev kvalster att gömma sig i och få det lätt avspolat vid städning. Har gjort åt 20 sådana där tuber...  :o)
  • gånggärn & haspar
  • nät
  • alla eltillbehör: sladdar,kopplingsdosor, uttag, brytare, belysning, ventilation, värme, elskåp, kontroll av elektriker...

Har säkert glömt ngt.  ;) Men det är mkt grejer som jag inte tänkte på från början...

Stavern

• Norge
« Svar #38 skrivet: 07 okt-08 kl 18:11 »
Mycket pengar för mej med, men i sammanhanget så menade jag att det var billigt! Allt sånt där brukar alltid bli dyrare än vad man kunnat ana...men et strålande fint hus blir det. Tror ala de små liven kommer att trivas där! Vill också ha! =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #39 skrivet: 26 okt-08 kl 20:44 »
Inredning har ju efterfrågats tidigare här i tråden. Nu ÄNTLIGEN är det dax att prata om sådana saker!

Igår kopplades sista elen in och nu fungerar både belysning, golvvärme och eluttag! Jag har tillverkat galler till gödselborden (dvs kapat, monterat och målat kompostgaller. Det sistnämnda var tämligen jobbigt och långsamt, men inte kunde jag ha gröna galler i mitt vit-grå hönhus heller. =)) Dessutom har jag gjort ett par stegar så även kycklingarna kommer upp till sittpinnarna, de är ju måttligt flygkunniga de första månaderna i livet. Innan har pinnar och gödelbord samt nät kommit upp.

Vad är då kvar att göra innan hönsen kan flytta in? Jo, en mellanvägg ska sågas till och målas, golvet ska målas med dammbindare/ytförstärkare (finns det ngt jobbigare än betongdammet som blir när man sopar ett obehandlat golv?!), ett skåp och några burar ska byggas i "människordelen" och så ska det på haspar på dörrar och luskor. Snart färdigt för inflyttning alltså! Både jag och hönsen längtar! =) Jag har planerat inflytt i veckan som kommer, men vi får väl se!

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
torbjorn, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser