Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta?? (bild)  (läst 5290 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
SV: Vad är detta?? (bild)
« Svar #20 skrivet: 05 aug-08 kl 14:50 »
En pälslös sengångare :-\
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

ElinHolm

« Svar #21 skrivet: 05 aug-08 kl 21:42 »
aah. de va läskigt.. kunde lika gärna ha kommit ut en sån där! om dom som hittade den där prylen på stranden inte vet hur dom där "djuren" gör bon så kan ja skicka min blid till dom =)
Jag bor i ett hus på landet tillsamans med min sambo, katt, tupp, höns och kycklingar. Det bästa jag vet är att hälsa på folk med egna höns, vi är liksom ett speciellt folkslag.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #22 skrivet: 06 aug-08 kl 17:02 »
Någon form av spinnmal
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #23 skrivet: 28 mar-09 kl 16:08 »
VAD HAR HÄNT MED DETTA?
FINNS DET NÅGOT FACIT?

Klickade in på måfå utifrån länken om forumcitat och blev jättenyfiken om det finns något svar på vad det är!!?
Älskar djur... människor också!

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 28 mar-09 kl 16:12 »
Jag vet inte om det äns är i närheten av vad det var... men har ni sett sommargyllingens bo?
Det är en fågel som är rätt sällsynt i Sverige, men den dyker upp här och bygger väldigt exotiska bon som ser något sånär ut sådär.

tonebender

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 28 mar-09 kl 16:26 »

Någon form av fjärilslarvsinvasion som filip skräplund föreslog. Här är en annan bild på häggspinnmalslarver som går lös på en hägg i skydd av ett "nät". Jag såg typ tjugo träd på en gång som var invaderade uppe i stockholm för några år sedan. Som en spökskog eller någon slags rymdinvasion...  ???

Angelica

« Svar #26 skrivet: 28 mar-09 kl 17:07 »
Jag googlade Sommargyllingen och kunde då läsa att den endast häckar på södra Öland och att det är en mycket skygg fågel.

Jag tog mig friheten att gå in på ElinHolms profil och såg då att hon bor i Södermanland, så troligtvis så är det inte sommargyllingen som skapat detta!

Hoppas fortsättning följer och att vi får säkert veta vad det är!

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 28 mar-09 kl 17:23 »
Jag googlade Sommargyllingen och kunde då läsa att den endast häckar på södra Öland och att det är en mycket skygg fågel.
Vad märkligt? För vi har den här i Ängelholm.  ???
Fast Sörmland är lite väl lång upp och även om vissa bon kan ha rätt långa korgar, så är det ändå inte slående likt..
Det är säkerligen något annat.

Angelica

« Svar #28 skrivet: 28 mar-09 kl 17:50 »
Xanna!

Jag läste på om sommargyllingen på Wikipedia... de kanske inte är uppdaterade!
Personligen så visste jag inte att en fågel med det namnet fanns förrän du skrev om den så därför kan jag säga att om det inte varit för dig så hade jag nog inte hört talas om den på många år än!!! ;D

Det fanns en bild också... det är en vacker fågel. Hoppas att jag får se den någon gång!

Angelica

« Svar #29 skrivet: 28 mar-09 kl 17:54 »
... så dumt av mig!

Hade jag läst ordentligt och inte bara under häckning så hade jag sett att sommargyllingen faktiskt finns i hela Sverige!

Ber om ursäkt Xanna!

saint206

• Småland
« Svar #30 skrivet: 28 mar-09 kl 18:47 »
kan man inte slänga ut bilden på nåt annat större forum, bland insekts eller fågelfolk och se om man får napp??
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 29 mar-09 kl 17:00 »
Citat från: Angelica link=topic=46875.msg494847#msg494847 date=1238259276
Ber om ursäkt Xanna!
[/quote
Tack, men det var ingen fara.  ;) Jag blrb själv väldigt förvånad när jag såg den för första gången för någon sommar sedan.
Jag var faktiskt helt övertygad om att jag sett en förrymd fågel. För något sådan trodde jag inte fanns i våran fauna.
Av en ren slump läste jag i samma veva en artikel om sommarfåglar i Sverige. Och där fanns den gula parveln med!
Annars hade jag än idag trott att jag mött en bur-utbrytare.

Intricate

« Svar #32 skrivet: 30 mar-09 kl 07:15 »

Jag tog mig friheten att gå in på ElinHolms profil och såg då att hon bor i Södermanland, så troligtvis så är det inte sommargyllingen som skapat detta!

Hoppas fortsättning följer och att vi får säkert veta vad det är!

Sommargylling finns även i uppland. Många fåglar "finns" inte här enligt böckerna fast de finns här iaf precis såsom vakteln finns i uppland

Angelica

« Svar #33 skrivet: 30 mar-09 kl 07:50 »
Efter att ha kontrollerat igen så upptäckte jag att jag läst lite slarvigt... sommargyllingen finns visst i hela landet men häckar på södra Öland. Utbredning och häckning är inte samma sak visade det sig!! ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #34 skrivet: 30 mar-09 kl 12:47 »
Boet på bilden är ett spinnarlarvsbo. Vilken sort det är beror på trädslaget det sitter i. Häggspinnarlarverna bruakr komma med jämna mellanrum och äta av alla löv på häggarna här i närheten och klä dem i såna här bon och nät. Ser ut som ett spöklandskap tills de nya bladen kommer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser