Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönn  (läst 11165 gånger)

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
Rönn
« skrivet: 30 jul-08 kl 15:54 »
Vet någon NÄR man ska plocka rönnbär? När de är mogna?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Rönn
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 17:15 »
När de är mogna och helst efter första frostknäppen, men vill du ta dem tidigare så an du lägga dem i frysen över natten. Frosten gör dem mindre beska i smaken.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rönn
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 17:42 »
Jag brukar ta dem ungefär vid äppelskörden, då jag brukar göra rönnbär/äpplegele.
Jag gillar beskan, tillsammans med sura äpplen, men så finns det ju en del socker oxå i gele.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Rönn
« Svar #3 skrivet: 30 jul-08 kl 18:45 »
Hur blir det om man gör saft på dem? Gelear de sig eller går det att göra efter t.ex. äpplesaftrecept? Minns att det fanns nån måltidsdryck när jag var liten som var gjord på rönnbär och att den var frisk och god.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rönn
« Svar #4 skrivet: 30 jul-08 kl 18:53 »
Lite mognare rönnbär och äpplen, minder kokning och socker, så misslyckas gelen (det blir saft)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Rönn
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 13:36 »
Jag hade tänkt ställa denna fråga, men så fanns det redan ett svar!

Här finns massor av rönnbär i år, det lär tyda på att vi får en kall vinter... ;) ??? Eller helt säkert på att familjen kommer att få äta rönnbärsgele i vinter!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Rönn
« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 14:33 »
Men NÄR är de mogna? Vad ska man leta efter hos bäret för att se att det är moget?

Nån som provat att göra vin på rönnbär?


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Rönn
« Svar #7 skrivet: 20 aug-08 kl 14:49 »
Om det rinner saft när man klämmer på dom är dom mogna.
Minns att jag en gång lurade morsan med det när jag cyklade hem från skolbussen, hade "cyklat omkull" och var alldeles "nerblodad".
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönn
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 11:40 »
Skulle gärna plocka rönnbär, men här finns det bara enstaka klasar på enstaka träd...  :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Rönn
« Svar #9 skrivet: 22 aug-08 kl 09:18 »
Ur boken "Bara bär" av Jens Linder:

"De behöver ej vara bitna av frost för att användas, men somliga anser att det gör dem mindre bittra och sura. Väntar man för långt fram mot vintern blir rönnbären torra och oanvändbara. de ska plockas när de ännu är röda, saftiga och laddade med sin speciella, retande smak"

Ytterligare finns det flera recepter i vilka man behöver frostbitna rönnbär  ;D

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
SV: Rönn
« Svar #10 skrivet: 27 aug-08 kl 15:48 »
Såg nyligen ett program på Tv där de tipsade om atttorka rönnbär
super nyttigt var det
Hur använder man torkade rönnbär???
Här finns många olika färger på rönnbär går det bra med alla??
Tacksam för svar av någon som vet
Älska din nästa så som dig själv

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Rönn
« Svar #11 skrivet: 27 aug-08 kl 17:10 »
Det här hittade jag i boken "Träd och Buskar i Norr":

"Bären innehåller mycket C-vitamin, pektingeleämne, lite frukt- och drusocker samt liksom äpplen ochså frisk äpplesyra. Mogna rönnbär inneller även en konserverande syra, sorbinsyra (E200). Man har använt rönnbär för framställning av sorbitol, ett viktigt sötningsmedel för diabetiker, smalkostare, m.fl......
....Rönnbären kan användas till gelé, sylt, likör och marinad. Förr i tiden fick ibland torkade och malda rönnbär dryga ut mjölet under hungerår......."


Jag kan tänka mig att man använder torkade bär till ex. likör och marinad.... Torkade frukt har ju en starkare smak.

sprallemaja

  • Inlägg: 136
    • Uppland
SV: Rönn
« Svar #12 skrivet: 28 aug-08 kl 10:27 »
Torkade rönnbär är vackra att trä på snöre och pynta med också. Fast det är ett riktigt kladdgöra...

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Rönn
« Svar #13 skrivet: 29 aug-08 kl 00:29 »
Förra hösten lade jag märke till att rönnarna som växer där farmor bodde är det varannan rönn som har bär. Det måste ju vara ett medvetet val när de planterade rönnarna och jag trodde ju att alla rönnar fick bär eller beror det på någonting annat?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rimson

  • Inlägg: 1
SV: Rönn
« Svar #14 skrivet: 19 aug-09 kl 21:02 »
Är det nån som vet hur man torkar rönnbär på bästa sätt?  ???

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Rönn
« Svar #15 skrivet: 30 aug-09 kl 20:49 »
kan tänka mig att i ugnen på låg värme är ett bra sätt. men även utbredda på nät eller liknande borde funka även om det tar längre tid förståss..

jag har också ett rönnbärsfråga; duger dom som grismat? eller hönsmat? tänkte på frusna eller torkade.
har MASSOR av rönnbär överallt i år, och jag kommer ju inte göra så mycket gele, men tycker det är synd att låta fåglarna ta alla. borde väl vara ett bra vitamintillskott för djuren under vintern eller?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Rönn
« Svar #16 skrivet: 30 aug-09 kl 20:52 »
kan tänka mig att i ugnen på låg värme är ett bra sätt. men även utbredda på nät eller liknande borde funka även om det tar längre tid förståss..

jag har också ett rönnbärsfråga; duger dom som grismat? eller hönsmat? tänkte på frusna eller torkade.
har MASSOR av rönnbär överallt i år, och jag kommer ju inte göra så mycket gele, men tycker det är synd att låta fåglarna ta alla. borde väl vara ett bra vitamintillskott för djuren under vintern eller?

Det ska gå bra att ge till hönsen, finns en tråd om det under utfodring har jag för mig.

Verona Grönjord

  • Inlägg: 39
    • Ångermanland
SV: Rönn
« Svar #17 skrivet: 30 aug-09 kl 20:58 »
Hur använder man torkade rönnbär???

Torkade rönnbär är perfekt att slänga med en näve i brödbak.

Hälsar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Verona Grönjord

  • Inlägg: 39
    • Ångermanland
SV: Rönn
« Svar #18 skrivet: 30 aug-09 kl 21:09 »
Nån som provat att göra vin på rönnbär?

Jag gillar verkligen den beska sträva smaken som rönnbär har. Jag gör t.ex gelé eller marmelad på rönnbär utan att blanda med t.ex.äpplen. Men till vin blir det för starkt och beskt med bara rönn. Däremot otroligt gott att ta med lite rönnbär ca 1/2 l i en vinomgång med t.ex äpplen o röda krusbär. Det blir en intressant apertif-beska i ett annars lite vanligt äppelvin. Rönnbärssaften har också egenskapen att underlätta klarningen. Så om du inte väljer att göra vin på rönn kan du åtminstone ha lite rönnbärssaft i beredskap att tillsätta på slutet som klarningsmedel.

Läs f.ö. den utomordentliga lilla skriften VINBOKEN av Harry Edelman : En gammal klassiker!

Här har vi tyvärr inga rönnbär alls i år....

Hälsningar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

 

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Rönn
« Svar #19 skrivet: 30 aug-09 kl 21:12 »
Här har vi tyvärr inga rönnbär alls i år....

Var bor du? Här (västra småland) finns rönnbär i enorma mängder!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser