Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönn  (läst 11153 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Rönn
« Svar #20 skrivet: 30 aug-09 kl 21:21 »
I våra trakter (norra Östergötland) är det enorma mängder rönnbär i år, stora och fina..

malines

  • Gäst
SV: Rönn
« Svar #21 skrivet: 30 aug-09 kl 21:39 »
I våra trakter (norra Östergötland) är det enorma mängder rönnbär i år, stora och fina..

Samma här, Falbygden/Ätradalen

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Rönn
« Svar #22 skrivet: 30 aug-09 kl 21:59 »
samma här massor av bär, mitten av småland mot öst.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Rönn
« Svar #23 skrivet: 30 aug-09 kl 22:03 »
Frågan är bara hur man ska få plockat dem? Når bara upp till de allra lägsta grenarna och kan ju inte gärna släpa med en stege (alla våra rönnbärsträd ligger en bra bit från huset)...???
Självhushåll till nytta och nöje

malines

  • Gäst
SV: Rönn
« Svar #24 skrivet: 30 aug-09 kl 22:15 »
Frågan är bara hur man ska få plockat dem? Når bara upp till de allra lägsta grenarna och kan ju inte gärna släpa med en stege (alla våra rönnbärsträd ligger en bra bit från huset)...???

Kanske skulle gå att klippa ned dem med en sån där sax på pinne som man har som trädgårdsredskap?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Rönn
« Svar #25 skrivet: 30 aug-09 kl 22:16 »
Klättra...

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Rönn
« Svar #26 skrivet: 30 aug-09 kl 22:21 »
Frågan är bara hur man ska få plockat dem? Når bara upp till de allra lägsta grenarna och kan ju inte gärna släpa med en stege (alla våra rönnbärsträd ligger en bra bit från huset)...???

Har också funderat över detta. En sån sax som Malines skrev låter som en bra idé. Har ingen sån, men jag har två olika redskap för att plocka äpple med. Beroende på hur hårt klasarna sitter så kan de kanske funka. Men vi har flera träd här där jag inte ens skulle nå upp med dylika redskap. De får väl fåglarna ha för sig själva ::).

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Rönn
« Svar #27 skrivet: 30 aug-09 kl 22:28 »
Hehe...kanske inte med några veckor kvar till barnafödsel (och med en 2-åring kvar nere på marken)... ;D

Men en sådan där sax kunde kanske vara nåt, var kan man hitta en sådan tro?

Klättra...
Självhushåll till nytta och nöje

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Rönn
« Svar #28 skrivet: 31 aug-09 kl 02:44 »

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Rönn
« Svar #29 skrivet: 31 aug-09 kl 20:47 »
Skumme, här finns gott om låga rönnar om du vill plocka mer!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Verona Grönjord

  • Inlägg: 39
    • Ångermanland
SV: Rönn
« Svar #30 skrivet: 01 sep-09 kl 18:22 »
Var bor du? Här (västra småland) finns rönnbär i enorma mängder!

Jag bor i MellanNorrland. Här brukar finnas bra med rönnbär - för att plötsligt ett år vara väldigt sparsamt.
Som tur är - är jag så förtjust i rönnbärsmarmelad, att jag gjorde mängder förra året! :-)

/ A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

malines

  • Gäst
SV: Rönn
« Svar #31 skrivet: 01 sep-09 kl 18:27 »
Recept tack!!!  :) (På marmeladen. Vi har MASSOR bär i år!)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Rönn
« Svar #32 skrivet: 01 sep-09 kl 19:21 »
Hittade ett par recept jag tänkte testa:

Rönnbärssylt
1kg rensade rönnbär (Står att det helst ska vara sötrönn, men det struntar jag i)
1/2l vatten
1 kanelstång
ca 6 cm vaniljstång
8-9hg socker
1 dl konjak
Sköj bären och koka med vatten, kanel o vanilj i 20 min på svag värme. Tillsätt socker och koka ytterligare 10 min. Skaka grytan då och då. Skumma. Ta grytan av spisen, ta upp kanel och vaniljstången. Rör i konjaken.

Rönnbärs och äppelmarmelad
300g rönnbär
2-3 syrliga äpplen
2-3dl vatten
850g socker/kg fruktmassa
Skölj och rensa frukt o bär, ta bort kärnhusen på äpplena. Koka 30 min. Passera eller mosa. Väg och rör i socker. Koka tills marmeladen tjocknar.

malines

  • Gäst
SV: Rönn
« Svar #33 skrivet: 01 sep-09 kl 19:42 »
Hittade ett par recept jag tänkte testa:

Hrm... kanske det kanske! Men först får allt frosten komma. (Jag vägrar acceptera att det går lika bra med frysen!!!  ;) )

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Rönn
« Svar #34 skrivet: 01 sep-09 kl 22:16 »
Tack för erbjudandet!  :D Dock, för det lilla jag hinner plocka i år, tror jag det räcker med de grenar jag kommer åt hemma!

Skumme, här finns gott om låga rönnar om du vill plocka mer!
Självhushåll till nytta och nöje

knivjohan

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Rönn
« Svar #35 skrivet: 02 sep-09 kl 15:45 »
En sax låter lite väl agressiv .. Ta en uppånedvänd kratta, fäst en duk som ett segel under. Alternativt spring o plocka upp. Det kanske också går att designa om en plasthink som man sätter längsmed toppen på en pinne, eller bind fast en bärplockare eller en sidensvans ..

malines

  • Gäst
SV: Rönn
« Svar #36 skrivet: 02 sep-09 kl 16:16 »
En sax låter lite väl agressiv .. Ta en uppånedvänd kratta, fäst en duk som ett segel under. Alternativt spring o plocka upp. Det kanske också går att designa om en plasthink som man sätter längsmed toppen på en pinne, eller bind fast en bärplockare eller en sidensvans ..

Jag använde en 2 m lång bambustav med en tillklippt burk. Funkar bra till äpplen, men inte till rönnbär. Rönnbärsklasar sitter ganska bra.

Verona Grönjord

  • Inlägg: 39
    • Ångermanland
SV: Rönn
« Svar #37 skrivet: 04 sep-09 kl 19:37 »
Recept tack!!!  :) (På marmeladen. Vi har MASSOR bär i år!)

Så här gör jag: RÖNNBÄRSsylt/MERMELAD

1 liter vatten per 2 kg rensade Rönnbär. Koka sönder bären. Passera (Ge bärresterna till hönsen :-D) det blir ca 1,5 kg mos.  Tillsätt 2 kg socker. Koka upp. Tillsätt lite Certo för marmelad (annars går det ju bra att ha marmeladen lite lös också)...

Den blir mörkt röd / tegelfärgad, besk och lite sträv - Det gillar jag :-D

Lycka till - ni som provar!!!

Hälsningar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Rönn
« Svar #38 skrivet: 14 sep-09 kl 08:41 »
Enkel och god rönnbärsmarmelad.

1 kg äpplen (helst vildäpplen dom ``gelear``´sig mycket bättre)
2 kg rönnbär
1,5 liter vatten
Skölj bär och klyfta äpplen.
Koka 20 min.
Låt saften rinna av i silduk.
Koka upp saften och tillsätt 1 kg socker per liter saft.
Koka 10 min.
Skumma av.
Häll upp i varma glas.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

emma.t

  • Inlägg: 8
SV: Rönn
« Svar #39 skrivet: 22 sep-09 kl 11:55 »
Att svara JennyN, jag har gjort Rönnbärsvin och mitt tips för (allt) vin är att om inte saften smakar gott, utan socker, kommer inte vinet att smaka gott! Jag gjorde på mest rönn, lite äpple och hade i extra socker, så att den skulle bli tillräckligt stark och det blev helt enkelt för beskt, det var få som gillade den. Men det går säkert bra om man däremot skulle använda ett större mängd äpple. Rönnens smak och beska blir nog dominant ändå! Och om det blir för beskt är det bara att göra rönnvinäger på den. Det gjorde jag på min och det var svingott! Det är nästan värt att göra ett stort satts igen i år bara för att omvandla den till vinäger!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser