Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak tupp.  (läst 2161 gånger)

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Elak tupp.
« skrivet: 18 jul-05 kl 04:25 »
Oskar min fina tupp har börjat visa ett agressivt beteende. Det hela började med att han anföll min man och rispade honom på benen med sina sporrar. I dag gick han även i attak mot mej.  :( :( :(  kunde avvärja skada med hjälv av matskålar. Innan jag skaffade höns bestämde jag att tuppen skulle avlivas vid första tecken på agressivitet men innan dessa attaker var han de bästa av tuppar.  Snygg, handtam och chevalierisk med sina höner.

Går det att komma tillrätta med arga tuppar? Är det någon som har erfarenhet av solskens historier i hönshuset?  Är det bara att acceptera hans otrevliga sida och beväpna sig mot attakerna eller tillreda coq au vin på problemet?
Jag behöver verkligen hjälp...

Hönsmor

  • Gäst
Re:Elaking.....
« Svar #1 skrivet: 18 jul-05 kl 10:41 »
Hej sök upp ett inlägg längre bak på sida 6, läs kickis inlägg om hur man kan gå tillväga......


hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Elaking.....
« Svar #2 skrivet: 18 jul-05 kl 11:37 »
hej
jag har läst någonstans att man skall precis som kicki skrev
i sitt inlägg på sidan 6, härma en tupp. flaxa med armarna & gala & skrika. men även försiktigt hålla ner tuppens huvud mot marken & sedan på ett bestämt & högljutt sätt berätta vem som bestämmer.  =)
detta fungerar, då jag själv har haft 2 elakingar, men som nu efter denna behandling är riktiga charmtroll.
det gäller bara att inte ge upp. !
var rädd om djuren. det handlar inte om att misshandla dem, utan att på ett behärskat sätt visa vem som har kommandot på gården.
lycka till!
mvh

Mookie

  • Gäst
Re:Elaking.....
« Svar #3 skrivet: 19 jul-05 kl 06:18 »
Din elaking har inte ont nånstans? Eller ohyra som du inte upptäckt.
Det är det första som slår mig när du skriver att han förut varit snäll.
Djur biter ju ihop länge innan de visar att det är nog.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Elaking.....
« Svar #4 skrivet: 21 jul-05 kl 22:18 »
Min elaking gick det inte att komma tillrätta med, trots idoga försök av min sambo att tala tuppaspråk med honom. Men den tuppen var knepig från allra första början, redan i sin ungdom. Han attackerade allt som rörde sig, och när han inte ens tålde sina egna kycklingar så var måttet rågat och yxan fick tala honom tillrätta. Vi försökte verkligen få ordning på tuppen, men han blev bara värre och värre.  :(

Efterträdaren sköter däremot sin tupproll med bravur, så allt jag inte fick i den första tuppen har jag fått i nuvarande tupp!  :) Nuvarande tuppens son har också visat sig utvecklas till samma förstklassiga tupp. *Skryt*  ;D

Jag önskar dig iallafall lycka till med din tupp, och hoppas du får ordning på honom enligt tidigare inläggs rekomendationer. Men om inte så blir han en god middag iallafall.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser