Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litteratur om slakt och hur man tar hand om köttet.  (läst 5717 gånger)

Dallas

• Östergötland
    • Bodahöjden´s  hemsida
Litteratur om slakt och hur man tar hand om köttet.
« skrivet: 27 jul-08 kl 23:09 »
Hej!
Jag letar efter litteratur om slakt och hur man tar hand om köttet.
Finns det någon som har bra förslag på vad som finns och var?

leifhh

• Gäst
SV: Litteratur om slakt och hur man tar hand om köttet.
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 21:26 »
Jag känner mig lätt tjatig men det finns en (eg två) som är bättre än allt annat i bokhandeln just nu, det är böcker om vilt men det går utan problem att använda dem för tamdjur också men tänk då på att sticka djuren så att du slipper blod i musklerna (skjutna djur brukar blöda i bukhålan så man slipper muskelblod där på "naturlig" väg så att säga).

Böckerna heter Jägarnas nya kokbok respektive Fågeljägarens kokbok. Skrivna av Klötzke + Mörner + Paulsson (lite osäker på det sista namnet). En proffskock, en statsveterinär med inrikting på vilt och en fotograf - kan en bok ha bättre förutsättningar när den handlar om kött?

Köp dem, man har så mycket använding av dem att man sliter ut benen om man nöjer sig med biblioteksexemplar!

Dallas

• Östergötland
    • Bodahöjden´s  hemsida
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 20:30 »
Kack för tippset, jag tror att jag ska köpa en.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 10:57 »
Åters bokkubb har en som heter styckning av vilt, den tycker jag är bra !
Kan rekommendera att gå på kurs om du är intresserad, studiefrämjandet har en kurs som heter "det vilda köttet" i samarbete med jägarförbundet. En toppenkurs verkligen !
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 13:18 »
Åters bokkubb har en som heter styckning av vilt, den tycker jag är bra !

Alf Avanders bok är bra och instruktuiv, speciellt senare upplagor (dvs bättre att köpa den ny än på antikvariat) men mörner/Klötzke/paulsson böckerna står ändå i en klass för sig.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 19:11 »
dom flesta äldre kokböcker innehåller grovstycknings schema så man inte skär itu det totalt
en bra bok är jägarens kokbok innehållande allt från tillvaratagande till dukat bord med utförlig beskrivning om styckning . en regel som jag själv eftersträvar är 40 dygnsgrader vid 8 grader ska köttet hänga 5 dagar minst välhängt kött är a och o :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 11 aug-08 kl 01:04 »
Ett sånt grovstycknings-schema borde alla jaktledare få skickade till sig... Det är lite jobbigt när man får höra om jaktlag som delat upp älgarna i fem högar;
Kött
Sopp-kött (kött med ben i)
Hudar
Skallar
Ben/klövar
Snacka om att inte ha nån jävla koll!  :o

Eller som jaktlaget som mitt ex jagade i... Dom styckade på lördan på älgjaktsveckan... Och det var sällan varmare än 8 grader, ibland ända ner mot nollan på nätterna. Inget djur fick alltså hänga mer än fem dygn, och i vissa fall styckades alltså djuren en eller två dagar efter skott. Vid en dygnsmedeltemp på max fem grader!!!  :o >:( >:( Gissa om det blev mycket köttfärs dom åren...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 23:25 »
....... jaktlag som delat upp älgarna i fem högar;
Kött
Hudar
Skallar
Ben/klövar
.......

Jag är ingen köttexpert men :  :o

Fruktansvärt slöseri på skogens delikatesser. Tragiskt rent av ...  :(

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-08 kl 01:29 »
Jag är ingen köttexpert men :  :o

Fruktansvärt slöseri på skogens delikatesser. Tragiskt rent av ...  :(

Ja... en del borde inte få hålla på med kött alls! Ser man inte skillnad på filé och bog så ska man tame fan inte närma sig ett slaktat djur med en kniv!  >:(

/Sara

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 aug-08 kl 03:22 »
Ett sånt grovstycknings-schema borde alla jaktledare få skickade till sig... Det är lite jobbigt när man får höra om jaktlag som delat upp älgarna i fem högar;
Kött
Hudar
Skallar
Ben/klövar

Eller som jaktlaget som mitt ex jagade i... Dom styckade på lördan på älgjaktsveckan... Och det var sällan varmare än 8 grader, ibland ända ner mot nollan på nätterna. Inget djur fick alltså hänga mer än fem dygn, och i vissa fall styckades alltså djuren en eller två dagar efter skott. Vid en dygnsmedeltemp på max fem grader!!!  :o >:( >:( Gissa om det blev mycket köttfärs dom åren...  ::)

/Sara

Tyvärr har ju även jägare ett arbete att sköta och många har lång resväg till jaktmarken, alltså måste ju köttet styckas och delas upp när älgjaktsveckan är över.
Har man många älgar i slaktboden är det väl investerade pengar att leja en utbildad styckare.

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 aug-08 kl 08:00 »
Har man många älgar i slaktboden är det väl investerade pengar att leja en utbildad styckare.

Eller lägga 45 minuter på att se älgdelen på DVDn Det vilda köttet från jägareförbundet. Den är riktigt bra, kom inte på den i mitt första svar men där finns urtagnings och styckningssekvenser filmade för de vanligaste viltet. Och de flesta tamdjuren har motsvarigheter inom det vilda som man kan snegla på när man tar hand om sina tamdjur. Det är det principiella handlaget som är det viktigaste!

Här finns lite info: http://www.jagareforbundet.se/news/ny_film__det_vilda_k.asp

Jag köpte mitt ex på Torsbo handels i Gällstad för ca 100 kr.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-08 kl 00:40 »
Tyvärr har ju även jägare ett arbete att sköta och många har lång resväg till jaktmarken, alltså måste ju köttet styckas och delas upp när älgjaktsveckan är över.

Jag skulle ju hellre åka en extra vända helgen efter istället för att få 70-80 kilo kött förstört bara för att man inte bryr sig om att hänga det tillräckligt. Ren okunskap förstör många ton älgkött varje år... Synd och skam! Just detta jaktlag hyrde dessutom in en styckare, så bitarna i sig var ju fint omhändertagna. Men det enda som gick att göra av dom var skav, köttfärs och tjälknul skivad i tunna, tunna skivor. Biff, vanlig stek och sånt var det bara att glömma. Det gick inte att tugga skiten...  >:( Dessutom så bodde dom flesta i just detta lilla jaktlag i byarna ikring, så dom kunde inte skylla på att dom hade långt att åka heller...  ;)

/Sara

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 aug-08 kl 06:25 »
Jag skulle ju hellre åka en extra vända helgen efter istället för att få 70-80 kilo kött förstört bara för att man inte bryr sig om att hänga det tillräckligt. Ren okunskap förstör många ton älgkött varje år... Synd och skam! Just detta jaktlag hyrde dessutom in en styckare, så bitarna i sig var ju fint omhändertagna. Men det enda som gick att göra av dom var skav, köttfärs och tjälknul skivad i tunna, tunna skivor. Biff, vanlig stek och sånt var det bara att glömma. Det gick inte att tugga skiten...  >:( Dessutom så bodde dom flesta i just detta lilla jaktlag i byarna ikring, så dom kunde inte skylla på att dom hade långt att åka heller...  ;)

/Sara

Jag har faktiskt aldrig upplevt att köttet varit segt eller oätligt, kanske beror lite på hur man tillagar det? Däremot har det varit dåliga styckare i bland.

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 aug-08 kl 08:34 »
Jag har faktiskt aldrig upplevt att köttet varit segt eller oätligt, kanske beror lite på hur man tillagar det?

Håller med, rätt köttbit till rätt maträtt. Finns bra infom om detta i Jägarnas nya kokbok, t.ex. att olika delar av djuret som mals till färs passar till olika maträtter. Regeln rätt bit till rätt mat gäller alltså inte vara hela köttbitar utan även malkött.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 19 aug-08 kl 13:59 »
Älgkalvbiff. Stekt. Den var som en skosula!  >:( Tillagades precis som all annan älgkalvbiff som jag ätit hela livet.
Självklart så skivar jag inte halskött till grillskivor lika lite som jag maler filé till färs. Var sak har sin plats.  ;)
Det var ett enda år som det var så illa med köttet, och det var när det var riktigt kallt. Första snön kom första jaktdagen och försvann inte förrän ett par dar senare. Dygnsmedeltemp på typ +2 hela veckan, frost på nätterna. Kropparna hängde ute. INTE optimalt...  ::) Sista tre djuren sköts på torsdagen (tjur och kalv). Allt styckades på lördagen (utomhus) då det var snö på backen och frost i luften.
Kan nån komma på ett bättre sätt att förstöra ett och ett halvt ton älgkött...  :o Det blev förvisso mycket taco-färs...  ::)

/Sara

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 aug-08 kl 14:07 »
trist och ovärdigt tillvaratagande av djuren är vad det är. Har man inte vett att ta tillvara på råvarorna så borde man inte få skjuta alls!

Viltkött är en ypperlig resurs som man skall vårda och ta till vara nästan som ett lindebarn (hmm, kanske inte riktigt men nästan).

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 aug-08 kl 17:46 »
Älgkalvbiff. Stekt. Den var som en skosula!  >:( Tillagades precis som all annan älgkalvbiff som jag ätit hela livet.

Älgkött som biff är överlag ganska trist. Det är så magert och har inget insprängt fett alls, jag skär inga biffar alls av älgköttet. Bättre att göra kalopsbitar/grytbitar som får koka en stund, eller steka stekarna hela och skära i tunna skivor.

Att försöka grilla älg...inga bra förutsättningar alls.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 19 aug-08 kl 23:21 »
trist och ovärdigt tillvaratagande av djuren är vad det är. Har man inte vett att ta tillvara på råvarorna så borde man inte få skjuta alls!

Viltkött är en ypperlig resurs som man skall vårda och ta till vara nästan som ett lindebarn (hmm, kanske inte riktigt men nästan).

Amen! Jag behandlar kött på ett bra, rätt och värdigt sätt (med stor respekt för djuret det kom ifrån), och just älgkött ligger mig varmt om hjärtat. Jag tycker det är underbart att hålla i en älgstek och känna tyngden, konsistensen, muskelfibrerna och allt det som gör kött till kött. Att sedan lyfta upp bit för bit, fundera ut vad den ska "formas" till, för att sedan packetera, märka och lägga i frysen. Kan det bli bättre?!  :-*

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 19 aug-08 kl 23:29 »
Älgkött som biff är överlag ganska trist. Det är så magert och har inget insprängt fett alls, jag skär inga biffar alls av älgköttet. Bättre att göra kalopsbitar/grytbitar som får koka en stund, eller steka stekarna hela och skära i tunna skivor.

Att försöka grilla älg...inga bra förutsättningar alls.

Älgbiff... Trist?? Näe... nu måste jag nog protestera...  ;) Det är ju sagolikt gott! Med svampstuvning... Och om det skulle bli nåt över så strimlar man det och gör en egen pizza med biffstrimlor, mozarella färska tomater och gula kantareller... Mums!  :P
Att grilla älgkött går jättebra, bara man grillar varmt och snabbt (och marinerar rejält innan). Och så ska det vara rätt så rött i mitten. Gör nästan alltid tjocka grillskivor av biffraden. Blir kanongott! Med gräddig potatisgratäng till...  :P
Är inte så mycket för gryta egentligen, och gör det väldigt sällan själv. Gör jag stek så blir det porterstek eller tjälknul.

Fan... nu blev jag ju HUNGRIG!!!  ;D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser