Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  börja med dikor  (läst 11612 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: börja med dikor
« Svar #20 skrivet: 01 aug-08 kl 01:47 »
Att föda upp djur (tjurar) inomhus på stall under sommaren ger flugor!

Blir väl inte mer flugor av tjurarna om dom är inne, än om dom står ute... !

Hålla kvigor inne på sommaren?! Enligt djurskyddslagen ska kvigor gå på bete på sommaren.

Gäller inte köttrasdjur, då räcker det med "utevistelse"  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: börja med dikor
« Svar #21 skrivet: 01 aug-08 kl 07:39 »
Nej just precis, dom får inte gå över 399 kg slaktade, då blir det mycket avdrag på priset.

Korsningen Angus-Limousin blir stenhårda djur, populära i Canada för att få riktiga hårdigar för tuffa ranchförhållanden.
Ingen blandning jag rekomenderar någon att göra här hemma i Sverige.

Mvh Rosa

Vadå hårda?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: börja med dikor
« Svar #22 skrivet: 01 aug-08 kl 08:29 »
Om du kommer att sälja köttet själv genom återtag ger även stutkött bättre köttkvalitet med mer marmorering jämfört med tjurkött, något som tyvärr inte slakterierna premierar...

När det gäller val av ras kan man få lika många svar som det finns kobönder. Jag blev varnad av många att inte skaffa rödkullor eftersom de är så "vilda" och "svårhanterliga". Våra rödkullekvigor är inte alls vilda. Jag kan klappa nästan alla överallt på kroppen även ute på betet men visst springer de fortare än våra simmentalstutar när det är dags att flytta dem till ett nytt bete men det ger bara mig bättre kondition ;) Jag tror hanteringen av djuren är viktigare än själva rasvalet även om det har viss betydelse. Sen gäller det förstås att inte avla på individer med lynnesfel.

Lycka till med nötterna!

Håller helt o hållet med dig då de gäller ras val...

Att djuren är hanterade o vana vid människo är ju Aoch O.. oberoende av ras..
 :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Margit

  • Gäst
SV: börja med dikor
« Svar #23 skrivet: 01 aug-08 kl 09:49 »
Blir väl inte mer flugor av tjurarna om dom är inne, än om dom står ute... !

Gäller inte köttrasdjur, då räcker det med "utevistelse"  ;)


Hur kan det vara skillnad på mjölkkor och köttras när det gäller djurskydd, det var det dummaste...fast utevistelse innebär väl oftast att de går på en betesmark antar jag.

Jonte P du låter klok, hoppas de allra flesta tänker som du!

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: börja med dikor
« Svar #24 skrivet: 01 aug-08 kl 15:25 »
Bara en liten reflektion ang. detta att tillksottsutfodra på bete.

Tänk på att på "högt klassade" naturbetesmarker är det strängeligen förbjudet att tillskottsutfodra, men kan mista bidragen, det är heller inte tillåtet att ha mjölkkor på såna beten OM det går in i lagårn och äter under mjölkningen. Man får inte tillföra nån näring ni vet.
Så kolla upp noga vad som gäller era egna betesmarker.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: börja med dikor
« Svar #25 skrivet: 01 aug-08 kl 21:04 »
fast utevistelse innebär väl oftast att de går på en betesmark antar jag.


Nej "utevistelse" är också när man går i en hall med typ öppen långsida...
(då går man under tak och blir utfodrad)


Fördelen med det är att djuren kan utfodras med grönmassa eller ensilage från
avlägsna åkrar.
En lösning också när man inte har betesmark nära gården, eller har så mycket djur att man helt enkelt inte har bete till slaktungdjuren. Utan skulle få det söndertrampat om de gick där.
« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 21:22 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: börja med dikor
« Svar #26 skrivet: 02 aug-08 kl 22:24 »
det har blivit lite ändringar, håller på å monterar ner ett tak som har vart till en lösdrift.
Nu blir det betongplatta och två skrapgångar och foderbord, allt under tak.
Hur bred ska en skrapgång vara? liggbås vet jag att det ska var 260*125 men gångar vet jag inte. Det är altså en gång mellan foderbord och vägg. Det ska väl vara bredare om de är mellan foderbord och liggbås?
Måtten på snedtaket blir 14*10 meter, det blir fortfarade djupströ inne i lagården.

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: börja med dikor
« Svar #27 skrivet: 08 aug-08 kl 12:11 »
Enligt min (och andras) erfarenhet blir det mer flugor om djuren hålls inne på (djup-)ströbädd under sommaren jämfört med om djuren går på bete. Åtminstone upplevs det så eftersom flugorna koncentreras mer på ett ställe. Den eventuella flugproblematiken är enligt min mening inte det tyngsta argumentet till att djuren bör släppas ut på bete.

Det är möjligt att det i konventionell djurhållning är OK att kvigor endast har tillgång till utevistelse (ej bete) under sommaren. Jag tycker personligen det är lite luddigt formulerat i djurskyddsföreskrifterna. Det står t ex när det gäller undantag från att ha djuren ute under sommaren "Om du har kvigor som ska semineras. Dessa djur får du hålla inne i högst 30 dygn. Förutsättningen är att kvigorna ändå får vara ute på bete så lång tid som bestämmelserna om utevistelse och betesgång anger på sid 9." Här står det ju faktiskt uttryckligen att kvigorna ska vara på bete!

Jag antar att folk som är inne på denna hemsidan är lite mer åt det ekologiska /alternativa hållet och därför inte har sina kvigor på stall under sommaren, om än under "utomhusliknande förhållanden" d v s under tak men med öppning åt något håll. Rätta mig om jag har fel! Förresten, var står det att det är OK att ha kvigor i stall typ kall lösdrift under sommaren? Vet att det i ekologisk fårhållning är OK att ha fåren inne på vintern förutsatt att de hålls i ett stall med klimatmässigt uteliknande förhållanden och med direkt solinstrålning, typ tre väggar och tak. Detta gäller dock under vinterhalvåret.

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: börja med dikor
« Svar #28 skrivet: 08 aug-08 kl 12:46 »
Aha var det djupströbäddar du menade det framgick inte av ditt tidigare inlägg.
Ja då blir det flugor... (urk) därför ska man inte ha ströbäddar...

Har man liggbås så slipper man både ströbäddar och flugor ;D

(Och nu var det ju inte jag som skrev om kvigor.... behövs kanske påpekas)

"Nötkreatur som är äldre än sex månader och som hålls för mjölkproduktion ska hållas på bete sommartid.
De nötkreatur som inte hålls för mjölkproduktion ska också hållas på bete eller på annat sätt ges tillfälle att vistas ute under sommaren.
Kravet på utevistelse gäller inte tjurar och kalvar, eller djur som hålls i karantän."
Djurskyddslagen
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: börja med dikor
« Svar #29 skrivet: 30 nov-08 kl 19:08 »
har köpt två highland kalvar nu, 2 kvigor :) de är 5 och 6 månader och hur fina som helst.
ska prova å se hur de går, funkar de bra blir de några till nästa år.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: börja med dikor
« Svar #30 skrivet: 07 dec-08 kl 17:03 »
jag hade väl nästan hoppats på en liten vinst till och med.

Du gav upp tanken på en liten vinst ser jag  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: börja med dikor
« Svar #31 skrivet: 08 dec-08 kl 15:38 »
Du gav upp tanken på en liten vinst ser jag  ;D

Fan heller, men man lär börja nånstans

ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: börja med dikor
« Svar #32 skrivet: 29 dec-08 kl 20:47 »
Har inte tänkt på Galloway som alternativ ??????????????
www.galloway.nu

Jag vet inte, ska köpa angus istället, köpte highland bara på inpuls xD men de är fina.
Highlandtjejerna blir förstås kvar:)

JSRosen

  • Inlägg: 63
    • Blekinge
SV: börja med dikor
« Svar #33 skrivet: 05 dec-13 kl 08:31 »
Nej just precis, dom får inte gå över 399 kg slaktade, då blir det mycket avdrag på priset.

Korsningen Angus-Limousin blir stenhårda djur, populära i Canada för att få riktiga hårdigar för tuffa ranchförhållanden.
Ingen blandning jag rekomenderar någon att göra här hemma i Sverige.

Mvh Rosa

Det var ett tag sen denna tråd var igång men måste fråga Rosa. Vilka egenskaper nedärvs i denna korsning som du inte rekomenderar, Angus x Limousin?
Jag har för avsikt att i framtiden börja med dikor, ca 10 st, och när jag började leta raser så föll intresset direkt för Angus och Limousin och såg potential för tvåvägskorsningar mellan dem alt SLB, SRB, (Hereford) x Angus för att få små kor med bra mjölkproduktion, (Hereford för temperamentet)som moder djur och Limousin som fader.
MVH JSRosen

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: börja med dikor
« Svar #34 skrivet: 05 dec-13 kl 10:00 »
Jag har haft några ungdjur angus/limousin dom blir gärna hårda i psyket,
och då hör de till att deras mödrar och fadern va/är snäll och mjuka i psyket.
Jag har flera olika blandningar

- angus/srb nja för lite kött på djuren föder små kalvar ,lätta födslar.                             
- limousin/srb kanonsammansättning på köttet föder små kalvar som växer som ogräs.
- Hereford/srb fina kalvar men något svårare kalvningar.föräldradjuren äter så man kan gråta.
-hereford/limousin föder i regel små kalvar lätta födslar bra köttsammansättning men äter mer än dubbelt mot srb/limousin och blir i genomsnitt 4 månader äldre innan de går att skicka till slakt.
har/haft renrasiga hereford,limousin och angus men föredrar blandningar

/Erika bonde
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Skogsola

  • Gäst
SV: börja med dikor
« Svar #35 skrivet: 05 dec-13 kl 10:18 »
Nej just precis, dom får inte gå över 399 kg slaktade, då blir det mycket avdrag på priset.

Korsningen Angus-Limousin blir stenhårda djur, populära i Canada för att få riktiga hårdigar för tuffa ranchförhållanden.
Ingen blandning jag rekomenderar någon att göra här hemma i Sverige.

Mvh Rosa

Jag hade stentuffa Anguskorsningar. I dagen läge behöver man ha djur som kan nita en varg eller djurinspektor. >:D

Henfriend

  • Inlägg: 24
    • Västmanland
SV: börja med dikor
« Svar #36 skrivet: 05 dec-13 kl 12:14 »
Vi har dior och har Hereford och tycker att de är lugna, oftast lätta kalvningar och växer bra på ensilage. Vi skickar ungdjuren när de är ca 18 månader och sist vi skickade vägde tjurarna ca 240 kg.


Skogsola

  • Gäst
SV: börja med dikor
« Svar #37 skrivet: 05 dec-13 kl 13:31 »
240 är ynkligt för lite. 250 är skamgränsen och de bör upp i minst 275. Slutsats: De bör gå i 24 månader.

JSRosen

  • Inlägg: 63
    • Blekinge
SV: börja med dikor
« Svar #38 skrivet: 05 dec-13 kl 13:46 »
Jag har haft några ungdjur angus/limousin dom blir gärna hårda i psyket,
och då hör de till att deras mödrar och fadern va/är snäll och mjuka i psyket.
Jag har flera olika blandningar

- angus/srb nja för lite kött på djuren föder små kalvar ,lätta födslar.                             
- limousin/srb kanonsammansättning på köttet föder små kalvar som växer som ogräs.
- Hereford/srb fina kalvar men något svårare kalvningar.föräldradjuren äter så man kan gråta.
-hereford/limousin föder i regel små kalvar lätta födslar bra köttsammansättning men äter mer än dubbelt mot srb/limousin och blir i genomsnitt 4 månader äldre innan de går att skicka till slakt.
har/haft renrasiga hereford,limousin och angus men föredrar blandningar

/Erika bonde

Hårda i psyket menas då aggressiva, nervösa, envisa, farliga eller allt?
Risken med svåra kalvningar vill man ju undvika till varje pris. Känns som att en liten kalv som överlever och växer kanske något sämre är bättre än att ha veterinären springas stup i kvarten (som kostar skjortan).
Det är ju oftast så att det är de små utgifterna som ger "vinst" och inte stora intäkter.
Antar att Limousin/srb var moder djur lika som Angus/srb men vad var det för faderras till kalvarna efter dem?
Hur se foderförbrukningen ut på Angus/srb kontra Limousin/srb och hur är dem som betesdjur?
Med vänlig hälsning Jokke

 

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: börja med dikor
« Svar #39 skrivet: 05 dec-13 kl 15:15 »
Dom var envisa som synden,fruktansvärt tungjobbade.mer lättstressade än andra vilket jag inte vill ha.

Mödrarna va renrasiga srb och fäderna antingen angus eller limousin.

Dom växte bra på samma mängd grovfoder båda blandningarna men limousin/srb tillgodogjorde sig bättre på samma bete.
jag personligen gillar marmoreringen på köttet av limousinblandningarna bättre.


nu har jag inga renrasiga srb kvar just för jag trivs med blandningarnas psyke och att dom är lätthanterliga.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser