Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttor Tippor Pernillor  (läst 2999 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Pyttor Tippor Pernillor
« skrivet: 12 jan-05 kl 16:45 »
Ja, mormors farmor tog alltid in sina höns på nätterna under vintern. Då fick de bo i "kackelonen" i hennes rum och fick på så vis restvärmen från kökets spis och bakugn. Farmor Johanna var mycket noga med sina höns; de - och äggen - var hennes viktigaste inkomstkälla sedan hennes man omkommit i en storm. Så varje vecka tog hon sin lilla rullebör, lastade den med ägg och hembakt bröd och gick så till handelsboden och sålde. Så bidrog hon till hushållet (bestående av son med hustru samt deras tolv ungar) och ekonomin.

"Pernillor" kallades hönsen. De ska ha varit något slags pärlhöns. Har dock ingen aning om hur de såg ut.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Pyttor
« Svar #1 skrivet: 12 jan-05 kl 21:31 »
I Dalarna kallas höns för "tippor". Det tycker jag också är ett gulligt smeknamn.

Ja, så kallt som många höns har det nu hade de inte förr i tiden utan då var de så värdefulla för folket att de gjorde allt för att hönorna skulle må bra och hålla sig friska.

- vad i hela världen är en rullebör?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Pyttor
« Svar #2 skrivet: 12 jan-05 kl 22:10 »
Här i nordvästra Skåne kallades ofta hönsen "Pyttor"
Den gamla järnvägsbron i Ängelholm över Rönneå på
järnvägen  från Klippan kallades i folkmun för "Pyttebron" på grund av att Lokföraren ibland fick stanna tåget o Eldaren fick av tåget ock köra bort Banvaktens höns för att komma över.
Pyttor kallas också en del blommor i gräsmattan fär dom e så söta.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Pyttor
« Svar #3 skrivet: 13 jan-05 kl 13:33 »
Pytter kallade min farmor sina höns :)Här frös alla mina nykläckta kycklingar ihjäl pga av stormen :'(Det blev kallt inne också så det hjälpte inte att ta in dem.Det är det som är så dumt med att kläcka i maskin/Anna.D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 2 användare
von tratt, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser