Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bär i sockerlag  (läst 9807 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Bär i sockerlag
« skrivet: 24 jul-08 kl 13:27 »
Jag skulle vilja lägga in körsbär och plommon i sockerlag, men hur gör man? Hur mycket socker i lagen, hur mycket lag till bären, koka hur länge... och så... Och hur hållbart blir det?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Skytten

• Skåne
SV: Bär i sockerlag
« Svar #1 skrivet: 24 jul-08 kl 13:47 »
Ska du frysa dem sen eller...

Sockerlagen bör vara ganska tjock, det ska rimligen inte kunna jäsa, annars krävs dessutom konserverande medel..

http://matalskaren.taffel.se/tag/sockerlag/
Jag lägger plommonen i sprit, det håller sig väldigt länge, om man kan låta bli att tulla.

En kokt sockerlag brukar ha 680g socker och 320 g vatten.
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 13:57 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-08 kl 14:52 »
Jag vill helst inte frysa in (kronisk platsbrist), men då får det väl bli med sprit... inte dumt, iofs... Det där med romkruka kanske är en idé, kom jag just på! Har du någon erfarenhet av det, Skytten?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 jul-08 kl 15:31 »
Ja jag fixar en billig mörk rom från Tyskland, lägger plommonen i ett lerkrus och fyller på romen.
Försöker sen låta det stå til jul.

Plommonen är väldigt goda och starka.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 25 jul-08 kl 16:07 »
Jag vill helst inte frysa in (kronisk platsbrist), men då får det väl bli med sprit... inte dumt, iofs... Det där med romkruka kanske är en idé, kom jag just på! Har du någon erfarenhet av det, Skytten?

Jag är ju inte Skytten, men helst ska det vara 54%ig rom enligt tyska husmödrar. Man börjar med jordgubbar och fyller på med rom och socker och de frukter/bär som mognar i trädgården. Har glömt proportionerna. Det är ingen vits att göra efterrätter som barnen inte kan äta. Tycker jag, men jag är ju inte så extremt godissugen av mig.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 19:29 »
Håller fint med 40%, men visst kan man spetsa upp den, resurser är lätt att fixa.
Jag tycker det är bäst med mörk, ganska billig rom, fick en gång  melassrom från Indien, de brukade den till hästar i armén där när de var på hög höjd, den tyckte jag var utmärkt.

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 12:10 »
Tack för svaren - båda två!  ;) Det blir nog till att inhandla lite rom!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 26 jul-08 kl 12:40 »
Jag kokar in bär med lite socker på glasburk och det håller sig minst ett år i källaren. Skrev om det på bloggen nyligen och eftersom jag är för lat för att skriva det en gång till så  hänvisar jag dit. Scrolla ner till krusbär

http://elins-tradgard.blogspot.com/2008/07/vra-br.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser