Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga verktyg  (läst 2983 gånger)

pagus

  • Gäst
Bygga verktyg
« skrivet: 15 jul-05 kl 17:18 »
Hej,

Jag är intresserad av att börja göra egna verktyg (helst i trä och modell 17 - början av 1900 talet) så som spadar, krattor och diverse annat som är bra att ha på en mindre gård. Är det någon som har bra länktips eller boktips för detta?

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Bygga verktyg
« Svar #1 skrivet: 15 jul-05 kl 19:54 »
Hör med länsmuseet, dom har garanterat hur mycket bråte som helst. Har du kamera kan du ju ta bilder av dessa och använda.

Finns några engelska böcker annars som heter något i stil med "Hand tools". Visar en del gamla träverktyg.

Oftast finns det ju någon järndetalj på verktygen, så smide kolla in smidesböcker också.
/Attis

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Bygga verktyg
« Svar #2 skrivet: 15 jul-05 kl 19:59 »
Kom på att det finns en bok som heter något i stil med "Liens marker" som har en ganska bra genomgång hur en man tillverkar en träfräffsa. Finns på biblioteket.

/Attis

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Bygga verktyg
« Svar #3 skrivet: 19 jul-05 kl 11:47 »
Anders Lindbergs bok Att slöjda i färskt trä har en hel del tips om räfsor, enklare redskap och möbler om jag minns rätt, har precis beställt den, 128 :- på adlibris, ville köpa den direkt av Anders men han har gömt sig på en ekogård i skåne..  

Annars har du Enanders järnsmidesboken och klassiskt järnsmide här på åters boklåda, framförallt den sista går igenom gårdsredskap för jordbruk, skogsbruk, hustimring etc.  

Vertyg utan järn är svårt, men det kanske är redskap du är ute efter? Gamla och fattiga verktyg så ju ut som järnmodellerna men var bara skodda med plåt för styrka och förslitning, spade, åder/plog etc.  Tidig medeltid (Närke) räknar man med att en gård hade ca 50 kg järn och behövde ca 1 kg om året för reparationer, 90% kök/verktyg, 10% jaktvapen :-)

Om du är ute efter listningar av gamla redskap och verktyg? Isåfall är väl den klassiska  De gamla hantverken - John Seymour att föredra, finns på nästan alla bibliotek (om den inte är stulen)
 
        //M


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 4 användare
Sundance, Aika, Stengrim, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser