Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingtorpet.  (läst 2599 gånger)

Rosten

• Närke
Kycklingtorpet.
« skrivet: 22 jul-08 kl 23:27 »
Då alla populära byggprojekt skall var torp så bygger vi ett "kycklingtorp" ;) och för att konkurera med Ernst Kirchsteiger som nu har slutat med torp och gett sig på väderkvarnar istället.

Vi har konstant ett antal kycklingar som är kläckta i kläckare. Dom är för stora för att gå under lampa men för små för att gå bland de andra hönsen pga hackningar.
Så dom har fått gå i växthuset. En snabblösning men tyvärr så går det inte att odla i det samtidigt.
Nu är jag ju sugen på att plantera in min vindruva +några tomatplantor samt göra i ordning växthuset så att det är klart med vatten och liknade saker till nästa år.
Så lösningen får bli ett sommartorp för kycklingar. Det byggs så att man också kan använda det till kaninstuga för mamma med ungar om man skulle vilja göra det i framtiden.
Så min son och jag började så smått att såga och skruva idag.

Yttermått blir 300x160 cm.

Allt skruvas för att man skall kunna montera ner den om man vill i framtiden.

Början till stomme.

Golvet skruvas fast.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 15:19 av Rosten »

Vitis

• Skåne
SV: Sommartorpet för kycklingarna.
« Svar #1 skrivet: 22 jul-08 kl 23:34 »
Tjusigt ! Ser fram emot fortsättningen !

Bra att du hittat barnarbetare också, fast dom är oförskämt dyra i drift i det här landet.  :(

Rosten

• Närke
SV: Sommartorpet för kycklingarna.
« Svar #2 skrivet: 22 jul-08 kl 23:47 »
Tjusigt ! Ser fram emot fortsättningen !

Bra att du hittat barnarbetare också, fast dom är oförskämt dyra i drift i det här landet.  :(
Tackar. :-[
Här jobbar man gratis. ;) Punkt slut. ;D
Men han har ett eget hönshus som han sköter själv.
Så får han vinsten från det men han får köpa sitt eget foder mm.
Vilket han tjänar ca 600:- i månaden på.
En hyffsad månadspeng för en 10-åring. ;)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Kycklingtorpet.
« Svar #3 skrivet: 23 jul-08 kl 21:30 »
ser fram i mot fler bilder.  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 23 jul-08 kl 22:10 »
I dag så har vi jobbat lite med kycklingtorpet. Men vi har också slösat bort ett par timmar på badplatsen mm.
Vi har hunnit med lite mera än vad som syns på bilden.
Nu kommer vi att åka bort och träffa släkten så nu står det still med byggandet till på måndag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 23 jul-08 kl 22:21 »
Han blir nog nån slags affärsman den pojken! Jag visade mina barn och tänkte det kunde sätta fart i företagargenerna hos dem men de ligger nog långt in...

Min trettonårige son har emellertid likadana jobbarbyxor som din son! Han är så stolt över dem så han har dem jämt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 15:14 »
Nu är vi hemma igen.
Hemvägen skulle vara 30 mil men pga lite "felkörningar".Så blev det en bit över 40 mil istället. Men som tur vad så träffade vi en kille som sålde kycklingar, hönor, tuppar och ägg. 8) ;D Så vi blev nästan 1000:- kronor fattigare än vad min sammb hade räknat med. Som tur vad så hade jag 1000:- extra i fickan. ;D
Blocket och kartor på Eniro är bra att ha ibland. ;)

Så det blev 2 tuppar och 2 hönor av Bankiva (unghöns)
1 tupp Araucana
12 st Hedemora och 6st Mille Fleur kycklingar.
Ägg på Australorps, Araucana och Mille Fleur

Vi har nu byggt lite till på torpet.
Så här ser det ut just nu.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 15:21 av Rosten »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 02 aug-08 kl 14:14 »
vilket tjusigt torp!  ;D

vi har ngt liknande, fast inte lika tjusigt och aningens mindre, för avskiljning av höns etc. Väldigt praktiskt!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #8 skrivet: 24 okt-08 kl 13:10 »
Är nyfiken på hur resultatet blev. Är 'torpet' klart?
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser