Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (H)elbillig solelanläggning  (läst 6341 gånger)

Mikael Perman

  • Gäst
(H)elbillig solelanläggning
« skrivet: 13 jul-05 kl 18:01 »

Hej.
Jag har tänkt mig att sätta ihop en riktigt billig solelanläggning från köpta delar.

Jag har hittat en 15 Watts solpanel för 12 volt för 1995 på Jula.
Den solpanelen ska tydligen innehålla någon enkel form av laddningsregulator, som jag ej hunnit kolla ännu.

Ett litet 995 kronors bensinaggregat för 230 volt på en 900 Watt. Också från Jula.

Ett 12 volts fritisdbatteri på 75 Ah med centralluftning för 529 kronor. Biltema.

En 12 Amperes batteriladdare med smart laddningskaraktäristik för 549 Kronor. (Alltså inte en enkel bilbatteriladdare!) Biltema.

En 150 Watts inverter för 495 kronor på Jula också.

En energilampa på 17 Watt som kan drivas direkt från 12 Volt, också på Jula.

Ett set med 5 stycken 12-volts halogenlampor, för 250 Kronor på Bauhaus.

Lite kabel, säkringar, brytare, 3 st vägguttag för 12-volt och annat för ca 800 kronor.

En egenutvecklad liten himpajimpa som larmar för låg spänning och begär start av bensinaggregatet, och om spänningen går under 10.8 volt, så kopplas belastningen ifrån helt, så att batteriet inte laddas ur för mycket. Den innehåller även en liten tryckknapp som ansluter invertern, som får matning så länge den belastas, men om man slutar ta ström från invertern, ja då kopplas invertern ifrån, så att invertern ej drar tomgångsström.

Funktionen blir som följer,
Då solen lyser, laddas batteriet från solpanelen, och bensinaggregatet behöver ej startas alls.

Vid dåligt väder eller vinter, om strömuttaget är för stort, måste man ladda upp batteriet från generatorn istället.

Generatorn kan också köras då man vill ansluta något som kräver mer effekt, som tex en vedklyv.

Alternativet blir att ansluta 2 stycken solpaneler (eller ännu fler), man då måste en annan laddningsregulator sättas till för batterierna.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Har någon redan utvärderat något så enkelt?

Eller har någon bättre och billigare alternativ på ingående kompnenter, som kan köpas färdiga.
(Alltså ej hembygge om det ej måste till.)

Har någon hittat motsvarigheten till min himpajimpa, men färdig för en hyfsad penning?

Mikael Perman.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:(H)elbillig solelanläggning
« Svar #1 skrivet: 13 jul-05 kl 22:36 »
obs byggmarknad säljer ett reservelverk (av märket power craft, 2-takt) som kan lämna 230V eller ladda 12V batteri direkt utan extern laddare så man slipper kostnaden för den. Kraftverket har kostat 995 kr sedan stormen. Ger bara 600W visserligen, så det räcker knappast till en vedklyv.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:(H)elbillig solelanläggning
« Svar #2 skrivet: 13 jul-05 kl 22:37 »

Hej.
Tack för informationen, det är värt att tänka på för att få en mini-kostnadsanläggning som ändå är hyfsad.

Mikael Perman

ason

  • Gäst
Re:(H)elbillig solelanläggning
« Svar #3 skrivet: 16 jul-05 kl 21:35 »
hejsan!
Har du funderat på att bygga en solpanel själv? Yngman.se säljer solceller separat minns int direkt priset men ca 10-15 kr st. Håller på att bygga en "liten" nu...rapport kommer snart ... men det blir definitivt billigare än att köpa en hos jula...

/lena

Mikael Perman

  • Gäst
Re:(H)elbillig solelanläggning
« Svar #4 skrivet: 17 jul-05 kl 20:59 »

Hej Spännande. Mikael perman

Mikael Perman

  • Gäst
Re:(H)elbillig solelanläggning
« Svar #5 skrivet: 27 jul-05 kl 06:31 »

Hej.
har hittat andra leverantörer på:

Spänningsomvandlare/inverter på 300 Watt för 398 kronor.

Solpanel på 50 Watt för 3490.

Allt från Båt Accenten, Svarvarvägen 8b i Länna.

Mikael Perman

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:(H)elbillig solelanläggning
« Svar #6 skrivet: 02 aug-05 kl 05:53 »
Har redan panelen från Jula. Bra pris, dock inte vädersäkrad (tror jag).

Min stilla undran är var man hittar den billigaste vindsnurran? Finns en 20W för ca 5000:- på Elfa, har jag för mig. Andra förslag?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:(H)elbillig solelanläggning
« Svar #7 skrivet: 11 aug-05 kl 22:59 »

Hej.
jag tror inte heller att den är vädersäkrad, skulle inte vilja satsa på det, utan det är något man sätter ut, då man behöver, så använder jag min i varje fall.

Mikael Perman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
Olofssonskan, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser