Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbetor ... massor !  (läst 14785 gånger)

Vitis

• Skåne
Rödbetor ... massor !
« skrivet: 20 jul-08 kl 16:49 »
Kanske fel forumavdelning, Anders får flytta tråden isf.

Rödbetslandet har fullkomligt överrumplat mig. Drog upp två av de större idag, den ena vägde 1,1kg, den andra 1,5kg ...

Ett snabbt överslag ger vid handen att jag har minst 2-300 kg rödbetor i landet !  :o

Dom är väldigt goda fortfarande men det är definitivt hög tid att dra upp dem. Vad kan jag göra med dem, källaren håll 13-14 grader så här års, går det att lagra dem vid den temperaturen eller kommer dom att förstöras ?

Vadför blir dom så fruktansvärt stora ? Sorten heter "Regala" från Lindbloms Frö, ska visserligen vara högavkastande men ... Lerjord/åkermark med lite (3-4cm) kompostjord ovanpå att så i. Har tillsatt kanske 2kg pelleterad hönsgödsel på 30m2.

Nä, nu ska jag laga middag. Kanske nåt med rödbetor ...  ::)

Skågedalen

• -
SV: Rödbetor ... massor !
« Svar #1 skrivet: 20 jul-08 kl 17:34 »
ohh va kul.. mina rödbetor blev få och små.. sådde visserligen sent men kålrötterna, salladen och räddisorna har ju stor bladväxt...

Gör inläggning.. och koka och ät massor nu med smält smör.. Mumms... :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 jul-08 kl 18:14 »
........

Gör inläggning.. och koka och ät massor nu med smält smör.. Mumms... :D

Tack ! Och tack för tipsen ! Men 300 kg ...  :-X

Rödbetsvin kommer det att bli några rejäla damejanner ...

Vi så en omgång till nu (det är viktigt att inte lära av sina misstag  ;)) så har vi kanske såna vi kan äta i höst och lagra i vinter när källaren är kall.

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jul-08 kl 18:26 »
kan ni inte sälja lite då? :)

eller göra chips?

Rödbets-chips
1. Skala de färska rödbetorna.
2. Skär tunna skivor med potatisskalare
eller en vass kniv.
3. Värm olja i en gryta och fritera chipsen
knapriga i omgångar.
4. Låt rinna av på hushållspapper.

Eller lite Borsjtj...

1. Skala 5 rödbetor, 1 gul lök och 1 morot.
2. Finstrimla detta samt 200 gram vitkål i
   en matberedare.
3. Fräs detta i en gryta i 2 msk matfett
4. Häll på 1 liter grönsaksbuljong och 1 la-
    gerblad, 1 msk vinäger och 1 krm peppar.
5. Sjud under lock i ca 20 minuter.
6. Servera med gräddfil och riven pepparrot.

Men det är ju tur att rödbetor är himla nyttigt iaf... :D även fast det ser ut som man har gått sönder inombords när man går på toa dagen efter ;)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 20 jul-08 kl 18:29 »
Kanske fel forumavdelning, Anders får flytta tråden isf.

Rödbetslandet har fullkomligt överrumplat mig. Drog upp två av de större idag, den ena vägde 1,1kg, den andra 1,5kg ...

Ett snabbt överslag ger vid handen att jag har minst 2-300 kg rödbetor i landet !  :o

Dom är väldigt goda fortfarande men det är definitivt hög tid att dra upp dem. Vad kan jag göra med dem, källaren håll 13-14 grader så här års, går det att lagra dem vid den temperaturen eller kommer dom att förstöras ?

Vadför blir dom så fruktansvärt stora ? Sorten heter "Regala" från Lindbloms Frö, ska visserligen vara högavkastande men ... Lerjord/åkermark med lite (3-4cm) kompostjord ovanpå att så i. Har tillsatt kanske 2kg pelleterad hönsgödsel på 30m2.

Nä, nu ska jag laga middag. Kanske nåt med rödbetor ...  ::)

Hej
Menar du mig? Jag är inte moderator här. Finns ingen överhuvud taget. Dessutom passar väl tråden här?

Man kan mjölksyra. Riktig borscht (eller hur det nu stavas) ska göras åtminstone delvis på syrade rödbetor. Dock inte så bra hållbarhet på syrade rötbetor. Blir bättre om man blandar i morötter och kålrötter. Se Annelies Schönecks bok om mjölksyrning. Men det är troligen inte realistiskt att syra de mängderna. Om ni inte säljer förstås. Och har lämplig utrustning. Då kan det vara en idé.

Kan ni inte sälja dem färska annars?

Vad gäller den lyckade odlingen, så grattis! Min erfarenhet av betor är att de är nyckfulla. Jag kan inte odla dem längre. Har nog odlat bort nåt ut marken. Bor? Men när de går bra kan de gå himla bra.

Dock tycker jag 3-4 cm kompost är mycket! Och därtill hönsgödsel.

Anders

Skågedalen

• -
« Svar #5 skrivet: 20 jul-08 kl 18:33 »
hmm kan det vara bristen på gödsel som gör att mina plantor inte kommer upp? slängde på en massa stallgödsel som jag fräste ner men ser ju nu att det är mest i överkanten på landet och minst längst ner..
kan man nu när rödbetorna börja kolla upp lägga på mer "mock" från hönshuset eller blir det galet?

Kanske ska försöka att sätta en påse till eller vad tror ni?

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 jul-08 kl 22:39 »
Hej
Menar du mig?.........

Jo ...  :-[ blandade in ditt namn bland rubrikerna och trodde väl att du var moderator här också ...

Vi säljer lite färska men det är inte så kul att sälja knippen där varje beta väger 1,5kg !  ::)

Vi äter också rödbetor morgon, middag och kväll. Idag gjorde jag en långpanna med klyftor av rödbeta, massa bortgallrade smålökar (steklökar), massa hela vitlöksklyftor, färsk timjan och rosmarin, sen bara lite olivolja och havssalt på det. In i ugnen, rör runt några gånger så är det klart efter en timme eller så.

Youghurtsås med mycket färsk mynta i till det !

Mums mums !

Vi har en tung lerjord, jag vill bygga upp den och få den mer lättbarbetad. Därför dessa stora mängder kompost (okänt näringsinnehåll), kör ut så mycket jag orkar. Många saker verkar dock växa bra direkt i leran.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 20 jul-08 kl 23:40 »
Fan vad avis jag blir! Det mesta av våra betor har tvestjärna ätit upp, de djävlarna.

Just den sorten har jag ingen erfarenhet av, men jag brukar låta betorna stå kvar i landet länge och ta efter hand. För egen konsumtion är de ofta helt OK länge, även om de är stora.

Mjölksyrade rödbetor är en bra idé. Vi har också konserverat, det blir inte alltid bra men det mesta är användbart. Till rödbetsvin tror jag att du kan låta dem stå kvar ett tag, men det är bara som jag tror.

Sen är det väl inte just på betorna man ska lägga gödseln... nitrit eller nitrat eller vad det heter. Och det verkar ju inte behövas heller, efter vad du berättar. Vi gödslar kålen och majsen, inte betor eller sallad.

Jag vill slå ett slag för vitbetor, det är vår favvis just nu. Inte ett mål utan vitbetor. De är minst lika goda som de röda och toristarna här vill ha de röda, så vi äter de vita själva.
snus? vad är priset på en pris?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 21 jul-08 kl 08:05 »
Prova tärnade rödbetor som får koka långsamt i creme fraische, salt och basilika. Gott!

Angående lagring så skrumpnar dom nog rätt fort i 13-14 grader, bättre ha kvar dom i landet då. Tror det är som med övriga rotfrukter, nära nollan är nog bäst om de ska lagras i jordkällare.

Funderar på om man kan slå av blasten utan att ta upp dom ur landet. Om man inte vill att dom ska bli större alltså.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jul-08 kl 08:19 »
aassaa kissar man saa haerligt roett efter att ha aetit roedbetor paa korsan o tvaersan  8) :-[ 8) :-[

fraan o med nu saa kommer det att finnas aen moderator aeven paa groensakstraadarna :)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jul-08 kl 13:36 »
Yrian får baka en massa rödbetslimpor och choklad/rödbetskaka till kafét :)!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 jul-08 kl 14:31 »
Yrian får baka en massa rödbetslimpor och choklad/rödbetskaka till kafét :)!

Tack för tipsen ! Jag skall vidarebefodra dem ut till bageriet !  :)

hustigern

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 21 jul-08 kl 16:54 »
Rödbetssoppa (rysk/polsk version eller egenhändigt komponerad) går alldeles utmärkt att konservera och ta fram till vintern

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 22 jul-08 kl 09:52 »
Jo ...  :-[ blandade in ditt namn bland rubrikerna och trodde väl att du var moderator här också ...

Men det är ju du som är moderator här!

Citera
Vi säljer lite färska men det är inte så kul att sälja knippen där varje beta väger 1,5kg !  ::)

Man hajjar... Det var ett tag sen jag stod på torget. Man skulle tro att konsumenterna skulle uppskatta stora fina grönsaker -men icke. Det är nästan så man tycker att vi har fått det för bra här, när folk inte vill uppskatta bra mat.

Citera
Vi har en tung lerjord, jag vill bygga upp den och få den mer lättbarbetad. Därför dessa stora mängder kompost (okänt näringsinnehåll), kör ut så mycket jag orkar. Många saker verkar dock växa bra direkt i leran.

Väldränerad lerjord i bra kultur är i sig en bra jord, om man hanterar den rätt. Men den kan förstås bli mångsidigare och framför allt lättare att bearbeta.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 jul-08 kl 11:07 »
Men det är ju du som är moderator här!

....

Jag blev det idag !  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 jul-08 kl 13:06 »
aassaa kissar man saa haerligt roett efter att ha aetit roedbetor paa korsan o tvaersan  8) :-[ 8) :-[

fraan o med nu saa kommer det att finnas aen moderator aeven paa groensakstraadarna :)

Nu får du passa dig !  ;)

/Vitis - moderator

Appeltorp 12

« Svar #16 skrivet: 27 jul-08 kl 12:17 »
Vi kommer ner och hjälper dig bli av med lite i eftermiddag ;-)

Under tiden så har jag hittat ett bra engelskt recept på rödbetsvin som jag har översatt och balanserat något:

Till 25 liter rödbetsvin:

9 kg Rödbetor
3,5 kg Socker
8 Citroner (skal + saft)
1,8 kg Brunt socker (ljusbrunt)
1 pkt. jästnäring
1 pkt. vinjäst
(kanel)
(klöver)

Kör betorna i råsaftcentrifug. (eller tärna alltihopa), riv citronskalet
Koka upp betsaft med citronskalet i 7l. vatten, sänk värmen och låt puttra 20 min.
Ta av från spisen och blanda i 3,5kg socker, citronsaft och jästnäring. Häll över i jäshink och fyll upp med vatten till 25 liter.
Låt svalna, tillsätt jäst och fermentera mörkt och svalt i 3 veckor.
Flytta över till nytt jäskärl och kasta bottensatsen, tillsätt 1,8kg brunt socker, fyll ev. upp vatten nivån och fermentera tills det är torrt (30-45 dagar, använd ochle mätare)
Tappa över igen och lagra sex månader kallt och mörkt.
Tappa över på mörka flaskor och lagra 6-18 månader.

Vinet kommer att få den färg som saften har när man pressar den, så man kan färgjustera med t.ex. vitbetor.
Om man är nogrann med att ha mörka flaskor, så kommer den vackra färgen att bibehållas, men om man tappar över i genomskinligt glas så kommer vinet att bli brunt.

Den jordiga karaktären kommer med lagringen att försvinna och övergå i en frisk men fyllig smak.

Ett indiskt recept jag hittade har kanel och klöver i, kanske kunde vara intressant att testa. Proportionerna var inte helt bra, till 3,5 liter användes 3-5 små kanelstänger och 7nos. klöver (vad är en nos.)
Däremot kan jag tänka mig att lite te är en bra tillsats för att få upp taninerna.

Receptet ovan bör landa på OG 1.092 och beroende på hur torrt man jäser den ett FG mellan 1.005 och 1.023
Det skulle ge en alkoholhalt på mellan 9 och 11,5 vol%

Om man ska göra om receptet, så kan det vara bra att veta att rödbetor har en sockerhalt på 8%, vilket innebär potentiell SG 1.004

Jag återkommer om 20 månader med en smakbeskrivning ;-)
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 27 jul-08 kl 13:37 »
Låter bra ! Men är det verkligen "klöver" ?? Vad står det i orginalreceptet ? Cloves = kryddnejlika ...

Vad nos. betyder vet jag inte men gissar på "st" ... alltså 7 st. kryddnejlikor.

Kabo

« Svar #18 skrivet: 27 jul-08 kl 14:38 »
Har man gott om plats i frysen kan man råriva och frysa in i lämpliga portioner. Funkar inte som "grönsak" men utmärkt till rödbetsrårakor eller paté.

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 jul-08 kl 18:09 »
Har man gott om plats i frysen kan man råriva och frysa in i lämpliga portioner. Funkar inte som "grönsak" men utmärkt till rödbetsrårakor eller paté.

Just nu kokar rödbetssoppa på spisen, borde funka med frysta betor till soppan i vinter. Tyvärr ingen frysbox (än, men kanske snart) men några påsar kan man klämma in i vanliga frysen.

Idag har jag just gett bort en rejäl laddning till en kompis som ska göra rödbetsvin av dem, jag ska prova det samma snart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser