Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticklingar av Amerikanska Blåbär  (läst 19429 gånger)

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
Sticklingar av Amerikanska Blåbär
« skrivet: 19 jul-08 kl 10:25 »
Hej!
Är det någon som har prövat att föröka Amerikanska blåbär med sticklingar, isåfall vilken typ och hur har det gått?
Jag skall pröva att ta halvförvedade sticklingar nu efter skörden så får vi se hur det går  ;D
/Magnus

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Sticklingar av Amerikanska Blåbär
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 10:47 »
Någon som vet var man kan få tag på Blåbärsbuskar/Amerikanska blåbär? Tycker det är lite svårt att hitta..  :P
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Lyckero

« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 14:16 »
Blåbär är lättast (eller minst svåra) att föröka med sticklingar man tar på senvintern, innan de satt igång att växa, liksom vindruvor. Har provat ett par gånger och en fjärdedel tog sig ungefär. Enligt böckerna ska de vara ganska svåra att föröka så det är inte bara jag som klantar mig.

Här i söder finns det blåbärsplantor i varje växtbutik. Är det inte så där du bor? Här kommer i alla fall en trevlig länk där man kan beställa några fina sorter. http://www.forestberry.se/ De har förresten självplock vilket vi till barnens stora nöje provade en gång. Den efterföljande veckan livnärde de sig i det närmaste enbart på blåbär och mjölk. Verkar dock inte tagit någon större skada av detta.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-08 kl 20:36 »
...Har provat ett par gånger och en fjärdedel tog sig ungefär. Enligt böckerna ska de vara ganska svåra att föröka så det är inte bara jag som klantar mig...
Hej!
Vilka böcker är det du refererar till, är det något du eller någon annan kan rekomendera när det gäller förökning?Själv har jag mest tittat i en bok som heter "FÖRÖKNING av trädgårdens alla växter" av Ingela Jagne, den skriver en massa om förökning och är ganska bra, men innehåller inget om sticklingar på blåbär.
/Magnus

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-08 kl 20:53 »
Ha
Detta var intressant.
Vi fick en planta av  jätteblåbär i present för 11 år sedan.
Den gav bär de första 9 åren men nu ingenting.
Vi flyttade för 5 år sedan och bor på en sandmo.
Den har vuxit har inte klippt den på hela tiden.
Har hört ngt om hon och han planta.
Svara gärna och berätta ni som har.
Hedemorahöns

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 03 aug-08 kl 11:13 »
Vi fick en planta av  jätteblåbär i present för 11 år sedan.
Den gav bär de första 9 åren men nu ingenting.
Vi flyttade för 5 år sedan och bor på en sandmo.
Den har vuxit har inte klippt den på hela tiden.
Har hört ngt om hon och han planta.
Svara gärna och berätta ni som har.
Hej!
Amerikanska blåbär är vanligen självsterila, det behövs 2 olika sorter (oftast) för att dom skall föröka sig, få bär alltså  ;) Mina föräldrar har 3 olika buskar som är över 30år och dom ger mycket bär fortfarande.

Dom skall inte klippas om det är stora buskar (högre än 1 meter typ). Jag har hört att dom lågväxande sorterna kan klippas, eller ännu hellre brännas ner på hösten, men jag har inte prövar det själv.

Om busken blommar så är det polleneringsproblem, eller att fåglar äter kart.
Om busken inte blommar kan du kolla jorden, är det tillräckligt surt? Eller varför inte testa att klippa ner den om den ändå inte blommar?

Att din buske inte ger bär längre kan ha åtmindstånde 2 olika förklaringar (så länge som den får blommor):
  • En granne med en annad blåbärsbuske har tagit bort den så din buske kan inte länger pollineras: Åtgärd 1: Köp en ny buske av annan sort och plantera jämte, tänk på att det skall vara sur jord, blåbär mår mycket dåligt av basisk jord eller av att vattnas av kranvatten, kan oxå vara en orsak till dålig fruktsättning. Åtgärd 2: Skaffa trädgårdsbin (inte honungsbin), underbara pollinerare för trädgården.
  • Fåglarna äter upp bären, mina föräldrar trodde att deras buskar hade slutat ge frukt, att dom tappade karten, men det visade sig att det var fåglar där och käkade: Åtgärd: Täck med nät.

Lycka till.
/Magnus

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 03 aug-08 kl 20:25 »
Tack tack  Magnus för allt du skriver.
Vid första till fälle så ska jag inköpa några fler plantor.
Bin törs jag inte skaffa då jag är allergisk mot bistick.
Vi bor kant i kant med skogen där det finns gott om blåbär(inte i år)
Vet inte hur vanlig den är här uppe Ångermanland
Vi har inte träffat någon annan som har.
Vår planta kommer från Västmanland
Hörde någon ggn på radio att de skulle klippas antar på hösten ::)
« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 20:29 av Lycka »
Hedemorahöns

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 03 aug-08 kl 20:46 »
Tack tack  Magnus för allt du skriver.
...Bin törs jag inte skaffa då jag är allergisk mot bistick.
Vi bor kant i kant med skogen där det finns gott om blåbär(inte i år)...

Hej Lycka!
Amerekanska blåbär kan inte (vad jag vet) polineras av andra blåbär från vår skog, utan som du säger är det bäst att skaffa en annan. Om du har en hög buske är det nog bäst att skaffa en annan hög buske, men det är jag inte säker på  ???
När det gäller bistick så kan inte trädgårdsbin stickas, dom saknar gadd. Trädgårdsbin kallas också för solitärbin, det är ensamna drottningar som lever i hål i jorden eller i träd. Dom är suveräna pollinerare i din trädgård. Pröva att ta en stock av lövträd som är ca 12cm lång. Borra flera hål från ena snittytan. Hålen skall vara 6-10mm i diameter och 6-10cm djupa. Borra många hål, men dom får inte gå i varandra. Häng upp stocken på en vägg nära dina frukt och bärbuskar, gärna nu så hinner den bli lite sliten till våren. I aprill kommer förhoppningsvis ett antal bin att flytta in, jag satte upp mina stockar för första gången i vintras och jag fick mer än 8 olika arter bin som flyttade in.
Lycka till Lycka!
/Magnus

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 aug-08 kl 23:38 »
....
När det gäller bistick så kan inte trädgårdsbin stickas, dom saknar gadd. Trädgårdsbin kallas också för solitärbin, det är ensamna drottningar som lever i hål i jorden eller i träd. Dom är suveräna pollinerare i din trädgård. Pröva att ta en stock av lövträd som är ca 12cm lång. Borra flera hål från ena snittytan. Hålen skall vara 6-10mm i diameter och 6-10cm djupa. Borra många hål, men dom får inte gå i varandra. Häng upp stocken på en vägg nära dina frukt och bärbuskar, gärna nu så hinner den bli lite sliten till våren. I aprill kommer förhoppningsvis ett antal bin att flytta in, jag satte upp mina stockar för första gången i vintras och jag fick mer än 8 olika arter bin som flyttade in.
Lycka till Lycka!
/Magnus

Har inte mycket att tillföra vad det gäller amerikanska blåbär ... men jag blir väldigt glad av att höra om dina erfarenheter med solitärbina.

Första säsongen här på nya gården och nya trädgården och jag har läst många artiklar om biologisk mångfald i trädgård. Det kan verkligen behövas här mitt i spannmåls- och sockerbetsland !!

Vi försöker också blanda in mycket blommor bland våra grönsaker för att locka blomflugor m.m., dom är duktiga pollinerar och deras larver äter mängder av bladlöss !

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 04 aug-08 kl 08:31 »

Nu är det så här att vi har bara EN bärbuske röda vinbär
Vi flyttade ut på landet för att  ha naturtomt.
Blommor har vi men mest de vi köper nya  till varje sommar.
Några perenner jag älska funkia.
Jag tänkte närmast på att jorden är rätt.
Inte tror jag att vilda pollinerar tama, blåbär  ::)
Vi gillar våran buske.
Det vore ju kul om vi fick några bär också.
Vad gäller trädgårdsbin så lät det intressant bara de inte sticker mig.
Jag är för övrigt uppvuxen med bin, min far höll på i över 60 år.
Det är tråkigt att jag inte tål dem, då jag skulle ha haft mycket gratis.
Det är mycket intressant med biodling.
Har lagt mina resurser på höns istället.[ ;)/b]
Hedemorahöns

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 04 aug-08 kl 16:45 »
Hej igen!
Trädgårdsbin är något annat än honungsbin. Dom kräver istort sätt ingen arbetsinsats, förutom en stock med hål i, och dom sticks inte. Om det beror på att dom inte har någon gadd eller att dom fungerar som honungsbidrottningar det vet jag inte. Trädgårdsbin kallas också solitärbin, dom lever ensamna. Ett honungsbi dör när den sticks, gadden har hullingar, och den offrar sig för samhällets överlevnad. Ett solitärbi är en annan art (vet inte om art är rätt klassificering  ???) och eftersom den lever själv har den inte utvecklat denna egenskap, den skulle inte tjäna något på att offra sig.
Här är en bild på mina solitärbibo, det är ca 140 hål totalt och ca80st är igenmurade, dvs det finns larver där som väntar på att få krypa ut som färdiga bin nästa vår, redo att befrukta mina bärbuskar och fruktträd  :D
Lycka till!!!
/Magnus

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #11 skrivet: 04 aug-08 kl 17:34 »
olitärbin låter intresangt.

Jag vill också vetta hur man tar sticklingar på blåbärsbuskar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 05 aug-08 kl 07:47 »
Det här med solitärbin blev intressantare än blåbären :D
Vi har tagit ner en bamse björk,
ska be min make såga ut skivor av den och borra hål.
Magnus vi kanske ska starta en ny tråd om solitärbin.
Ska trädbitarna sätttas fast i söderläge eller ???
Vi som har dåligt med frukt och bärbuskar ::)
Vet du säkert att dom finns även här uppe?
« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 07:48 av Lycka »
Hedemorahöns

Jan lindgren

« Svar #13 skrivet: 23 aug-08 kl 19:46 »
Hej!
De flesta sorter av amerikanska blåbär är tämligen självfertila. V. angustifolium brukar vara självsterila. I år hade jag en massa Duke stående och de gav massor med bär trots att de stod ensamma.
När det gäller sticklingar så är det lite olika hur de rotar sig. Putte, Emil, Oskar, Bluecrop och Patriot rotar sig lätt från örtartade sticklingar. Duke rotade sig mycket dåligt. Det är bara att prova sig fram. Lite IBA underlättar.
 Det verkar som om vissa sorter misslyckas med blomningen ibland så det är ett bra skäl att ha fler sorter. Alltid är det någon som ger bra skörd. Tyvärr så älskar fåglarna bären. Mina V. angustifolium gav en del bär de första åren men sedan koltrastarna upptäckte att det var gott med blåbär har vi inte fått några alls. Över huvud taget så är det omöjligt att få några mängder av här eftersom vi har mycket fåglar.
När du beskär så lämna ca 10 grenar, jämnt fördelade åldermässigt. De äldsta ca sex år. Beskärningen bör ske efter att löven fallit men innan jul.
En bra bok är: Blueberries,Cranberries and other Vacciniums av Jennifer Trehane.  Den är utgiven av Timber Press som ger ut massor av bra växtböcker.
MVH
Jan Lindgren

Klix

« Svar #14 skrivet: 07 feb-09 kl 13:31 »
Enligt en "mycket avancerad bok" som behandlar odling av Amerikanska blåbär (The Highbush Blueberry and Its Management Robert E. Gough, PhD), går det utmärkt att ta både vinter- och sommarsticklingar. Robert förordar att man använder hälften torv och hälften vermiculite (vulkanisk aska) eller grov sand. Själv har jag använt torv blandad med barkmull.
Sticklingarna skall vara tjocka som en penna. Eventuella blommor får tas bort och sedan täcka med tex en plastpåse. Sedan får man vänta och hoppas att den rotar sig. Själv har jag än så länge förökat Northland, men det får nog bli några extra plantor av Spartan och Toro som är mycket bra sorter.

De sorter som finns i plantskolerna är säkert sorter som är lätta att föröka och snabbt ger en säljbar buske men inte nödvändigtvis ger de bästa bären.

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 2 användare
ärt, Charlotta Andersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser