Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1997 -2007  (läst 7884 gånger)

Rosten

• Närke
1997 -2007
« skrivet: 19 jul-08 kl 00:18 »
1997 dödades ingen hund av varg i Sverige.
10 år senare så dödades 30 stycken.

Moraggarn

• -
SV: 1997 -2007
« Svar #1 skrivet: 19 jul-08 kl 13:48 »
1997 dödades ingen hund av varg i Sverige.
10 år senare så dödades 30 stycken.

Där har man svart på vitt att något måste göras åt problemet. 30st är ju 30 för mycket anser jag och ser man då till all annan oreda den ställer till med och vilka kostnader det medför så förstår jag inte att man inte har sett eller ser det som ett problem.Ska bli intressant att se nya siffror om ytterligare några år om inget görs.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 19 jul-08 kl 15:27 »
Lite sport får det väl ändå vara.
Kommer man och muckar med skogens innevånare får man väl räkna med att det kan svida i skinnet.
Jycken får mat av husse bara genom att vifta på svansen, ska då vargen bara låta middagen försvinna ur sikte?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 15:34 »
Hmmmm..undrar hur många hundar som blivit trafikdödade under dessa år ? Förstår inte att man inte ser det som ett problem.......

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 15:52 »
Kollade lite statistik som kom från Agria. Mellan 2000-2005 trafikdödades 7508 hundar och av dem var 2/3 jakthundar. Sedan har ett betydande antal blivit skjutna till döds av jägarna.
Fast DET är ju förstås inget problem ::)

Moraggarn

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 17:49 »
Hmmmm..undrar hur många hundar som blivit trafikdödade under dessa år ? Förstår inte att man inte ser det som ett problem.......

Det är alltid ett problem hur hunden än försvinner.Det jag menar är att för drygt 10 år sedan så hörde man ganska sällan något om vargen överhuvudtaget pga att det inte fanns så mycket varg då,men sen dess har den ju ökat ganska rejält och ett bevis på det är ju bland annat attackerna och dödandet av jakthundar och andra djur.

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 20:17 »
När nu vargen finns så får man i framtiden räkna med att hundar kommer att bli dödade och skadade av varg liksom dom kommer att bli påkörda, drunkna eller i några fåtal fall bli skjutna.Men problemet med vargen är ju inte enbart att den tar hundar,det är ju bara en liten del av ett stort problem, och i de områden där det ännu inte finns varg är det väldigt lätt att sticka ut hakan och"romantisera"förekomsten av gråben.Men nu är den på väg i snabb fart söderut i landet och då tror jag att det så småningom kommer att bli en helt annan debatt om dess vara eller icke vara.Fler kommer att drabbas och då är det inte lika kul längre.Jämförelsen med att så många fler hundar blir påkörda än tagna av varg tycker jag är ganska löjlig men tyvärr så får man alltid den slängd i ansiktet så fort man pratar om varg, man kan ju vrida lite på det och fråga vad många mer bilar än varg det finns och sen fundera på varför fler hundar blir trafikdödade,och i den siffran med trafikdödade hundar får man tänka på att det finns ett stort antal "icke jagande hundar".Den svenska vargstammen är heller ingen"riktig"vargstam då den större delen består av inavel,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha varg i skogen i framtiden.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 20:32 »
Citera
Den svenska vargstammen är heller ingen"riktig"vargstam då den större delen består av inavel,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha varg i skogen i framtiden.

Fiskare och jägare har ungefär samma trovärdighet tycker jag, det är oftast bara kortsiktigt egenintresse bakom argumenteringen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jul-08 kl 20:38 »
Fiskare och jägare har ungefär samma trovärdighet tycker jag, det är oftast bara kortsiktigt egenintresse bakom argumenteringen.

Sant med ett litet undantag, fiskarna vill bara öka fisket allteftersom fångsten blir mindre utan några som helst åtgärder för att öka beståndet.

Jägarna "vårdar" viltstammen och kan faktiskt tänka sig att skjuta färre djur samt försöka skjuta "rätt" djur.

Förutom  när det gäller vargen, då är de lika goda kålsupare som fiskaren.

guba

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jul-08 kl 20:42 »
Kollade lite statistik som kom från Agria. Mellan 2000-2005 trafikdödades 7508 hundar och av dem var 2/3 jakthundar. Sedan har ett betydande antal blivit skjutna till döds av jägarna.

:oBara hos AGRIA :o

Varje hund som vargen tar så står det tre jägare och skjuter sin egen hund ::)

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 19 jul-08 kl 20:48 »
Den svenska jägarstammen är heller ingen"riktig" jägarstam då den till större delen består av inavlade bössbärare,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha jägare i skogen i framtiden.

Fritjoff

« Svar #11 skrivet: 19 jul-08 kl 21:20 »
Den svenska jägarstammen är heller ingen"riktig" jägarstam då den till större delen består av inavlade bössbärare,och det är därigenom jag tror vi har problemet med dess i många fall oskygga beteende så en rejäl avskjutning och då menar jag rejäl vore enbart nyttigt om man nu prompt vill ha jägare i skogen i framtiden.

;D Kanske ett par jägar-givor i skogen med nubbe o rödbetor kan få fram fina skottvinklar.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 20 jul-08 kl 10:18 »
Sedan har ett betydande antal blivit skjutna till döds av jägarna.
Vill du vara vänlig att visa hur många dessa "betydande" antal är.
Eller är det bara något som du hittat på?

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 20 jul-08 kl 10:21 »
:oBara hos AGRIA :o

Varje hund som vargen tar så står det tre jägare och skjuter sin egen hund ::)

Har du några siffror på ditt påstående.
För jag hittar inga.
« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 10:55 av Rosten »

Moraggarn

• -
« Svar #14 skrivet: 20 jul-08 kl 10:41 »

Oj oj oj den var det riktigt låg nivå på. Att jämföra människor med djur är lika dumt i vilket sammanhang det än är......

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 20 jul-08 kl 11:45 »
Oj oj oj den var det riktigt låg nivå på. Att jämföra människor med djur är lika dumt i vilket sammanhang det än är......

Människan är ett djur, det är när hon glömmer det som det brukar gå snett.

guba

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 jul-08 kl 11:49 »
Har du några siffror på ditt påstående.
För jag hittar inga.
Ingen är så blind som den som inte vill se ::)

Om man ser på Agrias statistik, Agria har ca 1/3 av alla hundförsäkringar i Sverige, inte bara jakthundar alltså.
År 2007 fanns ca 4 000 000 bilar i Sverige, 300 000 jägare och 180 vargar.
Bilismen dödade ca 3600 hundar.
Jägare 67 hundar.
Varg 30 hundar.

2007 var alltså ett lite "bättre" år ur jägardödade hundars synpunkt vilket förhållandet tidigare år legat närmare 1varg/3 jägare.

Statistiker vill gärna räkna procentuellt och då kan det se ut så här:
Bilismen  0,09%
Jägare  0,0223%,
Varg 16,67%

Det är ju det lustiga med statistik, eller olustiga, alla kan med samma siffror i olika skepnader påvisa att just deras tes är den rätta.
Men för en realist så kvarstå faktumet att jägarna skjuter nästan tre gånger fler hundar, en siffra som inte borde finnas då ett vapen aldrig borde avfyras om man inte till 100% vet vad som finns framför mynningen.

Hunden blir sjuk och får cancer eller liknade och råkar bli skjuten så att man får ut försäkringspengar för en frisk hund.
Fast å andra sidan så har det förklarats tidigare hur det går till i skogen och med försäkringsbedrägerier :o :o
« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 13:05 av guba »

Moraggarn

• -
« Svar #17 skrivet: 20 jul-08 kl 12:08 »
Ingen är så blind som den som inte vill se ::)

Om man ser på Agrias statistik, Agria har ca 1/3 av alla hundförsäkringar i Sverige, inte bara jakthundar alltså.
År 2007 fanns ca 4 000 000 bilar i Sverige, 300 000 jägare och 180 vargar.
Bilismen dödade ca 3600 hundar/år.
Jägare 67 hundar per år.
Varg 30 hundar.

2007 var alltså ett lite "bättre" år ur jägardödade hundars synpunkt vilket förhållandet tidigare år legat närmare 1varg/3 jägare.

Statistiker vill gärna räkna procentuellt och då kan det se ut så här:
Bilismen  0,09%
Jägare  0,0223%,
Varg 16,67%

Det är ju det lustiga med statistik, eller olustiga, alla kan med samma siffror i olika skepnader påvisa att just deras tes är den rätta.
Men för en realist så kvarstå faktumet att jägarna skjuter nästan tre gånger fler hundar, en siffra som inte borde finnas då ett vapen aldrig borde avfyras om man inte till 100% vet vad som finns framför mynningen.
Fast å andra sidan så har det förklarats tidigare hur det går till i skogen och med försäkringsbedrägerier :o :o

Vad det gäller att inte skjuta förrän man vet vad man skjuter på,där håller jag med dig till 100%.Men många av de jägardödade hundarna blir faktiskt utsatta för vådaskott och då framförallt ställande hundar vid t.ex älgjakt.En kulas riktning kan man ju inte göra något åt när den väl lämnat loppet och hur den vinklar och vart den tar vägen inne i älgen kan man inte förutse,vill det sig illa så kommer hunden i vägen för en sån kula hur försiktig man än varit.Men sen finns det och förekommer ofta Slarv!! och slarv i samband med vapen är ingen bra kombination.Tyvärr förekommer det allt för ofta och borde inte förekomma men som med mycket annat i vår värld så ställer den mänskliga faktorn till med mycket

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 jul-08 kl 12:15 »
Det skulle vara intressant med statistik som bara omfattar områden där det finns både jägare och vargar. Då skulle man kunna jämföra vilka som är farligast för hundar lite rättvisare.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 20 jul-08 kl 12:20 »
men som med mycket annat i vår värld så ställer den mänskliga faktorn till med mycket

Ja-a, den borde förbjudas!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 4 användare
Bokohammare, pow, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser