Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad fasen är lax och porslin......... EGENTLIGEN!?  (läst 6482 gånger)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Vad fasen är lax och porslin......... EGENTLIGEN!?
« skrivet: 18 jul-08 kl 18:48 »
Hejsan!

Jag funderar mycket på färgen "Laxfärgad". Ni som har fåglar, spelar inte någon roll vilken ras, med färgen "lax", kan inte ni lägga in bilder på dem, så att jag får en uppfattning om vad som är att betrakta som lax. Jag har förstått att det finns många varianter av lax. Men nånting måste väl ändå gälla som generellt för färgen lax.

Vore roligt att få se bilder på olika sorters höns med färgen "lax".

Samma sak gäller för färgen "porslin". Den tycker jag också är svår att få grepp om.

Mvh

Cecilia :D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

carmen

• Gäst

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad fasen är lax och porslin......... EGENTLIGEN!?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-08 kl 21:38 »
Som svar på din fråga Cissiluria... Lax är en fisk, porslin är ett material i tallrikar och koppar mm... Egentligen.

Inget bra svar... ville bara säga att jag undrat samma sak....

Jag menar, lax är ju en fisk... och såna där underbyxor gamla tanter hade förr sas ju vara laxfärgade, och då var det ungefär samma färg som på kokt lax, men så ser ju inte de laxfärgade hönorna ut, så varför kalla färgen för lax? Mig veterligen ser ju inte laxar heller ut så...

Porslinsfärgad ger mig ännu mer huvudbry... Porslin är en lera som man gör husgeråd av... den är väl vit eller möjligen ljusgrå kanske. Men hönorna som är porslinsfärgade har ju alla möjliga färger...

Var det någon med väldigt mycket fantasi som hittade på namnen på de färgerna kanske...

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

carmen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jul-08 kl 22:34 »
Hej!

Laxen skimrar ju i alla möjliga färger och en laxfärgad tupp skimrar också i alla färger, därför tror jag att den heter laxfärgad.

Porslinsfärgat är fortfarande ett huvudbry...

mvh
Carmen

BK

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 00:27 »

Jag menar, lax är ju en fisk... och såna där underbyxor gamla tanter hade förr sas ju vara laxfärgade, och då var det ungefär samma färg som på kokt lax, men så ser ju inte de laxfärgade hönorna ut, så varför kalla färgen för lax? Mig veterligen ser ju inte laxar heller ut så...

Jag tycker nog att de laxfärgade hönornas färg är som underbyxorna, ovh jag har sett kokt lax med den färgen också. Men jag har ockå sett kokt lax som är mera beigevit i färgen. Jag fick då höra att det är den odlade laxen som är "laxfärgad"
« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 00:30 av BK »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 01:24 »
Jag hade nog bara sett (eller lagt på minnet) tuppens laxfärg, vilket jag inte tyckte påminde om varken laxens insida eller utsida...

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 02:53 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tedarix

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 21:18 »
Hej !

Det är ju självklart den laxrosa insidan på laxen som "laxfärgad" syftar till och jag tycker nog att det stämmer ganska bra oavsett om man associerar till gamla tantunderbyxor eller kokt lax.  ;)
Däremot kan man ju undra varför den heter så med tanke på att tupparna inte har någon tillstymmelse till laxrosa färg i sin fjäderdräkt men det är väl roligt att det är hönorna som fått bestämma något för en gångs skull. :P
Rent genetiskt är det en vetefärg med silver istället för guld. Och vetefärg är ju en blekt vildfärg utan mörk teckning.

När det gäller porslinsfärg har jag ingen aning om varför färgen heter så men det är ju en ren grundfärg där varje fjäder har en svart fläck längst ut och sedan en vit v-formad topp..
Det kan ju även vara blekt svart också, alltså blå eller lavendel.. :)
På franska heter ju färgen mille fleur, tusen blommor, och det ser ju ut som en blomsteräng om man kisar lite. ;)

/Tedarix

« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 21:22 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #8 skrivet: 19 jul-08 kl 21:29 »
...hrrm... "gamla tantunderbyxor"... va...(stoppar raskt undan mina gamla slitna rosa, rejäla bomullsundisar)... *harkel*............ jaha du, du säger det... laxrosa, ja.

Vad det gäller det där med mille fleur eller porslin... då är väl alla blommiga blommehöns och de däringa fifty-fifty flowery också porslin??? Jag ser banne mig ingen skillnad...*kisar så jag får huvudvärk*

8) :o ::)

Tack för alla era svar........... jag försöker bli klokare och tittar nöjd på min nyinköpta svarthöna med kycklingar... "Du är så fin såååå... bara så enkelt och lättfattligt svart!" :D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #9 skrivet: 19 jul-08 kl 21:31 »
... förresten... VETEFÄRG?? Hur ser den ut???   ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 19 jul-08 kl 22:03 »
Vetefärg låter lättare.... borde se ut som vete? Färgen på moget veteax alltså.

Har inte blommehönsen bara en vit fläck i toppen av fjädrarna? Inte som Tedarix beskrev, en svart fläck med en vit v-formad fläck? Fast det finns ju nästan lika många olika blommemönster som det finns blommehönor... iaf mina, väldigt olika varandra...

Ja, tacka vet jag vita och svarta hönor... det blir lite lättare så...

(associerar lite till kattfärgen sköldpaddsfärgad, varför heter den så...)

orloff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jul-08 kl 22:20 »
Jag rekomendera alla intresserade av färger att köpa standarden från SRF. Där finns bilder, beskrivning hur färgerna SKA vara och framför allt alla hönsraser.  :D   Det är en bok man bläddra i hur mycket som helst när man läser annonser på blocket och andra sidor innan man lärt sig alla hönsraser.  :P

Gert

• Småland
« Svar #12 skrivet: 19 jul-08 kl 23:14 »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 20 jul-08 kl 13:29 »
Vad det gäller det där med mille fleur eller porslin... då är väl alla blommiga blommehöns och de däringa fifty-fifty flowery också porslin???
Jag ser banne mig ingen skillnad...*kisar så jag får huvudvärk*

Vad jag förstått så har Blommehönsen grundfärgen i svart, brunt, gråvitt, rött eller gult med en spräcklighet som beror på de vita prickarna längst ut på fjädrarna.
(lite som trefärgat)

Är alla de färgerna då porslin eller Tedarix  ??? Är Blommehönan på bilden en svart porslin  ???

Ber om ursäkt för O.T inlägget i tråden  :-[
« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 13:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gert

• Småland
« Svar #14 skrivet: 20 jul-08 kl 13:33 »
Citera
Nu har vil lite bättre koll på lax och vete. Men hur är det med färgen legbar? Två av dessa färger ska man kunna ha ihop och ändå få rena färger av antingen det ena eller andra. Ungefär som att man kan ha svarta, blå och vita ihop och ändå få rena färger. Är det legbar och vete som går att ha ihop?

Är inte säker men jag tror det är rapphönsfärgat mam kan använda.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #15 skrivet: 20 jul-08 kl 16:17 »
Återigen är det alltså hönans färg, som fått vara gällande när det gäller namngivandet av färg. Vete såväl som Lax... spännande detta med färgerna. Det är ju lite kul också att det är hönans färg som tydligen ofta får vara gällande, kanske för att det är de som håller "ekonomi" i det hela?!

Visst kan man skaffa en bok som MarieE föreslår... men då gick man ju miste om alla roliga och fina bilder och dialoger på forumet här... då vore det inte stor mening med ett medlemsskap här! :D Men visst, man kanske kan göra både ock...

Tedarix

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 jul-08 kl 19:46 »
Vad jag förstått så har Blommehönsen grundfärgen i svart, brunt, gråvitt, rött eller gult med en spräcklighet som beror på de vita prickarna längst ut på fjädrarna.
(lite som trefärgat)

Är alla de färgerna då porslin eller Tedarix  ??? Är Blommehönan på bilden en svart porslin  ???

Ber om ursäkt för O.T inlägget i tråden  :-[

Hej Grimla! :)
Hmm.. Jo, det är ju samma gener som ger porslinsfärgat om ger svartvita Blommehöns men man kallar inte dom svartvitfläckiga för porslinsfärgade ändå utan svart/vitfläckiga. Genen som ger vitfläckighet heter Mottled på engelska och det betyder ju fläckig eller spräcklig och dessutom är det andra gener som också påverkar för att ge porslinsfärger. Egentligen borde kanske porslinsfärgen heta vitfläckig gul columbia. :P
Det är ju just den trefärgade varianten med gul/svart/vit, röd/svart/vit, ljusgul/ljusblå/vit osv som man kallar för porslinsfärgad. Enfärgad gul med vita fläckar heter gul/vitfläckig och enfärgad röd med vita fläckar heter röd/vitfläckig osv..  ::)

Blommehönsen är ju inte standardiserade i sina färger och därför varierarar deras fläckar i storlek mycket mer än vad dom gör på t ex Benbefjädrade. Det är flera gener som påverkar fläckigheten och dom är inte renavlade på Blommehönsen. Det finns ju en och annan av Blommehönsen som är "typ" porslinsfärg med gul bakgrund och svartvita fläckar men det vanliga är ju ändå svart/vitfläckiga eller viltfärgade med vita fläckar vad jag har sett.

Man skulle säkert kunna renavla en grupp Blommehöns ganska lätt så att dom blev rent porslinsfärgade på några generationer om man nu har intresse av det men då blir det ju inga lanthöns längre. För man skulle få kläcka fram väldigt många kycklingar och därefter gallra hårt efter färgen och då har man ju frångått SLK:s idéer om att lynne, beteende, härdighet, motståndskraft, föräldraegenskaper, ruvlust, produktion och foderomvandlingsförmåga är det viktiga och att färgen är av mindre betydelse. :)

/Tedarix
« Senast ändrad: 21 jul-08 kl 06:36 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Gert

• Småland
« Svar #17 skrivet: 20 jul-08 kl 22:00 »
Och för att krångla till det ännu mer så kallas den gul vitfläckiga varianten på sabelpoot för guld vit porslinsfärgad.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 20 jul-08 kl 23:24 »
För att spinna ytterligare vidare på tråden då, varför heter färgen (som t ex sussex har) colombia så? Kommer hönor med den teckningen från Columbia från början kanske?

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #19 skrivet: 20 jul-08 kl 23:37 »
Intressant Tedarix.

Jag som då har en blommekyckling som är ljust, ljust gul med svart mittlinje och vit avslutning på fjädrarna... är den då gul vitfläckig eller just porslin? Är hon kanske en sådan som man skulle kunna avla vidare på, för att få fram genuin porslin hos blomme?

::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser