Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saftfråga  (läst 7107 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Saftfråga
« skrivet: 17 jul-08 kl 12:47 »
Stämmer det att man kan röra i natriumbensoat i kall saft, t ex fläderbloms? Har fått för mig att saften måste vara varm...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Skågedalen

• -
SV: Saftfråga
« Svar #1 skrivet: 17 jul-08 kl 12:58 »
kan inte svara på din fråga.. men hur är det med dessa konsveringsmedel? hur lyckade är dom?

Blev skitnojig när jag börja kolla..

Varm saft är ju inga problem, hälla på varma flaskor och låt stå svalt och mörkt.. Men som du säger.. Kall saft..
jag ska frysa min.. känns bättre att bara tillsätta socker :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jul-08 kl 20:36 »
Om du är osäker på ifall pulvret löser sig eller inte så kan du röra ut det i lite varmt vatten, som du sedan blandar ut i den kalla saften.

Annars är det väl bara en regel och det är att inte koka saften efter man har rört i bensoatet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nettus

• Småland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-08 kl 11:58 »
Problemet är att jag har så himla trångt i frysarna...  :-\ Helst vill man ju slippa konserveringsmedel. För nåt år sen eller två var inkokning på tapeten här och nån sa att man kunde koka in saft också. Då skulle man ju slippa konserveringsmedel och behöver inte ha så mycket socker i.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 18 jul-08 kl 12:16 »
Problemet är att jag har så himla trångt i frysarna...  :-\ Helst vill man ju slippa konserveringsmedel. För nåt år sen eller två var inkokning på tapeten här och nån sa att man kunde koka in saft också. Då skulle man ju slippa konserveringsmedel och behöver inte ha så mycket socker i.

Är det detta du menar?

Citera
Snabbinkokning; heter det väl egentligen inte, men jag hittar inget bättre ord. I stället för konserveringsglas använder man vanliga glasburkar eller flaskor med skruvlock. Man kokar locken i en kastrull med vatten och det bästa är om man också kan förvärma glasburkarna i ugnen eller på en ställning över spisen. Sedan fyller man burkarna en efter en ända upp med den kokande sylten, moset etc (must behöver bara ca 75 grader om burkarna är varma) och sätter snabbt på locket. Burkarna ställs sedan upp och ned tätt tillsammans på trägolv eller bord, ev. med tjock matta eller fårskinn under. Släng sedan på en massa fårskinn och filtar och låt ligga till nästa dag. Denna metod är bra till äppelmos, sylt, marmelad, saft, must, kompott mm, men fungerar sämre med grönsaker och absolut inte alls med animaliska produkter.

Källa: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=13736.0;all

Kollade på natriumbenzoat: http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumbenzoat.htm

Där står bl a:
Citera
Natriumbenzoat kan i närvaro av askorbinsyra bilda benzen som biprodukt.

De flesta bär innehåller askorbinsyra = C-vitamin, och bensen är cancerframkallande.  :o

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-08 kl 12:34 »
Är det detta du menar?

Näe, det var nåt om att göra inkokning i vanlig gryta, med en handduk i botten.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 jul-08 kl 21:25 »
Ja det där med burkarna liknar mer konservering,  och det fungerar ju i och för sig.

Man kan koka gele(inkokad saft) på saft, om tillräcklig syra finns, det går utmärkt att dricka som saft, man får röra om i glaset bara, det går dock inte att spara på sockret.
När jag blev serverad saft i Iran, var det alltid gele.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 18 jul-08 kl 21:49 »
Konservering = inkokning (i dagligt tal alltså)

Här finns ett antal sidor framåt om saftkonservering (klicka på bilderna så förstoras dom):

http://gullringe.se/Hemkonservering/Hemkonservering%20(1942)/Kons1942055.jpg.shtml

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=21820.0
« Senast ändrad: 18 jul-08 kl 21:53 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

gust1880

« Svar #8 skrivet: 25 jul-08 kl 20:14 »
kan inte svara på din fråga.. men hur är det med dessa konsveringsmedel? hur lyckade är dom?

Natriumbesoat är egentligen ett naturligt konserveringsmedel som finns i lingon och hjortron, det är därför man inte behöver tillsätta sånt till dem. Däremot finns det inte alls i andra bär som t ex hallon. Kemisterna (eller vilka det nu är) har kommit på detta och nu framställs natriumbensoat på annat sätt liksom mycket annat. Ibland får man välja mellan pest eller kolera, om man inte har plats i en frys så måste man oftast tillsätta natriumbensoat för att sylten eller saften eller vad man nu har gjort ska hålla sig. Det är ju inte kul att lägga ner en massa arbete på något som sen blir förstört.

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 25 jul-08 kl 20:27 »
Man behöver inte konserveringsmedel om man använder tillräcklig mängd socker. I Tyskland är det t ex förbjudet att sälja vanlig sylt med konserveringsmedel. Däremot finns det konserveringsmedel i det syltsocker som används i mindre sötad sylt. Jag köper tyskt syltsocker 1 till 1. Lika delar socker som bär (i viktandelar). I syltsockret finns det pektin, men inget konserveringsmedel. I syltsocker 1 till 2 eller 1 till 3 med 1 del socker till två eller tre delar bär är det konserveringsmedel tillsatt.

Socker konserverar alltså. Sen hjälper det att ha lufttäta burkar och flaskor. Du väljer helt enkelt mellan mer socker och att tillsätta konserveringsmedel.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 25 jul-08 kl 21:20 »
Jag kör med vanligt socker, utan natriumbensoat, brukar inte behöva pektin, inte ens när jag gör gele, tar rätt mängd socker och kokar tills det blir gele.
Nu är det inne med sockernoja, så mycket saft och sylt riskerar att bli dåligt, eftersom många även inte vill ha konserveringsmedel.

Har man sterila kärl, och KOKAR sylt/saft, samt ser till att det blir luftätt,(och inte för stora förpackningar) med andra ord konserverat, kan man minska sockermängden med minimal risk.

Hur mycket en dagliga sockerdosen blir, beror på ju hur mycket man stoppar i sig, av annat socker än den i saften och givetvis hur mycket saft man använder.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
javill, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser